Koh en cacl2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 100

Koh en cacl2

Hallo,

ik had een vraagje betreffende de oplossing van KOH en CaCl2.

Ik heb namelijk beide stoffen apart in elk 1 liter water opgeslost zonder probleem.

Maar eens ik de 2 l oplossing samenvoeg verkrijg ik een melkwitte oplossing.

Hoe komt dit? Aangezien beide apart opgelost waren kan dit toch niet aan een te lage solubiliteit liggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Koh en cacl2

Neerslag van onoplosbare zouten: Wiki

In dit geval zou kaliumchloride en/of calcium hydroxide kunnen ontstaan. En dan mag jij bedenken welke goed oplosbaar is en welke niet :eusa_whistle:

Tip: in binas staat een tabel met oplosbaarheid van zouten
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 100

Re: Koh en cacl2

Eens je de Ks waarde hebt, hoe kan je dan bepalen vanaf welke concentraties er neerslag is?

CaCl2+ 2KOH -> Ca(OH)2 + 2KCl

ik had 75 g KOH en 27 g CaCl2

Ks van Ca(OH)2 = (Ca 2+) (OH-)2

Ks van Ca(OH)2 = 5,2 * 10 -6, oplosbaarheid = 1,73 g/l (20°C)

KCl oplosbaarheid = 344 g/l (20°C)

Berichten: 100

Re: Koh en cacl2

Weet echt niemand hoe je kan berekenen wanneer twee stoffen samen zullen neerslag vormen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Koh en cacl2

CaCl2 + 2 KOH -> Ca(OH)2 + 2 KCl

Ca(OH)2 is deels oplosbaar in water, het vormt namelijk een evenwicht. Een deel zal er dus neerslaan en rest zal aanwezig blijven in de oplossing. De melkwitte kleur die jij ziet is de neerslag. Let op deze kan heel fijn zijn, minuscule kleine vlokjes vaste stof in oplossing = emulsie

Je kan dit inderdaad ook zien aan de Ks waarde. Hoe groter deze waarde hoe beter oplosbaar, hier 5,2 .10-6 is niet bepaald heel hoog maar ook niet bijzonder laag ---> gevolg: calciumhydroxide zal voor een deel oplossen.
Eens je de Ks waarde hebt, hoe kan je dan bepalen vanaf welke concentraties er neerslag is?
Als je Ks waarde hebt en die is voldoende klein zal er vanaf het moment dat de twee stoffen in oplossing zijn altijd neerslag gevormd worden. De hoeveelheid neerslag hangt natuurlijk wel af van de concentratie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 100

Re: Koh en cacl2

Inderdaad, heel erg bedankt

en hoe kan je dan de exacte concentratie van de twee stoffen bepalen waarop geen neerslag gevormd wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Koh en cacl2

Heel simpel, gewoon stoichiometrie. Je kijkt hoeveel mol je hebt en vergelijkt dit met de reactie: 1mol reageert met 2 mol en geeft terug 1mol en 2 mol. Let op in de meeste gevallen zal je moeten werken met een limiterend reagens.

Stel nu je hebt 1.7 mol CaCl2 (en limiterend) dan krijg je na reactie ook 1.7 mol calciumhydroxide wat neerslaat of in oplossing blijft zoals jij het wil :eusa_whistle:
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer