Springen naar inhoud

"sup" notatie

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 15:27

Hallo,

In mijn handboek van numerieke wiskunde wordt een voor mij totaal onbekende notatie gebruikt. De notatie is gelijkaardig aan de notatie voor limieten. Men gebruikt het woordje "sup" en daaronder bijvoorbeeld x <= 5. Bedoelt men hier het volgende mee: "de grootste waarde van x met de beperking dat het kleiner of gelijk moet zijn aan 5" ?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 maart 2010 - 17:14

Waarschijnlijk bedoelt men een supremum. Neem daar eens een kijkje of geef anders een concreet voorbeeld (extract uit je cursus).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2010 - 21:40

Een extract uit mijn boek:

LaTeX

Hierin stelt LaTeX het conditiegetal voor van een algoritme voor een berekening van een resultaat r gebruik makend van een gegeven g volgens r = F(g). LaTeX en LaTeX stellen respectievelijk de fout op het gegeven en de fout op het resultaat voor. LaTeX is een bovengrens voor LaTeX . Men gaat dus na hoe groot de fout op het resultaat is als men werkt met een zeer kleine perturbatie op de gegevens. Hierbij gaat men ervan uit dat in alle stappen van het algoritme exact gerekend wordt.

Veranderd door Cerium, 15 maart 2010 - 21:41

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2010 - 22:07

Ik ben niet op de hoogte van deze specifieke context, maar even algemeen: het supremum is de kleinste bovengrens. Voor elke epsilon, heb je volgens mij een hele verzameling van mogelijke |Δr|/|Δg|'s. Van al deze verhoudingen, neem je telkens (voor elke vaste epsilon) de grootste, of - als het maximum niet bestaat - de kleinste bovengrens. Je conditiegetal wordt dan blijkbaar gedefinieerd als de limiet voor epsilon naar 0, van deze bovengrenzen.

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2010 - 20:26

Gezien de context kan het bijna niet anders dan dat je gelijk hebt. Bedankt voor je antwoorden!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2010 - 20:50

Okť, graag gedaan!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures