Metingen aan gesloten systemen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 165

Metingen aan gesloten systemen

Hey,

stel een gas in een gesloten doos, perfect geïsoleerd.

Zulke systemen worden beschreven, althans theoretisch, door het microcanonieke ensemble.

Men kan druk, temperatuur etc. definieren (temperatuur ligt iets moeilijker wegens niet eenduidig gedefinieerd in gesloten systemen)

Mijn vraag is nu: vermits zo'n systemen perfect geisoleerd zijn (kan nooit in werkelijkheid natuurlijk), hoe kan men dan toch eigenschappen van dat systeem meten??

Bv: temperatuur->steek er een thermometer in, maar dat kan niet, want de doos is gesloten en geisoleerd.

Waar vind ik uitleg over zo'n meetsystemen, bepaalde specifieke opstellingen misschien, of weten jullie zelf zo'n meetopstellingen?

Berichten: 2.746

Re: Metingen aan gesloten systemen

Ik zie je probleem niet helemaal. Je zegt eerst dat perfecte isolatie niet bestaat, en dan ga je verder dat een thermometer de perfecte isolatie zou teniet doen ...

Je kan een digitaal thermokoppel in een gesloten systeem brengen en enkel met een dun draadje door de isolatie gaan. Is dit wat je zoekt?

Berichten: 165

Re: Metingen aan gesloten systemen

Bijvoorbeeld ja.

Ik zoek opstellingen waarbij de perfecte isolatie zo goed als volledig behouden blijft.

Ik vroeg me dus af of er ook zo'n metingen bestaan waarbij je dus zelfs zonder draadje door de isolatie te prikken toch een temperatuur zou kunnen meten.

(waarschijnlijk zijn tegenwoordig de isolaties zodanig goed zodat er toch in contact kan gekomen worden met het systeem zonder "het gesloten zijn" te verbreken, maar kom)

Ander praktisch vraagje:

stel, ik heb een gas van N deeltjes in een doos.

Maar de snelheden interesseren me niet, enkel de posities van die deeltjes.

Hoe kan ik praktisch meten hoe die "positieverdeling" eruit zou zien, als het al kan.

Uiteraard kan je niet enkel van elk deeltje apart de positie op een bepaald tijdstip meten, maar misschien dat het iets globaler kan?

Reageer