Relatieve druk/absolute druk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Relatieve druk/absolute druk

Beste

Ik heb net enkele tankgegevens gekregen van een leverancier van onze tanks.

Om nu de reeds doorgestuurde gegevens te kunnen verwerken zou ik nog het volgende willen weten ;

De drukken die u doorstuurde, zijn deze absoluut of relatief ?

We willen immers een open expansievat plaatsen voor een tank die 0,5bar kan verdragen. Wanneer die 0,5bar nu absoluut uitgedrukt is, moeten we ervoor zorgen dat de atmosferische druk (van 1bar) gereduceerd wordt alvorens het water in ons circuit terecht komt.

Wanneer die 0,5bar relatief uitgedrukt is, kunnen we absoluut gezien 1,5bar in deze tank verdragen.

Wanneer dit het geval is, is reductie van de atmosferische druk niet meer nodig.

Wat denken jullie dat het is ?

Wanneer het zou gaan om de absolute druk, hoe zouden jullie dan de druk reduceren ?

Alvast bedankt

Paelinck Mathieu

Berichten: 7.068

Re: Relatieve druk/absolute druk

Komen ze die tanks in een beschermde atmosfeer brengen? Zo niet, dan lijkt het me om relatieve drukken gaan. Dat lijkt me sowieso de waarschijnlijkste optie. Maar als je het echt zeker wilt weten dan zou ik gewoon je leverancier bellen...

Berichten: 16

Re: Relatieve druk/absolute druk

Deze zijn onder normale omstandigheden geleverd, ik heb even gemaild naar de leverancier.

Maar ga er nu vanuit dat het relatief zal zijn.

Als 3e jaar student Elektromechanica ben ik bezig met mijn stage en heb ik net het hele circuit van de warmwaterleidingen in kaart gebracht.

De tanks & leidingen waar chocolade inzit/stroomt worden verwarmd door dit warm water door een dubbele wand. Nu staat ergens een gesloten circuit waar 2 tanks en enkele leidingen op aangesloten zijn. De maximale druk van 0,5bar is echter daar soms al overschreden, waardoor de binnenste wand van de tank naar binnen is gekomen en het roerwerk in de tank daar tegen is geslaan.

Nu hebben ze een open expansievat aangeschaft dat ze op dit circuit gaan plaatsen.

In school heb ik geleerd om berekeningen te maken voor open circuits (leidingsverliezen e.d.)

Nu heb ik te maken met gesloten circuits,

Zijn dit dezelfde berekeningen/redeneringen die je hiervoor kan toepassen ?

Of zijn de berekeningen totaal verschillend van die voor open circuits ?

Alvast bedankt voor jullie reactie !

Mathieu

Reageer