Magneet om snoer van camera

Moderators: jkien, Xilvo

Magneet om snoer van camera

Het snoer van de digitale camera van een collega van mij (om met de computer te communiceren) wordt met een lus door een klein kastje geleid.

Nieuwsgierig als wij zijn hebben we dit kastje opengebroken, en er blijkt een ringvormige magneet in te zitten die om het snoer heen loopt.

Wie heeft een idee waarvoor deze magneet dient?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magneet om snoer van camera

Dat is om het signaal te behouden. Zo'n magneetje zorgt ervoor dat het electrisch veld van het signaal weer parallel aan het kabeltje staat.

Eigelijk weet ik het ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: Magneet om snoer van camera

In audioversterkers worden hoefijzermagneten gebruikt om het signaal ruisvrij te houden. Dit gebeurt ook met de voeding van de autoradio om externe invloeden te voorkomen. Misschien is de magneet wel bedoeld om het signaal storingsvrij te houden zodat de dataoverdracht sneller verloopt.

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit zo'n snoer gezien,en het snelheidsargument lijkt me ook niet steekhoudend(ik spreek mezelf dus tegen...)
aha!

Re: Magneet om snoer van camera

Ben je zeker dat het een magneet is?

In de elektronica en besturingselektriciteit worden ferriet kralen gebruikt om stoorsignalen die van buitenuit een signaal(ruis) in de kabel induceren te onderdrukken

Niet echt simpel als je weinig van elektriciteit kent

Wil je meer weten, post dan eens op www.circuitsonline.net

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magneet om snoer van camera

kolonelvonklink schreef:Ben je zeker dat het een magneet is?

In de elektronica en besturingselektriciteit worden ferriet kralen gebruikt om stoorsignalen die van buitenuit een signaal(ruis) in de kabel induceren te onderdrukken

...


Ferriet, is dat niet gewoon ijzerhoudend? Ofwel, een lichte vorm van ijzer?

Re: Magneet om snoer van camera

Het is een ferrietkraal.

Het signaal gaat niet sneller maar wordt minder gestoord.

Eén bitje mis en de boel loopt in het honderd.

Ik denk ook dat de inwendige oscillator van het ene toestel niet die van het andere toestel kan beinvloeden door te blokkeren met ferrietkraal.

Reactie als ik mis ben aub.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magneet om snoer van camera

Mag een reactie als je het niet mis hebt ook?

Dat is allemaal wel leuk een ferrietkraal, maar nou weet ik nog niet waarom juist alleen maar een ferrietkraaltje van 2 cm breedt op een kabal van twee meter?

Wordt dan niet gewoon het signaal alleen in die ferrietkraal beter behouden?

Re: Magneet om snoer van camera

Op de kabel zit er een ferrietkraaltje die de ongewenste signalen tegenhoud(zoals een slagboom op de weg).De kabel is ook een coaxkabel. De signaalvoerende draden zijn ook omgeven met een metalen omvlechting die geaard is.(kooi van Faraday)Storende velden hebben er dan weinig invloed op.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magneet om snoer van camera

Ja dat weten we, maar waarom juist voor de ingang/ uitgang en waarom heeft het die vorm, ik ben natuurkundige, ikwel de werking weten. Niet wat het doet.

Re: Magneet om snoer van camera

Rond een ronde kabel past een rond kraaltje!

verder: google ringkernen,ferrietkernen met massa informatie

Met de theorie kan men vele bladzijden vullen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magneet om snoer van camera

Rond een ronde kabel past een rond kraaltje!
Is dit als grap bedoelt?
verder: google ringkernen,ferrietkernen  met massa informatie

Met de theorie kan men vele bladzijden vullen.
Dat kan wel zijn, maar kan iemand het in één zin uitleggen hoe het werkt?

Zo hoog ingewikkeld kan het toch niet zijn wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Magneet om snoer van camera

Volgens mij is het gewoon een spoel met een kleine inductie omdat hij maar 1 winding heeft. Het is dus gewoon een laagdoorlaatfilter.

Re: Magneet om snoer van camera

Oke even een uitleg.

Neem een tweedraads signaal verbinding. Over die verbinding lopen differentiaal stromen en common mode stromen. Differentiaal stromen, het woord zegt het al, zijn verschil stromen die precies tegengesteld van elkaar zijn en in elk van de twee draden lopen. Common mode stromen, het woordt zegt het weer, zijn stromen die precies hetzelfde zijn in beide draden.

Common mode stromen zijn meestal ongewenst en worden bijvoorbeeld veroorzaakt door aardlussen die flux omvatten en waar vervolgens stromen in geinduceerd worden. Die common mode stromen wil je met je ferriet uitroeien. Common mode stromen kunnen bijvoorbeeld aan de buitenkant van een coax kabel lopen, en daar wil je helemaal geen stromen hebben lopen. Als op die buitenkant dus een common mode stoorsignaal loopt, loopt dat signaal ook vrolijk door je apparaat in en heb je kans dat het daar vervolgens weer storing veroorzaakt.

Je kunt dit voorkomen door je apparaatkast te omsluiten met een metalen kast en de buitenkant van de coax hierop aan te sluiten op het moment dat kabel die de kast binnenloopt.

Nu het ferrietje. Het ferriet is als het om de kabel zit een hoogohmige impedantie voor het veld van de common mode stroom. Daar wil die dus niet door en hij loopt dus ook niet je systeem kast in. Het veld van je signaal zit binnen in de coax en ondervindt geen last van de ferriet.

Het is een simpele en goedkope oplossing die redelijk werkt, maar verwacht er niet teveel van.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Magneet om snoer van camera

Wat het materiaal betereft: ferriet is een andere benaming voor Alpha-ijzer en bestaat uit een 9-punts kristalrooster (met dus 9 Fe-atomen).

Vaak te vinden in gietijzer (bevat geen koolstof, zorg voor een gelaagde structuur).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Magneet om snoer van camera

ieder apparaat moet officieel een keuring voor CE/EMC ondergaan. Hier wordt gemeten de gevoeligheid van het apparaat voor instraling van signalen van buitenaf. En ook andersom, de hoeveelheid electromagnetische straling die het product produceerd. Dit moet onder een bepaalde norm liggen. Straling die dmv een kabel van het product naar buiten wordt gevoerd is een beetje te dempen door toepassing van een ferrietkraal. Het product kan dan 'net' aan de gestelde norm voldoen en krijgt zo zijn goedkeuring.... Dit is dus een methode van de leverancier om het product officieel op de markt te krijgen zonder de extra kosten van redesign en herkeuring.

Reageer