Optimale snelheid vs warmteontwikkeling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Optimale snelheid vs warmteontwikkeling

Beste

Kan iemand mij verder helpen met het volgende !

In Chocolaterie Guylian worden enkele tanks verwarmd met een dubbele wand waardoor water stroomt. Dit warm water circuleert via circulatiepompen via een warmtewisselaar.

Nu zou ik graag weten wat de ideale snelheid van het water is om een optimale warmteoverdracht te krijgen naar de tank ?

Is dit dan een eerder lage snelheid, dan wel een eerder hoge snelheid ?

Kan iemand me helpen met de berekening hiervan ?

Mathieu

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Optimale snelheid vs warmteontwikkeling

Hoe hoger de watersnelheid des te beter de warmteoverdracht. Maar in dit geval zal het waarschijnlijk niet zo veel uitmaken omdat de warmteoverdrachtscoefficient hoofdzakelijk door de chokolade bepaald zal worden.

Als je zo nodig eraan wil rekenen, lees dan dit topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=114850
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 202

Re: Optimale snelheid vs warmteontwikkeling

De warmteoverdrachtscoefficient is volgens mij nagenoeg rechtevenredig met het drukverlies.

Hier vind je een hele verzameling modelformules voor warmteoverdracht in en om buizen.

Bestudeer even goed welke stromingssituatie je aanneemt. Re heeft soms niet betrekking op diameter, maar op lengte. Dat heeft te maken met ontwikkeling van de ongestoorde stroming over een lengte van recht naar parabolisch laminair en eventueel naar turbulent: kijk naar de stromingsontwikkeling over een vlakke plaat.

Berichten: 16

Re: Optimale snelheid vs warmteontwikkeling

Beste

Het gaat in mijn geval om een soort boiler waar een serpentin inzit (=leiding) het water in de boiler wordt opgewarmd door het water in de leiding in de boiler (90°) en dit tot de gewenste temperatuur.

Kan u mij verder helpen ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Optimale snelheid vs warmteontwikkeling

Je had het eerst over "..... enkele tanks verwarmd met een dubbele wand waardoor water stroomt", vandaar mijn eerdere verwijzing naar dat topic.

Nu heb je het blijkbaar over een heel ander apparaat. Als het water in de boiler stil staat dan zal de warmteoverdracht van de serpentin naar dit water plaats vinden door natuurlijke convectie. Download dit boek , lees het hoofdstuk over natural convection en zoek een formule voor een horizontale leiding (neem aan dat de windingen van de serpentin ongeveer horizontaal zijn).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 16

Re: Optimale snelheid vs warmteontwikkeling

Sorry voor de verwarring,

Heb intussen enkele boeken ontleend die over dit onderwerp gaan. Het water in de boiler wordt continu rondgepompt.. Dan hebben we te maken met gedwongen convectie neem ik aan.

Ik zou nu graag de ideale snelheid bepalen in de boiler & leidingen na de boiler (= gesloten circuit), dit om de circulatiepomp te dimensioneren en een zo laag mogelijk verbruik te hebben.

Ik kan nu de warmteoverdracht aan de buitenzijde van het serpentin berekenen (= de warmteoverdrachtscoëfficiënt).

Als ik die gevonden heb, hoe kan ik dan verder ? Ik veronderstel dat ik de warmteoverdrachtscoëfficiënt zo groot mogelijk moet maken indien ik zo weinig mogelijk energie zal willen verbruiken ?

Dat wil dus zeggen dat ik de snelheid hoog zal moeten maken van het water ?

(dit leid ik af uit ;

hoe groter v, hoe groter het getal van Reynolds, hoe groter Nu, hoe groter de warmteoverdrachtscoëfficiënt..)

Klopt mijn redenering zo een beetje ?

Alvast bedankt !

Mathieu

Berichten: 16

Re: Optimale snelheid vs warmteontwikkeling

Na even verder te denken ;

Hoe groter nu de snelheid in het serpentin. (gesteld dat mijn redenering klopt)

Wat zou dan tevens de snelheid moeten zijn van het water dat langs het serpentin vloeit ?

Alvast bedankt !

Mathieu

Reageer