Beveiliging laagspanningsdistributienet

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 23

Beveiliging laagspanningsdistributienet

Dag,

Ik ben op dit moment bezig met het van korstluitvermogen berekeningen.

Nu is mijn vraag.

Wat wat er gedaan in het laagspanningsdistributienet om het net te beveilingen?

Bij een woning heb je zekeringen maar wat wat zit er tussen de distributietransformator en woningen?

En wat voor soort beveiligingen zitten er in een distributietransformator?

Al vast bedankt,

Stef

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Beveiliging laagspanningsdistributienet

Aan beide zijden van de transformator zitten smeltpatronen.

Aan de middenspanningszijde zitten uiteraard lange patronen die geschikt zijn voor de betreffende spanning.

Aan de laagspanningszijde zit meestal een verdeling over meerdere afgaande kabels. Elke kabel is afzonderlijk gezekerd met smeltveiligheden, meestal in de vorm van mespatronen.

Berichten: 23

Re: Beveiliging laagspanningsdistributienet

Bedankt Klazon.

Wordt een distributietransformator intern alleen beveiligd met een lange patroon?

Wat zijn lange patronen eigenlijk? kan het niet vinden op internet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Beveiliging laagspanningsdistributienet

Ik noem het lange patronen, omdat ze lang genoeg moeten zijn om b.v. bij 10kV de vlamboog te laten doven.

Ik zou ook niet zo gauw weten onder welk trefwoord je de meeste vindkans hebt. Maar het zijn smeltveiligheden voor hoogspanning.

Berichten: 23

Re: Beveiliging laagspanningsdistributienet

Heb als iets gevonden over deze smeltveilligheden.

Ik lees ook dat er bij een distributietransformator voor een wijk een smoorspoel wordt gebruikt?

Komt dit regelmatig voor en wat is de reden hier eigenlijk voor?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Beveiliging laagspanningsdistributienet

Smoorspoelen in de voeding van een woonwijk heb ik nog niet meegemaakt.

Wel bij de voeding van een fabriek. Daar staan soms meerdere trafo's parallel, en de smoorspoel vormt dan een extra impedantie om de belasting beter over de trafo's te verdelen. Bovendien beperkt de smoorspoel eventuele kortsluitstromen.

Berichten: 12.262

Re: Beveiliging laagspanningsdistributienet

Het zullen met name stromen zijn bij inschakeling van grote belastingen die een smoorspoel vereisen. Bij een woonwijk lijkt me dat niet heel waarschijnlijk, misschien afgezien van wijken die nachtstroom gebruiken voor het opwarmen van boilers en dergelijke.

Ik zit zelf in een dergelijk gebied, en je ziet het aan gloeilampen wanneer de nachtstroom ingaat en in 1 klap alle boilers en dergelijke aanslaan - een kort moment waarop lampen even minder spanning krijgen. Overigens mag dat ook best, zolang het binnen de toleranties van de netspanning blijft. Die toleranties zijn tot 10% naar beneden, dus een 230V net kan best even 207 volt leveren binnen de specificaties - iets dat je zeker opvalt bij verlichting.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Beveiliging laagspanningsdistributienet

Die toleranties zijn tot 10% naar beneden, dus een 230V net kan best even 207 volt leveren binnen de specificaties -
Niet helemaal goed. In het 220V tijdperk was de tolerantie inderdaad +/-10%.

Na een overgangsfase is de netspanning nu nominaal 230V, en de tolerantie is +/-6%.

Reageer