Externe krachten (potentiele energie)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Externe krachten (potentiele energie)

Hallo,

Ik kwam in een text de volgende term tegen: "Externe krachten", dit in cobinatie met het onderwerp potentiele energie. Het is mij niet duidelijk wat een externe kracht precies inhoud, als er een externe kracht is zal er ook wel een interne kracht zijn, wat houd dit dan in?

Alvast bedankt voor de hulp,

Frank.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Externe krachten (potentiele energie)

"Externe krachten", dit in cobinatie met het onderwerp potentiele energie. Het is mij niet duidelijk wat een externe kracht precies inhoud, als er een externe kracht is zal er ook wel een interne kracht zijn, wat houd dit dan in?
In een auto kunnen een aantal krachten werken: het gewicht van de chauffer, de veerkracht in de stoelen en de veren van het chassis; de exposiekracht van de benzinemotor, enz. Dat zijn voor de auto interne krachten.

Externe krachten op de auto zijn de zwaartekracht op de auto, de luchtwrijving, de wrijving tussen de wielen en de weg.

Potentiële energie is de verzamelnaam van energiesoorten die bij een bepaalde kracht behoren: zwaarte-energie bij zwaartekracht, veerenergie bij veerkracht, enz.

Warmte en thermische energie bijvoorbeeld zijn wel energiesoorten maar er behoren geen krachten bij.

(Arbeid geeft aan hoeveel energie wordt overgedragen of omgezet)

Reageer