Golven of iets cyclisch bij downloaden torrents?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 72

Golven of iets cyclisch bij downloaden torrents?

Ik zit regelmatig een beetje te observeren hoe torrents binnenkomen, en sinds ik dit doe zie ik als het "lekker loopt" vaak een soort golfbeweging, met een periode van een kleine minuut, dus ongeveer iedere minuut een klein dipje. op het oog lijkt het meer op de beweging die een fietsventiel maakt (cycloide) dan op een sinusfunctie, maar ik vind het mateloos boeiend, (een draaiende wasmachine is ook beter dan de meeste televisie) iemand enig idee wat deze regelmatigheid kan verklaren? Volgens mij kan het nauwelijks aan mijn provider liggen, omdat hetzelfde patroon bij verschillende stroomsnelheden optreedt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Golven of iets cyclisch bij downloaden torrents?

Ik zit regelmatig een beetje te observeren hoe torrents binnenkomen, en sinds ik dit doe zie ik als het "lekker loopt" vaak een soort golfbeweging, met een periode van een kleine minuut, dus ongeveer iedere minuut een klein dipje.
Dat kan verschillende redenen hebben. Meestal heeft het te maken met het TCP-congestion control algoritme. Dat heeft een AIMD-structuur, en leidt tot zulke grafiekjes:

Afbeelding

Afbeelding

Bij torrents kan het zijn dat je computer maar weinig actieve verbindingen tegelijk ondersteunt. Als hij dan een random peer aanspreekt (iedere 1à5 minuten denk ik), kan het zijn dat je verbinding inderdaad terugvalt. Maar dit is moeilijk in te schatten doordat torrents gewoon een erg complex protocol is.

Maar meestal hangt het gewoon samen met je netwerk, waarbij de computer langzaam meer en meer verkeer genereert, totdat het netwerk vastloopt (en er pakketten verloren gaan) en je computer minder gaat versturen omdat de controlepaketten ook wegvallen. Bij Bittorrentverkeer is het waarschijnlijk dit dat je ziet, omdat torrentverkeer (meestal) over UDP i.p.v. TCP gaat.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer