Limiet bepalen van een onbepaaldheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 478

Limiet bepalen van een onbepaaldheid

Hallo, ik zit vast met een oefening.

Bepaal de limiet van f in + :lol: en - 8-)
\( \frac{\sqrt{x³+1}+x}{2x-5}\)
Dit is een onbepaaldheid van de vorm ](*,) / ](*,)

Nu hebben we gezien voor deze onbepaaldheid dat we moesten delen in teller en noemer door de hoogst optredende macht van x, rekening houdend met dat x onder de wortel kan staan.

Nu voor deze oefening
\(\lim{\frac{\sqrt{x³+1}+x}{2x-5}}\)
x :eusa_whistle: + ](*,)

De hoogst optredende macht is x³, maar vermits deze onder de wortel staat in de teller, wat is dan de hoogst optredende macht?

Ik zou denken
\(x^{1,5}\)
, maar als ik dat probeer dan kom ik niet tot de oplossing.

Bij de even machten zit je met even wortels maar wat voor de oneven machten?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Limiet bepalen van een onbepaaldheid

Een mogelijke aanpak zou erin kunnen bestaan een x^3 vanonder de wortel uit te halen.

Dan kan je uit de hele breuk een bepaalde macht van x delen en de gebruikelijke aanpak toepassen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limiet bepalen van een onbepaaldheid

Deel t en n door x.

Berichten: 478

Re: Limiet bepalen van een onbepaaldheid

Deel t en n door x.
\(\lim{\frac{\sqrt{x³+1}+x}{2x-5}}\)
=
\(\lim{\frac{\sqrt{x+\frac{1}{x²}}+\frac{1}{x}}{2-\frac{5}{x}}}\)
x :eusa_whistle: + 8-)

En als ik dan de limiet bepaal wordt deze dan: :lol: /2-0=+ ](*,)

En als x ](*,) - ](*,) dan bestaat de limiet niet want je kan de wortel niet trekken van - ;)

Berichten: 8.614

Re: Limiet bepalen van een onbepaaldheid

Prot schreef:
\(\lim{\frac{\sqrt{x³+1}+x}{2x-5}}\)
=
\(\lim{\frac{\sqrt{x+\frac{1}{x²}}+\frac{1}{x}}{2-\frac{5}{x}}}\)
x :eusa_whistle: + ](*,)
Voor je limiet maakt het hier niet uit, maar als je teller en noemer van de oorspronkelijke opgave deelt door x, krijg je in de teller
\(\sqrt{x+\frac{1}{x²}}+1\)
en niet
\(\sqrt{x+\frac{1}{x²}}+\frac{1}{x}\)
.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 478

Re: Limiet bepalen van een onbepaaldheid

Voor je limiet maakt het hier niet uit, maar als je teller en noemer van de oorspronkelijke opgave deelt door x, krijg je in de teller
\(\sqrt{x+\frac{1}{x²}}+1\)
en niet
\(\sqrt{x+\frac{1}{x²}}+\frac{1}{x}\)
.


Toch begrijp ik dat niet goed, onze leraar zei dat we elke term in de teller (of noemer) moesten delen door 'x', dus 1 is toch ook een term? Deze wordt automatisch toch nul als je 1 deelt door x die oneindig nadert.

Berichten: 398

Re: Limiet bepalen van een onbepaaldheid

Je begon hiermee:
\( \frac{\sqrt{x³+1}+x}{2x-5}\)
Nu deel je teller en noemer door x. Voor de teller betekent dit dat je de wortel deelt door x, ofwel hetgene wat in de wortel staat deel je door
\(x^2\)
. En de + x die ook nog in de teller staat deel je ook door x, en die wordt dan 1, zoals Klintersaas zei.

Je deelt dus door x, niet door
\(x^2\)
. Ik denk dat dit je probleem was?

Berichten: 8.614

Re: Limiet bepalen van een onbepaaldheid

Deel teller (en noemer, maar dat laat ik hier even weg) door x:
\(\frac{\sqrt{x^3+1}+x}{x} = \frac{\sqrt{x^3+1}}{x} + \frac{x}{x} = \sqrt{\frac{x^3+1}{x^2}} + 1 = \sqrt{\frac{x^3}{x^2} + \frac{1}{x^2}} + 1 = \sqrt{x+\frac{1}{x²}}+1\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 478

Re: Limiet bepalen van een onbepaaldheid

Klintersaas schreef:Deel teller (en noemer, maar dat laat ik hier even weg) door x:
\(\frac{\sqrt{x^3+1}+x}{x} = \frac{\sqrt{x^3+1}}{x} + \frac{x}{x} = \sqrt{\frac{x^3+1}{x^2}} + 1 = \sqrt{\frac{x^3}{x^2} + \frac{1}{x^2}} + 1 = \sqrt{x+\frac{1}{x²}}+1\)
Ah bedankt, nu zie ik het. Maar voor deze oefening heeft het geen belang vemits :eusa_whistle: +1= ](*,) .

Reageer