Springen naar inhoud

Twee glazen alcohol per dag tegen obesitas?

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 maart 2010 - 12:37

Twee glazen alcohol per dag tegen obesitas?

Vrouwen die twee glazen wijn, bier of sterke drank per dag drinken zullen vreemd genoeg minder snel dik worden dan vrouwen die totaal geen alcohol nuttigen, volgens een grote studie uit Archives of Internal Medicine.

Om tot deze conclusie te komen volgden onderzoekers van de Bringham and Women’s Hospital in Boston 19.220 Amerikaanse vrouwen gedurende 13 jaar. De vrouwen, die bij aanvang van het experiment over een normaal gewicht beschikten en 39 jaar of ouder waren, moesten hun dagelijkse alcoholconsumptie bijhouden.

De grootste groep, 7.346 vrouwen (of 38,2 %), gaf in de initiële vragenlijst aan nooit alcohol te drinken. 32,8% beweerde een derde van een glas per dag te lusten, terwijl 20% van de ondervraagden toegaf dagelijks één glas te nuttigen, 6% twee glazen per dag en 3% meer dan twee glazen. In de VS bevat een ‘standaard glas’ 14 gram alcohol, of het nu om een glas wijn van 15 cl, een pint bier van 35 cl of een dosis alcohol aan 80° van 43 ml gaat.

...

Lees verder: http://www.eosmagazi...5/xmfid/12.aspx

Bron: EOS Magazine

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

VanilleQuark

VanilleQuark

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2010 - 12:38

Persoonlijk vind ik dit soort onderzoeken waardeloos, zeker gezien de conclusies die er uit getrokken worden, want het komt erg subjectief op mij over. Maar goed, ik moet toegeven dat ik in dit geval alleen kan uitgaan van de informatie die je geeft, inclusief de link.

Mijn gedachten hierover:
Ik krijg sterk de indruk dat mensen die één of twee glazen alcohol per dag drinken ietwat meer zelfcontrole hebben en sterker in hun schoenen staan dan anderen. Ik bedoel daarmee te zeggen dat zij kunnen genieten van dingen, maar wel controle hebben op wat ze doen, dus zich in dit geval niet helemaal voltanken met drank, maar na die twee glazen de fles terug in de (koel)kast zetten.
Dat zegt dan wat over hun karakter, wat zich ook in voedingspatronen zal kunnen uiten. En dat is uiteindelijk toch de kern als het om obesitas gaat: welk soort voedsel eet je, en hoeveel eet je.

Zelf ben ik voorstander geworden van de methode die internist dr. Frank van Berkum toepast. Ik zag hem een tijdje terug in Pauw en Witteman en hij wist mij te overtuigen van zijn bevindingen. Hij geeft aan dat de keuze van voeding essentieel is voor het verliezen van gewicht, waarbij het nuttigen van meer eiwitten (proteïnen) en het verminderen van koolhydraten (suikers) meer effect heeft op het gewicht dan hard sporten of lijnen (meer info is te vinden op http://www.eenkilope...page=faq&zone=1 ). Dit kwam erg plausibel op mij over en ik ben het zelf gaan uitproberen, maar dan in omgekeerde vorm.
Ik heb sowieso een snelle stofwisseling en vanwege medicijngebruik ben ik vanaf vorige zomer meer dan 10 kilo afgevallen. Niet goed in mijn geval. Wat ik ook at, het leek er niet op dat ik terug op mijn oude, gezonde gewicht zou kunnen komen, wat mij grote zorgen baarde.
Sinds de uitzending ben ik mij meer gaan richten op het eten van koolhydraten, dus vaker aardappelen, brood en pasta met de maaltijden en verrek... in een maand tijd ben ik 5 kilo aangekomen, terwijl ik niet gek veel meer eet dan normaal.

Van die twee glazen alcohol (= suikers) zal men niet slanker worden of blijven mijns inziens. 't Gaat toch echt om zelfbeheersing en voedingspatronen. En dat mensen die na twee glazen de fles terugzetten meer zelfcontrole hebben dan anderen, lijkt mij een feit.

Veranderd door VanilleQuark, 18 maart 2010 - 12:46

"If the universe is made of strings, then everything is sound"

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8799 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 maart 2010 - 13:23

't Gaat toch echt om zelfbeheersing en voedingspatronen. En dat mensen die na twee glazen de fles terugzetten meer zelfcontrole hebben dan anderen, lijkt mij een feit.

Dat zie ik er echt niet in. Zon conclusie is wellicht gerechtvaardigd als je mensen die 2 glazen per dag drinken vergelijkt met mensen die de hele fles leegdrinken, maar niet tegenover mensen die niet of nauwelijks drinken.

Als ik het verhaal zo lees gaat het om een zuiver statistisch gevonden verband, waarbij niet duidelijk is of er andere factoren in het spel zijn. Het zou zo simpel kunnen zijn dat mensen die zich dagelijks een paar glazen wijn kunnen veroorloven gemiddeld rijker zijn, en daardoor voedsel van betere kwaliteit kunnen eten. Wat mij betreft een plausibel mechanisme tenzij je ervoor corrigeert.
Victory through technology

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 maart 2010 - 13:28

Er ontbreekt een belangrijk gegeven in het verhaal, nl. het tijsdstip waarop de alcohol genuttigd wordt.
Alcoholconsumptie kort voor de maaltijd heeft een averechts effect. De lever begint direct met het afbreken van de alcohol en heeft dan even geen tijd om vet te behandelen. Daar is dan geen andere oplossing voor dan om het te parkeren aan de buitenkant, b.v. de buik of de billen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8799 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 maart 2010 - 13:38

Voor, na of tijdens de maaltijd is inderdaad wel interessant.

Overigens zie ik dat 'parkeren' niet zo in: Je verstookt een x hoeveelheid calorien per dag, daarvoor maakt het niet uit in welke volgorde welke nutrienten gebruikt worden. Tijdelijk opslaan in lichaamsvet om het later weer te verbranden maakt, zeker op lange termijn, geen enkel verschil.

De enige factoren kunnen grotere verbranding, of lagere calorie inname zijn - of een combinatie van beide natuurlijk. In die zin zou een glas wijn voor het eten waardoor je de eetlust vergaat juist helpen in deze situatie, al moet het dan wel slechte wijn zijn :eusa_whistle:

VanilleQuark

VanilleQuark

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2010 - 15:51

Ik zeg ook niets over de zelfbeheersing van mensen die geen alcohol drinken. Ik heb om een goed voorbeeld te geven twee stevige, goede vriendinnen die beiden nauwelijks alcohol drinken, en zich toch niet kunnen beheersen als het om eten gaat, dus dat wil ik ook niet aan elkaar relateren.
Waar ik een boterham met kaas eet als lunch zie ik een van die meiden daar voor zichzelf nog extra plakjes leverworst en wat mayonaise bij doen omdat ze dat lekker vindt. Prima, niet heel ongezond, maar het zijn wel de extra calorieën. Als ik bij de ander blijf eten 's avonds schept ze na het wegwerken van een flinke portie (waar ik als vent al meer dan genoeg aan heb) nog eenzelfde hoeveelheid voor zichzelf op.
Allebei zeggen ze aanleg te hebben om dik te worden. Dat zal ik ook niet ontkennen, maar hun voedingspatroon is iets waar ze niks aan veranderen, ook al willen ze wel slanker worden. Tja, dan is die discussie natuurlijk snel afgelopen.

Zoals ik al zei, mensen die gematigd alcohol drinken geven daardoor meer blijk van zelfcontrole in het algemeen, wat zich dus ook kan uiten in het voedingspatroon.

Over het tijdelijk opslaan van vet omdat de lever bezig is met het verwerken van de alcohol: nonsens. De lever kent geen wachtrij. 't Is maar net welke verschillende moleculen er nodig en beschikbaar zijn voor het verwerken van de ingenomen stoffen, en dat kan de lever prima tegelijkertijd. Daarbij wordt alcohol al snel afgebroken na inname, terwijl het voedsel in de maag nog bezig is te ontbinden en verteren voordat het überhaupt wordt opgenomen in het bloed, en dat duurt vervolgens ook uren.

Het cliché "ieder pondje gaat door het mondje" is wat zo geldig als wat. En al heeft men aanleg, mensen met een trage(re) stofwisseling moeten simpelweg niet meer eten (lees: calorieën innemen) dan ze verbranden en uitpoepen als ze niet dik willen worden. Kwestie van accumulatie.

Dat mensen met een hoger inkomen gezonder eten heeft volgens mij niet enkel met het geld te maken. Gezond eten kan ook met weinig geld, ik kan het weten als arme sloeber-student :eusa_whistle:. Dat mensen meer geld verdienen heeft vaak te maken met hun achtergrond en intellect. Doordat ze intellectueel een een voorsprong hebben geeft ook aan dat men beter in staat is na te denken over voeding en daar hun keuzes op af te stemmen. Meneer Tokkie gaat tenslotte sneller voor de gemakkelijke hap en denkt daar minder goed, of niet over na. Een beetje zwart-wit gesproken besef ik me, maar niet per sé minder waar.

Veranderd door VanilleQuark, 18 maart 2010 - 16:02

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2010 - 21:28

Zoals ik al zei, mensen die gematigd alcohol drinken geven daardoor meer blijk van zelfcontrole in het algemeen, wat zich dus ook kan uiten in het voedingspatroon.

Maar zoals ben zegt is dat geen valide argument, omdat je niet vergelijkt met mensen die méér alcohol drinken. Je kunt het trouwens ook omdraaien; helemaal geen alcohol drinken behoeft nóg meer zelfcontrole.

Over het tijdelijk opslaan van vet omdat de lever bezig is met het verwerken van de alcohol: nonsens.

Nonsens? En steatose van de lever dan?

ADH-mediated breakdown of alcohol generates hydrogen atoms in addition to acetaldehyde. These hydrogen atoms interact with a molecule called nicotinamide adenine dinucleotide. NADH, in turn, participates in many essential biochemical reactions in the cell, and in the process passes on its hydrogen to other molecules. increased NADH promotes the generation of the building blocks of fat molecules and reduces the breakdown of fats in the liver, thereby contributing to fat accumulation in that organ.
Bron: http://www.enotalone...icle/11223.html
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

VanilleQuark

VanilleQuark

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2010 - 01:37

Maar zoals ben zegt is dat geen valide argument, omdat je niet vergelijkt met mensen die méér alcohol drinken. Je kunt het trouwens ook omdraaien; helemaal geen alcohol drinken behoeft nóg meer zelfcontrole.

Als je in het verleden een alcoholprobleem had, inderdaad. Maar anders?... Wat een boer niet kent vreet-ie niet. M'n pa is er zo eentje. Hij heeft in z'n leven geen druppel gedronken en voor zover ik het kan inschatten heeft hij daar niet heel veel moeite mee hoor. Maar dat terzijde :eusa_whistle:

Ik maak die vergelijking inderdaad niet, dat is correct. Ik heb het enkel over de mensen die twee glazen drinken, want het gaat mij om het psychische aspect. Het onderzoek, voor zover ik het kan lezen, zegt trouwens niets over mensen die zich klem zuipen, en al helemaal niets over het voedingspatroon of levensstijl van de onderzochte personen.

Volgens mij zou met een zelfde soort onderzoek kunnen worden aangetoond dat mensen die heel sporadisch op een feestje twee lijntjes coke snuiven ook niet snel dik zullen worden vergeleken met mensen die dat niet doen. En hetzelfde met mensen die alleen bij het uitgaan af en toe een sigaretje roken en het daar bij laten, in vergelijking tot mensen die dat niet doen (of dat nu veel-, of niet-rokers zijn).

Mijn argument nogmaals, is dat die personen een betere zelfbeheersing hebben. Om het wat uit te breiden: Ze doen af en toe iets dat eigenlijk niet heel gezond is, maar op dusdanig gecontroleerde wijze dat het ook niet slecht voor ze is. Ze zijn in controle, daar gaat het om, en dat uit zich dan naar mijn idee ook in het voedingspatroon.

Nonsens? En steatose van de lever dan?

Da's volgens mij niet echt relevant in de context van deze thread, want je spreekt dan niet over obesitas; en men moet sowieso wel erg veel hebben gezopen in het verleden wil dat op de weegschaal aantoonbare verschillen maken. Ik denk dat overgewicht dan niet het grootste probleem meer is ](*,)

Veranderd door VanilleQuark, 19 maart 2010 - 01:44

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8799 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2010 - 02:04

Ik ga er gemakshalve wel vanuit dat de niet-drinkers in de studie geen nooit-drinkers betreffen: dus mensen die ooit wel eens alcohol hebben gebruikt (desnoods als scholier/student, of zelden bij gelegenheid), maar geen dagelijkse/regelmatige drinkers zijn. Dit blijkt niet direct uit de bron, maar nooit-drinkers zijn zo zeldzaam dat men het wel zou vermelden.

Zolang met socio-economics niet uitgesloten heeft durf ik het daar best op te gooien. Gezond eten met bescheiden middelen is wellicht best mogelijk, maar -gemiddeld- niet de gang van zaken. De allerbeste voorspeller van levensverwachting is inkomen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2010 - 07:23

Da's volgens mij niet echt relevant in de context van deze thread, want je spreekt dan niet over obesitas; en men moet sowieso wel erg veel hebben gezopen in het verleden wil dat op de weegschaal aantoonbare verschillen maken. Ik denk dat overgewicht dan niet het grootste probleem meer is :eusa_whistle:

Jij stelt dat de lever alcohol en vetten prima tegelijk kan afbreken, dat is dus niet altijd zo.

Als je in het verleden een alcoholprobleem had, inderdaad. Maar anders?... Wat een boer niet kent vreet-ie niet. M'n pa is er zo eentje. Hij heeft in z'n leven geen druppel gedronken en voor zover ik het kan inschatten heeft hij daar niet heel veel moeite mee hoor. Maar dat terzijde ](*,)

Dat is een drogreden; omdat je vader....is iedereen... Je vergeet voor het gemak alle mensen die wél alcohol lusten en níet drinken.

Mijn argument nogmaals, is dat die personen een betere zelfbeheersing hebben. Om het wat uit te breiden: Ze doen af en toe iets dat eigenlijk niet heel gezond is, maar op dusdanig gecontroleerde wijze dat het ook niet slecht voor ze is. Ze zijn in controle, daar gaat het om, en dat uit zich dan naar mijn idee ook in het voedingspatroon.

En nogmaals klopt dat argument niet, maar goed, dit wordt een welles-nietesdiscussie. Sowieso is nog maar de vraag of die mensen daadwerkelijk een betere zelfbeheersing hebben. De verklaring van Ben klinkt plausibeler. Je kunt zelfs beweren: matig alcoholgebruik ontspant > minder stress > minder cortisol > minder eetlust. En zo zijn er nog tig andere verklaringen te verzinnen.

VanilleQuark

VanilleQuark

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2010 - 09:41

Inderdaad, zo blijven we heen en weer gaan. M'n laatste korte opmerkingen dan nog even:

Jij stelt dat de lever alcohol en vetten prima tegelijk kan afbreken, dat is dus niet altijd zo.

Als je het zo brengt... klopt.
Een gezonde lever echter zou er niet teveel problemen mee mogen hebben:
http://www.leverpati...d...t&task=view

Dat is een drogreden; omdat je vader....is iedereen... Je vergeet voor het gemak alle mensen die wél alcohol lusten en níet drinken.

Dat is jouw interpretatie. Ik geef hier terloops een voorbeeld van iemand die niet per sé nog meer controle behoeft bij het niet-nuttigen van alcohol, zoals je eerder stelde.

Sowieso is nog maar de vraag of die mensen daadwerkelijk een betere zelfbeheersing hebben. De verklaring van Ben klinkt plausibeler. Je kunt zelfs beweren: matig alcoholgebruik ontspant > minder stress > minder cortisol > minder eetlust. En zo zijn er nog tig andere verklaringen te verzinnen.

Hier kunnen we elkaar dan toch eindelijk de hand schudden ](*,) Er zijn inderdaad nog tig andere verklaringen te verzinnen. Ik heb de mijne gegeven. En ook met Benm's laatste post ben ik het volledig eens. :eusa_whistle:

Veranderd door VanilleQuark, 19 maart 2010 - 09:51

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 maart 2010 - 13:15

Alleen is het zo dat er al veel langer dan vandaag is aangetoond dat 1 à 2 glazen alcohol drinken per dag gezonder is dan helemaal géén alcohol drinken of méér dan 2 glazen per dag drinken (hangt er bovendien nog van af of je man of vrouw bent)... Dus doen ze niet iets wat niet heel gezond is, integendeel. Ze leven juist gezonder. De vraag is dan of zoiets inderdaad méér zelfcontrole van hen vraagt...

Dus, voor alle duidelijkheid:

Over het tijdelijk opslaan van vet omdat de lever bezig is met het verwerken van de alcohol: nonsens. De lever kent geen wachtrij.

Jouw bewering dat dit nonsens was, is helemaal niet correct.

Er zijn inderdaad nog tig andere verklaringen te verzinnen. Ik heb de mijne gegeven. En ook met Benm's laatste post ben ik het volledig eens. :eusa_whistle:

Inderdaad. Er worden wel vaker verklaringen bedacht in de psychologie, die achteraf helemaal niet blijken te kloppen. Of zelfcontrole hier een verklarende factor is, is gissen.
Deze verklaring afleiden uit enkele voorvallen met persoonlijke kennissen, is nuttig, maar eigenlijk weinig representatief voor uitspraken over populaties.
Al is het natuurlijk wel eens interessant en leuk om op die mogelijke verklaringen even dieper in te gaan... ](*,)

Dido

Veranderd door Dido, 19 maart 2010 - 13:24

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 maart 2010 - 13:48

Nog een aanvulling uit een Bericht bekijken
Zoals ik al zei, mensen die gematigd alcohol drinken geven daardoor meer blijk van zelfcontrole in het algemeen, wat zich dus ook kan uiten in het voedingspatroon.[/quote] Dit blijkt alvast niet uit deze aangehaalde studie...

[quote]... Case-control and cohort studies in which lifelong non-drinkers and former drinkers have been separated have eliminated the possibility that the relatively high mortality in non- drinkers could be explained by the inclusion among them of former heavy drinkers, and small amounts of ethanol have been shown to have some haematological effects that would be expected to reduce the risk of arterial thrombosis: notably an increased concentration of high density lipoproteins and of plasminogen activator inhibitor, a reduced tendency for platelets to aggregate, and a decreased concentration of fibrinogen.*RF 17-20*

It therefore seems probable that some of the reduction in mortality in light drinkers compared with non-drinkers might have been an artefact due to the inclusion with non-drinkers of a few heavy drinkers who had stopped drinking before 1978 but that this artefact accounted for only a small part of the reduction. Part might have been due to chance, and part was probably due to the antithrombotic effect of alcohol on the risk of ischaemic heart disease. In addition low levels of alcohol consumption could have reduced the risk of cerebrovascular diseases and "residual" vascular diseases because the former include cerebral thrombosis and the latter include aortic aneurysm, arteriosclerosis, and myocardial degeneration, which may share some aetiological factors with ischaemic heart disease.[/quote] Deze uitleg zou ons eerder kunnen doen besluiten dat het enkel en alleen het effect van matig alcoholgebruik is (+/- 2 glazen/ dag) dat zorgt voor de positieve effecten ervan: het antithrombogene effect van alcohol ipv. de zelfcontrole van mensen als verklaring voor het feit dat mensen die 2 glazen per dag drinken, gezonder leven dan mensen die meer of minder drinken...
Dus blijkt zelfcontrole als oorzaak maar met moeite overeind als we willen verklaren waarom mensen die 2 glazen alcohol per dag drinken, gezonder zijn dan mensen die geen alcohol drinken.

Dido

Veranderd door Dido, 19 maart 2010 - 13:54

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2010 - 14:02

Alcohol is een verdunner... vrij normaal dus dacht ik.

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2010 - 18:34

Je mist mijn punt: een gezonde lever kan niet het vet afbreken door overmatig alcoholgebruik waardoor het ziek wordt.
Een gezonde lever wordt dus steatotisch door alcoholgebruik. Het is dus niet zo dat de lever dat prima tegelijk kan, anders zouden mensen geen steatotische lever krijgen van overmatig alcoholgebruik.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures