Springen naar inhoud

Wat veroorzaakt slaapverlamming?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

skld

skld

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 09:40

Ik hoorde zojuist van mijn tante (ik woon thuis) dat er 'iets' in een bepaalde slaapkamer van het huis aanwezig is. Ik zal even een kleine geschiedenis geven, samen met de nodige achtergrondinformatie.

De (doorloop)kamer in kwestie was leegstaand; iedereen had al een slaapplek. Allebei mijn tantes (moederskant en vaderskant) woonden bij mij in huis tot voor kort, de tante die nu vertrokken is kreeg ruzie met haar vriend (mijn oom) die ook bij ons inwoont en wilde niet meer met hem slapen. Toen kwam ze op het idee om de doorloopkamer te gebruiken als slaapkamer. Uiteindelijk liep de ruzie uit de hand toendat tante in kwestie mijn oom beschuldigde van haar kamer 's nachts binnen te komen. Mijn oom ontkende alle betrokkenheid. Uiteindelijk werd mijn tante ziek: ze kreeg last van hoofdpijn, problemen met het vormen van logische zinnen (wartaal uitslaan) en tijdelijke verlamming. Wij herkenden dit als migraine - het zit bij ons in de familie en de meeste auraverschijnselen die bij haar voorkwamen (wartaal uitslaan, periodieke verlamming, 'sterretjes' zien) zijn allemaal bekend bij mijn vader, mijn 2 ooms, mijn andere tante, mijn opa en ik - het komt echter alleen voor in de vaderskant van mijn familie en de tante in kwestie is van de moederskant. Dit was raar, vooral omdat mijn tante een blanco geschiedenis heeft wat betreft deze ziektebeelden, maar we dachten allemaal dat het kwam door de stress en hebben er verder niet veel aandacht aan besteed. De ruzie werd niet opgelost en mijn tante kwam een nieuwe vriend tegen, met wie ze nu gelukkig (en gezond) samenwoont - de 'migraine'-aanvallen zijn niet meer voorgevallen.

Ik heb 2 nichtjes, 1 van 16 jaar en 1 van 10 jaar. Mijn nichtje van 10 jaar had altijd al een beetje schrik om alleen te slapen, ze is van nature bang aangelegd. Toen ze 9 werd was ze toch bereid om alleen te slapen zonder papa of mama en dus werd de doorloopkamer omgebouwd tot slaapkamer. Vanaf dat ze in die kamer begon te slapen is het eigenlijk alleen maar achteruit gegaan met haar gezondheid. Haar symptomen waren echter niet veel bijzonders: ze klaagde vaak over duizeligheid, voornamelijk vlak voor het slapen gaan had ze het gevoel alsof ze in een gat viel. Niet hele speciale klachten dus (wel ietwat raar op haar leeftijd van net 10). Ook klaagde ze tegen haar moeder dat er 's nachts een man in haar kamer kwam die haar uitlachte en op de bureaustoel rondjes ging draaien, dit heeft mijn tante toen echter niemand verteld behalve haar vriend (de vader).

Uiteindelijk zijn die klachten alleen maar erger geworden totdat ik met haar ouders om 3 uur 's nachts op de bank zat omdat ze helemaal niet goed was geworden. Ze had overgegeven, was misselijk en barstte van de hoofdpijn. Naarmate de nacht vorderde kon ze haar moeder en mij niet meer herkennen, wist ze haar eigen leeftijd niet meer en kon ze ook de namen van onze huisdieren niet meer opnoemen. Ze wist echter wel welke dag het was, hoe haar schooljuffrouw heette en ook herkende ze haar vader. Toen ze symptomen van een beroerte ging vertonen heb ik de dokterspost gebeld (ze kon 1 arm niet meer helemaal optillen en ook als ik haar vroeg om een lach te maken met haar mond bleef 1 van haar mondhoeken hangen - het was precies hetzelfde als bij mij toen ik mijn verstandskiezen had laten trekken en een fikse verdoving had gekregen, het leek onmogelijk om te faken).

Uiteindelijk zijn we langs de dokterspost gegaan. Wat er tegen haar gezegd werd kwam wel aan, aangezien ze op de dokter goed reageerde ("doe je neus eens naar je knie"). De dokter stond echter voor een raadsel (mijn nichtje had nogsteeds die nare verschijnselen waaronder wartaal uitslaan) en belde zowel de neuroloog als de kinderarts wakker voor advies. Uiteindelijk is een vervolgafspraak gemaakt voor onderzoek, waarschijnlijk was het een vroeg intrede van migraine. De volgende paar nachten sliep ze uiteraard bij haar ouders, zodat die een oogje in het zeil konden houden - de doorloopkamer bleef voor een paar weken leegstaand. Toen mijn nichtje hersteld was ging ze terug naar die kamer en diezelfde nacht was het weer raak, alhoewel de klachten toen minder waren. Toen besloot mijn tante om haar te laten slapen in de kamer van mijn 16-jarig nichtje (en vice versa), die zich vlakbij de ouderlijke kamer bevindt. De bedden en enkele spullen werden dus verwisseld.

Nu heeft mijn nichtje pas een vriendje en mijn familie is nog een beetje van de oude garde, dus toen die kwam logeren moest die op een aparte kamer en dat werd de doorloopkamer - mijn nichtje zou nog op haar oude vertrouwde kamer slapen (wel op een ander bed en minus enkele spullen die al verhuisd waren) en het 10-jarige nichtje zou bij haar ouders bivakeren. Mijn nichtje was de volgende dag boos op haar vader, omdat hij blijkbaar constant had gecontroleerd of haar vriendje nog wel in zijn eigen kamer was en niet stiekem naar haar toe was gegaan. Mijn vader ontkende dit, maar het vriendje in kwestie bleef volhouden dat er telkens een man zijn kamer binnenkwam. Mijn tante speelde voor alibi en uiteindelijk lachte het vriendje het weg en zei hij dat het vast een droom was geweest.

Mijn nichtje(16) sliep de volgende nacht in de doorloopkamer en werd om een uur of 3 hysterisch wakker; ze claimde dat ze een man gezien had in de kamer. Ze is een heel nuchter persoon en ik kan me niet herinneren wanneer ze voor het laatst gehuild had. Ik heb toen samen met de vriend van mijn tante nog even een stuk van het huis doorzocht, maar we konden (natuurlijk) niets vinden. Ik heb de volgende dag mijn nichtje uitgelegd dat het waarschijnlijk slaapverlamming is geweest en hierin herkende ze haar scenario wel. Ze kon zich niet bewegen, was erg bang enzovoorts. De volgende nacht sliep ze in dezelfde kamer en werd ze weer hysterisch wakker, ze zweerde dat het geen slaapverlamming was.

Toen vertelde mijn tante dat het jongste nichtje ook altijd geklaagd heeft over een man die haar kamer binnenkwam en altijd lachte en rondjes draaide in de bureaustoel, exact hetzelfde als mijn oudere nichtje heeft meegemaakt (note: het nichtje van 16 vertelde eerst over het lachen en het draaien in de bureaustoel voordat mijn tante enthousiast overeind veerde om het van de kleine te vertellen).

We hebben haar vriend opgebeld en die zei dat hij geen gelach heeft gehoord, hij zag alleen een mannelijke gedaante de kamer binnenkomen en vervolgens verlaten. We hebben de tante van moederskant (die nu hier niet meer woont) nog niet opgebeld, maar dat komt ook erg overeen met de claims van mijn nichtjes en het vriendje (een man die de kamer binnenkomt).

Nu dacht ik dat er een bepaalde habitat gecreeŽrd wordt in de kamer die mogelijk een slaapverlamming triggert, maar ik kan niets ontdekken. Er hebben 2 verschillende bedden gestaan (1 hoogslaper met voeteneinde naar het zuiden, 1 normaal bed met voeteneinde naar het oosten) en er heeft 1 matras gelegen. Dus qua positie/bed/matras zal het niet de oorzaak zijn. Ook komt er genoeg zuurstof binnen en er is verder niets te bekennen...

Ik heb aangeboden om er 's nachts te gaan slapen, omdat ik de meest nuchtere (en apatische) persoon van het gezin ben. Voor de zekerheid heb ik een stukje plakband over de deur en de deurpost gedaan en heb ik de bureaustoel loodrecht t.o.v. het bureau gezet, zodat ik er zeker van kan zijn dat er niet daadwerkelijk een man binnenkomt. Eigenlijk wist ik al dat dat niet ging gebeuren, want de enige mogelijkheid die ik kon bedenken was dat er een zwerver in ons huis verstopt zat (er misten geen etenswaren, er was niets te vinden en ik zie uit psychologisch oogpunt niet waarom hij op een stoel rondjes zou gaan draaien).

Raar genoeg gebeurde ook bij mij hetzelfde. Ik 'schrok' om iets voor 6 uur wakker, slapen lukte niet meer. Ik weet 99.9% zeker dat het slaapverlamming is, ik meende overigens ook een mannelijke gedaante waar te nemen die de kamer binnenkwam, deze ging vervolgens op de stoel rondjes draaien. Er was geen geluid/gelach bij.

Ik heb buiten dit maar 2x in mijn leven een slaapverlamming meegemaakt (bij de ene was ik erg jong en bij de laatste sliep ik gewoon door), het is precies dat. Het stukje plakband van de deur zat er nog gewoon op en de bureaustoel stond op de milimeter nog loodrecht t.o.v. het bureau. Het gaat dus hoogstwaarschijnlijk om een hallucinatie die getriggerd wordt, aangezien zowel common sense als het stukje plakband/de bureaustoel eventuele fysieke oorzaken wegstrepen (want we gaan er maar even niet van uit dat potentiŽle entiteit in kwestie kan sublimeren en rijpen of de wetten van thermodynamica kan negeren). Ik zou eventueel nog een tweetal draadjes kunnen spannen aan de stoel om er zeker van te zijn dat hij niet beweegt, maar dit lijkt mij redundant. Ook kon ik de man duidelijk in de stoel gaan zien zitten - dit zou onmogelijk echt kunnen zijn omdat ik hele slechte ogen heb (-10 elk oog) en de stoel niet eens kan herkennen vanuit het bed in vol daglicht, laat staan met maar een hele kleine lichtbron. Kortom: het was zeker een hallucinatie.

Wat ik me nu afvraag is hoe deze hallucinaties getriggerd worden? Die van mij is wellicht verklaarbaar omdat ik er veel mee bezig was voordat ik ging slapen, dat verklaart echter niet de gevallen van mijn 2 nichtjes, mijn tante en het vriendje. Tot nu toe heb ik dit met betrekking tot de hallucinatie:

Nichtje(10):
- een man komt de kamer binnen
- man draait rondjes op bureaustoel
- man lacht uit
- ???

Nichtje(16):
- man draait rondjes op bureaustoel
- man lacht "hysterisch, zoals de Joker uit Batman" (citaat)
- man komt bij haar bed staan en kijkt haar even aan voordat hij de kamer verlaat

Vriend van nichtje:
- een man komt de kamer (meerdere) keren binnen
- ???

Tante:

Ik
- een man komt de kamer binnen? (niet zeker, kan me niet specifiek voor de geest halen dat hij binnenkwam maar ben wel geneigd dit te denken)
- man draait rondjes op bureaustoel (dit was wel heel duidelijk)

En dan natuurlijk ook nog de rare migraine-achtige klachten, maar ik weet niet of daar wel een correlatie tussen gemaakt mag worden. Ik zou een onderzoek kunnen laten doen naar schimmels, maar ik denk niet dat er schimmels zitten. Ook ben ik niet geneigd om naar pseudo-wetenschap te grijpen (feng-shui), maar als ik geen verklaring kan bedenken dan zal ik toch maar eens research doen.

Heeft iemand een idee?

Veranderd door skld, 14 maart 2010 - 09:53

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 10:16

Wat slaapverlamming veroorzaakt staat hier uitgelegd. Verder is het verhaal veel te persoonlijk voor het wetenschapsforum. Ondanks dat je veel tijd hebt gestoken in dit topic moet ik dit topic sluiten vanwege dit persoonlijke karakter. Het lijkt me verstandig als je het verhaal ook een keer voorlegt aan de neuroloog. Deze kan testjes doen rondom de slaap om te kijken of iets afwijkend is.

Dit topic gaat op slot
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures