Springen naar inhoud

Stemvorken en hun frequenties

• Log in om te kunnen reageren

Jeff

Jeff

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2010 - 16:56

Geachte slimmerikken

Ik heb geprobeerd dit op te zoeken op wikipedia helaas stond daar geen direct antwoord op mijn vraag.
Waarom kunnen stemvorken hun trillingen alleen doorgeven aan stemvorken die voor dezelfde frequentie zijn gemaakt? Het gaat immers via trillingen? Dus wat is de reden dat de ene stemvork de andere (van een andere frequentie) niet aan het trillen kan maken?

p.s. ik ben 14 en ben niet zeer vertrouwd met dit onderwerp. Mijn docent kon het niet verklaren in pubertaal(nog niet eens geprobeerd), dus hopelijk iemand anders wel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2010 - 17:15

Neem je kleine zusje mee naar de speeltuin. Zet haar op een schommel. Geef haar een duw, en ze gaat in een zeker tempo (en dus met een bepaalde frequentie, de zg eigenfrequentie van de schommel) heen en weer. Geef steeds op het juiste moment (met diezelfde frequentie) een duwtje erbij, en ze gaat steeds harder en hoger schommelen.

Maar stel dat de schommel in 4 seconden heen en weer wil (dat hangt af van de lengte, dat kun je alleen veranderen door de lengte van het schommeltouw te veranderen) en jij elke 3 seconden een duwtje geeft, dan gaat die schommel helemaal niet lekker heen en weer trillen maar gaat alleen maar willekeurig lijkende bewegingen maken. Je doet een hoop moeite, maar je zusje heeft geen dikke pret.

Zo ook onze stemvorken. De ene stemvork geeft met een zekere frequentie duwtjes tegen de lucht, die dan weer in datzelfde tempo duwtjes tegen de andere stemvork geeft. Hebben beide stemvorken netjes dezelfde frequentie, dan komen de duwtjes steeds netjes op tijd aan, en gaat de tweede vork na enige tijd lekker mee"resoneren" zoals dat heet. Harder en harder totdat je die ůůk begint te horen. Maar neem een verkeerde stemvork, en de tweede vork gaat alleen maar wat willekeurige bewegingen maken die je niet als een trilling (een steeds heen-en-weergaande beweging rondom een evenwichtsstand) kunt beschouwen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jeff

Jeff

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 15:24

dat verduidelijkt een heleboel maar dan beweegt (trilt) de schommel wťl. Heel schokkerig natuurlijk maar toch wel. Hoe komt het dan dat de vork helemaal niet beweegt? (doordat er minder kracht in het spel is?)

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2010 - 15:53

Eerst een complement:

Jan jij hebt een sympathieke, zelfs lieve manier om dingen uit te leggen. Ik denk dat jij een zeer goed leraar bent.

Jeff,

Wij praten in geluid over vrije en gedwongen trillingen.
Die vrije trillingen zijn wanneer we deze trillingen aanstoten in het tempo dat de (of een) natuurlijke frequentie van het object is.

Bij Jans vergelijking met de schommel, als je mooi in het ritme van die schommel blijft, telt de energie van jouw duwtjes tegen die schommel zich op met elkaar. De reden dat je dat zusje uiteindelijk 4 meter hoog kan krijgen (afhankelijk van schommel natuurlijk) is dat jij steeds jouw kracht toevoegt aan de som van je voorgaande duwtjes.
Het zou voor jou onmogelijk zijn om je zusje anders 4 meter hoog in de lucht te krijgen.

Als jij niet in tempo zou duwen tegen die schommel wordt dat zelfs een gevaarlijk geval, omdat de kracht van je voorgaande duwtjes zich tegen jou kan richten.

Als je niet in tempo duwt tel jij die duwtjes niet op.

Met die stemvork is het zo dat die ook gaat trillen, maar dat die krachten niet optellen (als je niet in het juiste ritme duwt = trilt), maar elkaar deels tegenwerken. Daarom zal deze trilling, en nooit sterk genoeg worden, en zeer snel uitdoven, en dus niet (of amper meetbaar) hoorbaar zijn.

Jan heeft dit knap uitgelegd.

Veranderd door E.Desart, 08 maart 2010 - 16:01

Eric

Jeff

Jeff

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 16:29

Okť heel erg bedankt beide. ik snap het nu helemaal, erg fijn dat jullie de moeite hebben genomen om mijn vraag te beantwoorden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures