Springen naar inhoud

Krachten bij rondslingeren kindje

• Log in om te kunnen reageren

bartie55

bartie55

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 17:23

Ik heb problemen met volgende oefening:

Een man houdt een kind bij de handen vast en laat het ronddraaien in de lucht in een cirkel met straal 0,75m. Indien de massa van het kind 25kg bedraagt en indien het 1 omwenteling in 1,5s uitvoert, wat is dan de grotte en de richting van de kracht die de man op het kind moet uitoefenen? Beschouw het kind als een puntmassa.

Mijn tekening is als volgt te beschrijven:

Een kracht van de vader op het kind (Fm) volgens tegengestelde zin van de x-as, en een tegengestelde centrifugale kracht volgens de zin van de x-as. De zwaartekracht naar beneden gericht waardoor ik een y en x component krijg.

Maar deze tekening is waarschijnlijk al fout want mijn y-component van de zwaartekracht zou dan 0 zijn..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2010 - 19:21

het valt niet mee om tekeningen te beschrijven. Maar die kun je hier ook toevoegen:

Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen
Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.

bartie55.gif

Fpapa kun je ontbinden in twee componenten
  • Fmpz om het kind in een cirkelvormige baan te houden,
  • en Fn om de zwaartekracht Fz te compenseren.

Oh, enne, centriFUGALE krachten bestaan niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

bartie55

bartie55

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 20:28

bedankt voor de reactie.

Ik dacht dat de normaalkracht enkel inwerkte als een lichaam op een vaste ondergrond stond?

Wanneer wordt die centrifugale kracht dan wel gebruikt? Ik heb hier een oefening staan van een auto die zijn bocht neemt op een hellend wegdek en daar gebruikt men die wel. Ik hoop dat ik hier geen domme afga:).

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2010 - 20:42

Ik dacht dat de normaalkracht enkel inwerkte als een lichaam op een vaste ondergrond stond?

Och, eigenlijk meestal wel. Ik had hem misschien beter Fr genoemd, een reactiekracht of zo

Wanneer wordt die centrifugale kracht dan wel gebruikt? Ik heb hier een oefening staan van een auto die zijn bocht neemt op een hellend wegdek en daar gebruikt men die wel. Ik hoop dat ik hier geen domme afga:).

Centrifugale krachten worden nog wel eens gebruikt als rekentruukje om over te kunnen schakelen van een vast, rechthoekig referentiestelstel naar een cirkelvormig, met het rondslingerend opject meebewegend, referentiestelsel. En verder in foutieve :eusa_whistle: uitwerkingen......(tenzij het een situatie helderder maakt voor uitleg, wat soms het geval is, maar dan moet dat er nadrukkelijk bij vermeld worden)

Maar stel dat papa loslaat. Dan zou er alleen nog die centrifugale kracht zijn? En kindje daarom haaks op de cirkel versneld wegvliegen?? Want dat is de consequentie als je centrifugale krachten in een vast referentiestelsel zou hebben.

Nou, dat gebeurt niet. Kindje vliegt verder langs een raaklijn aan het punt van de cirkel waar het losgelaten werd. Er is dus (in ons normale vaste referentiestelsel) helemaal geen centrifugale kracht. Papa levert wel een middelpuntzoekende (centriPETALE) kracht om het kindje van die rechte lijn af te krijgen en een bocht te laten beschrijven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures