Geocentrisme gebeurtenissen verklaren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Geocentrisme gebeurtenissen verklaren

Goedenavond mensen.

Ik heb een opdracht voor ANW (= Algemene NatuurWetenschappen) waarbij ik bepaalde gebeurtenissen moet verklaren. Ik ben een zogenaamde aanhanger van het geocentrisme en dit is pijnlijk omdat er erg weinig informatie over te vinden is.

De volgende gebeurtenissen kan ik niet verklaren (op grond van geocentristische gedachtes):

7 Mars, Jupiter en Saturnus beschrijven af en toe lussen tussen de sterren

8 Er zijn wintersterrenbeelden en zomersterrenbeelden aan de zuidelijke sterrenhemel.

Mars, bij vraag 7, kan ik wel verklaren. De anderen niet. Vraag 8 vind ik ook lastig! Ik zou graag jullie hulp hier bij willen vragen. Het is nogal dringend en ik ben echt ten einde raad.

Alvast heel erg bedankt! Links of antwoorden worden allemaal gewaardeerd!

Groetjes,

Lennart.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Geocentrisme gebeurtenissen verklaren

Over geocentrisme vs heliocentrisme is heel veel te vinden, maar, zoals te doen gebruikelijk, veel meer in het Engels dan in het Nederlands. Het is een door wetenschapshistorici diepgaand onderzocht onderwerp, mede omdat het illustratief is voor de belangrijke omslag in wetenschappelijk denken die tussen 1400 en 1700 AD plaatsvond.

Wat voor Mars geldt, geldt in een of andere mate ook voor de andere buitenplaneten

Kepler beschreef de baan van Mars vanuit een geocentristisch gezichtspunt in deze schets:

Afbeelding

Snelheden en afstanden van de andere buitenplaneten t.o.v. de aarde liggen uiteraard wat anders, maar niet principieel anders dan die van Mars.

een stukje uit dat plaatje, moderner, en tegen de achtergrond van de sterrenhemel:

http://www.lasalle.edu/~smithsc/Astronomy/retrograd.html
marsmovie.gif
marsmovie.gif (633.17 KiB) 146 keer bekeken
Een en ander moest verklaard worden door die planeten te laten bewegen op cirkels die zelf ook weer op cirkels rond de arde bewogen:
epicycle_move_1_.gif
epicycle_move_1_.gif (16.03 KiB) 151 keer bekeken
Ik heb geen idee over die zuidelijke sterrenbeelden. Waren die trouwens wel bekend in de geocentrische tijd? Ten zuiden van de Evenaar werd dacht ik vóór 1500 AD nauwelijks aan sterrenkunde gedaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer