Springen naar inhoud

Atoom + of -

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_RadioKorneel_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2010 - 11:31

Dag,

Ik zit nu in het vierde jaar en ik versta dit trimester geen bal van wat de leerkracht zegt in chemie. Ik ben nu mijn chemie aan het herhalen voor de examens, en ik stuit nu op een probleem dat ik nu al 2 jaar niet snap. Het is waarschijnlijk de simpelste basiskennis die je je kan bedenken, maar ik verst het niet :s

Hoe weet je wanneer een atoom + of - of 2- of 2+ is?
Ik dacht dat het iets was met de valentie-elektronen maar ik ben het niet zeker.

Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 11:54

Zie http://nl.wikipedia....lentie_(chemie)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

*_gast_RadioKorneel_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2010 - 12:03

Merci!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 maart 2010 - 13:03

Let wel, hoe verder je van de kolom edelgassen vandaan gaat, hoe rommeliger het wordt. Veel metalen kunnen meerdere waardigheden aannemen. Kwestie van uit je kop leren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

*_gast_RadioKorneel_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2010 - 13:23

Eigenlijk versta ik er nog steeds niets van... maar ik zal het wel eens vragen donderdag aan de leerkracht :eusa_whistle:
Ondertussen al de derde vervangster dit trimester...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 maart 2010 - 14:25

Kijken we naar hoe een atoom opgebouwd is: de elektronen zitten er in "schillen" rond.

http://www.germane-s.../atom/Atom.html

In bovenstaande link kun je atomen zien "groeien" vanaf waterstof (1) tot meitnerium (109)

Het blijkt dat volle buitenste schillen een wenselijke situatie zijn (energetisch gunstig).

De allereerste schil in elk atoom kan 2 elektronen bevatten. helium heeft zo'n energetisch gunstige volle schil dus, is lekker tevreden met zijn aantal elektronen en laat het graag zo: edelgas, reageert niet of nauwelijks met andere atomen.

een proton erbij in de kern en we hebben Lithium, dat dus ook 3 elektronen nodig heeft. Dat derde elektron komt in de tweede schil terecht, in zijn eentje. Energetisch niet zo heel gunstig. Lithium speelt dat derde elektron redelijk graag kwijt, en wordt zo een Li+-ion.

Naarmate de atoomkernen meer protonen krijgen zie je zo die 2e schil elektron voor elektron "vollopen". Naast lithium zit beryllium, dat twee van dei ongustige elektronen heeft, en zo makkelijk Be 2+ vormt. Tegen de tijd dat we 3 elektronen van een volle tweede schil vandaan zitten (stikstof) blijkt het energetisch duidelijk gunstiger om er wat elektronen bij te pakken dan af te staan om een volle buitenste schil te krijgen. Zo ontstaat nitride, N 3-. Een atoompje verder, en zuurstof heeft nog maar twee extra elektronen nodig om zijn buitenste schil te vullen: O2-. Weer een atoompje verder en we vinden fluor, dat met één extra elektron extra al een volle tweede schil heeft: een F- -ion kan dus makkelijk ontstaan.

Nog een atoompje verder, neon, en de tweede schil zit netjes weer vol. Fijn zo, houwen zo, en jawel, neon is een edelgas dat nauwelijks is aan te zetten tot reageren met andere atomen.

Nog een atoompje verder, en natrium zit daar in zijn maag met een eenzaam elektron in de derde schil. Natrium is dat eenzame elektron graag kwijt, Na+ is logisch. En zo kun je verder gaan.

periodiek_systeem.png

Groep 1 vormt dus allemaal ionen 1+, groep 2 ionen 2+, groep 3 ionen 3+, en aan de andere kant vormt goep 18 geen ionen (edelgassen), groep 17 vormt 1- ionen, groep 16 2- ionen, groep 15 3- ionen, (ik had in deze regelmatige groepen meer atomen kunnen kleuren, maar dit plaatje is bedoeld voor vmbo-4T en die hoeven die andere atomen/ionen allemaal niet te kennen)

Tussen deze vrij regelmatige groepen in wordt het een beetje een (schijnbaar) rommeltje qua energetisch gunstige elektronconfiguraties, maar dat is voor de paar ionen die je moet kennen simpeler om uit je kop te leren dan om de theorie daarachter te gaan zitten uitvogelen.

Beetje helder?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

*_gast_RadioKorneel_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2010 - 15:05

Je bent hier eventjes God geweest voor mij! :eusa_whistle:
Bedankt maat!

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 15:36

We hebben van onze leraar (2 jaar geleden) een trucje geleerd om te onthouden welke atomen welke lading hebben.

LaTeX
(geheugensteun: linakagh) = Lithium (Li), Natrium(Na), Kalium(K), Zilver(Ag), Waterstof(H)
LaTeX
(geheugensteun:magbacazn)= Magnesium(Ma), Barium(Ba), Calcium(Ca), Zink(Zn)
LaTeX
= Aluminium (Al)

LaTeX
Chloor(Cl), Jood(I), Broom(Br)
LaTeX
Zuurstof(O), Zwavel(S)

En zo kan je voortgaan, maar vooral die linakagh en magbacazn zijn makkelijk te onthouden. Ook kan je dit zeer gemakkelijk zien in je periodiek systeem welk atoom welke lading heeft. Zoals Klintersaas je al verteld heeft. Achteraan de Edelgassen die de octetstructuur al hebben bereik dus zij moeten geen elektronen meer hebben.

Groep 1= LaTeX
Groep 2= LaTeX
Groep 8= octetstructuur
Groep 7= LaTeX
Groep 6= LaTeX

...

Dit zijn maar trucjes om te weten welk atoom welke lading heeft. Ik weet niet of je hier iets mee kan aanvangen, maar het is handig om te onthouden :eusa_whistle:

Veranderd door Prot, 14 maart 2010 - 15:37

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures