Oneindige discontinuïteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 175

Oneindige discontinu

Gegeven:
\(f(x)=\frac{2x^3-x^2-13x-6}{x^2-3x}\)
Oneindige dc bij x=0

(
\(f(0)=-\frac{6}{0}\)
)

Hoe bereken ik nu
\( \lim_{x\uparrow 0}\frac{2x^3-x^2-13x-6}{x^2-3x}=\)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Oneindige discontinu

Je kan teller en noemer ontbinden in factoren. Je zal dan een gemeenschappelijke factor zien die je kan wegdelen. Dan zal er nog iets achterblijven in de noemer dat je niet meer wegkrijgt en daaruit zou je dan een besluit kunnen vormen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oneindige discontinu

Je kan inderdaad ontbinden en vereenvoudigen, maar ik snap het nut er niet echt van... Je teller wordt niet-nul in x = 0, de noemer wel. De functie gaat in absolute waarde dus naar oneindig voor x naar 0, je moet nog het teken nagaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 175

Re: Oneindige discontinu

hmmm, ik snap nog steeds niet wat ik moet doen. Het rotte is dat ik geen enkel geschreven voorbeeld heb waar ik kan zien hoe ik zo iets op los. Alleen voorbeelden waarin x
\(\neq\)
0. Kan iemand deze misschien voordoen?

Het antwoord moet zijn
\(\lim_{x\uparrow 0}f(x)=-\infty\)
\(\lim_{x\downarrow 0}f(x)=+\infty\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oneindige discontinu

Als in een breuk de noemer naar 0 gaat en de teller niet, gaat de breuk in absolute waarde naar oneindig. Om te weten wat de linker- en rechterlimiet (en eventueel "de limiet") zijn, moet je weten wat het teken van die breuk is rond het punt waar je de limiet neemt. Maak dus een tekenoverzicht rond 0 van deze breuk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 175

Re: Oneindige discontinu

Aha, kijk, daar kan ik meer mee :eusa_whistle: . Ik heb dit in een grijs verleden (precies een jaar geleden) geleerd, maar had het verdrongen. ik weet nu gelukkig weer wat ik moet doen, en ik ben op het antwoord gekomen! Wederom bedankt TD!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oneindige discontinu

Oké, graag gedaan & succes ermee!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer