Beta-blokkers

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Beta-blokkers

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een probleem over beta blokkers, want ik zie het even niet meer.

In mijn fysiologie boek heb ik gelezen dat de beta-receptoren(b2) vasodilatatie veroorzaken en alpha receptoren vasoconstrictie. Is het dan niet juist raar dat je een beta-blokker bij hypertensie voorschrijft, als dan de vasodilatatie wordt geremd? En waarom wordt er dan geen alpha-blokker voorgeschreven, om de vasoconstrictie tegen te gaan?

Of is deze vasodilatatie/constrictie alleen lokaal en heeft dit dus geen systemisch effect? (En krijg je door blokkade van de beta receptoren een lagere bloeddruk door het remmen van hartfreqentie/contractiliteit etc?)

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Beta-blokkers

Je vergeet de selectiviteit van de b-blokkers. De meeste (gangbare) b-blokkers zijn selectief en werken alléén in

op de b1-receptoren die in het myocard zitten. Deze zorgen voor een lagere hartslag (negatief chronotroop) en mindere contractiekracht (negatief inotroop) waardoor de bloeddruk daalt. De b2 receptoren bevinden zich met name in de vaten en worden geblokkeerd door de niet-selectieve b-blokkers (zowel b1 als b2 blokkade).

a-blokkers worden vaak voorgeschreven bij maligne hypertensie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Beta-blokkers

Aha, nu is het me helemaal weer duidelijk. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Beta-blokkers

Dit betekent toch dat als je een niet selectieve beta blokker gebruikt (bijvoorbeeld: Propranolol HCL) dat deze zowel op de b1 en b2 receptoren invloed uitoefent.

Wat is het effect van een dergelijke niet selectieve beta blokker op de vaten met b2 receptoren ? Aan welke lichaamsdelen moet je denken voor bloedvaten met b2 receptoren ? Gaat de bloeddruk in dit deel van de circulatie omhoog of omlaag door de inwerking op de b2 receptoren ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Beta-blokkers

Wat is het effect van een dergelijke niet selectieve beta blokker op de vaten met b2 receptoren ?
Vasoconstrictie.
Aan welke lichaamsdelen moet je denken voor bloedvaten met b2 receptoren ?
Met name die van je spieren.
Gaat de bloeddruk in dit deel van de circulatie omhoog of omlaag door de inwerking op de b2 receptoren ?
De bloeddruk zal min of meer gelijk blijven. Bij een vasoconstrictie an sich verwacht je een bloeddrukstijging,

maar door de beta-1-blokkade krijg je een vermindere hartfrequentie. Het hartminuutvolume zal dalen en

daardoor ook de bloeddruk. Deze twee eigenschappen antagoneren elkaar waardoor de bloeddruk min of

meer gelijk zal blijven.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer