Diëlektrische constante

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Di

Hey allemaal,

Ik weet niet goed waar ik dit onderdeel moet plaatsen dus zet ik het hier en niet in een subforum.

Ik ben bezig met een studie (eindwerk hogeschool niveau) en er is mij gevraagd of men de diëlektrische constante van een product (chemische samenstelling) kan bereken of dat men deze kan meten.

De mensen op het bedrijf waar ik dit moet doen vroegen ook of er een verband is tussen de diëlektrische constante en de geleidbaarheid (we hebben de geleidbaarheid waardes van onze producten) van producten of dat men aan de hand van de geleidbaarheid zo tot de diëlektrische constante van een product kan komen.

Ik heb al wat rond gezocht op het internet maar berekeningen hoe men de diëlektrische constante kan vinden heb ik nog niet gezien... enkel tabellen met de diëlektrische constante van water etc.

Alvast bedankt.

p.s. Als er info nodig is over de chemische samenstelling van het product dat wij produceren zal ik deze informatie bij hogere hand moeten opvragen en of ik toestemming krijg om deze hier te mogen plaatsen (bedrijfsgeheim etc....)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Di

Je bent wel erg vaag over het soort stoffen in jullie produkten. Is het organisch of anorganisch? Polair of apolair? Zijn het zuivere stoffen of mengsels of oplossingen?

Dit is niet mijn expertise maar ik denk niet dat er algemene formules (correlaties) bestaan om de dielectrische constante van om het even welke stof te berekenen.

Bovendien, al zouden zulke correlaties bestaan, dan zou het berekende antwoord slechts globaal juist zijn en dus waarschijnlijk te onnauwkeurig. Zo is het althans gewoonlijk met algemene correlaties voor andere eigenschappen.

Ik meen dat er een globaal verband bestaat tussen dielectrische constante en dipoolmoment. Dipoolmoment zou theoretische berekend (geschat) kunnen worden, of gemeten. Door voor soortgelijke stoffen als die van jullie zowel de dielectrische constante als het dipoolmoment op te zoeken zou je een globaal verband kunnen bepalen voor jullie soort stoffen.

Maar als het belangrijk is dan zal jouw bedrijf voor ieder stof toch echt de dielectrische constante moeten (laten) meten.

En als je google gebruikt doe dat dan in het Engels, dus met "dielectric constant" en "dipole moment"
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Di

Het is een organisch stof, ze weten zelf niet of het polair of apolair en het is een mengsel van verschillende chemische stoffen.

Fred F. weet jij soms hoe je deze waarde kunt meten, met wat of door een speciale firma of zo?

Bedankt voor je antwoord en sorry voor mij late reactie

Plankan

Reageer