Springen naar inhoud

Ionisatie- en dissociatievergelijking

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_RadioKorneel_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2010 - 15:39

Dag, (opnieuw)

We hebben een huiswerk van chemie waarvan ik dus net als de lessen niets begrijp...

1) Schrijf de ionisatie- of dissociatievergelijking van de volgende elektrolyten in water.
a) HNO3
b)FeCl3
c)H3PO4

Dankzij internet weet ik nu al dat bij dissociatie de ionen van een ionverbinding uit elkaar vallen en bij ionisatie splitsen ze blijkbaar in ionen...

Help!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 16:13

Dag, (opnieuw)

We hebben een huiswerk van chemie waarvan ik dus net als de lessen niets begrijp...

1) Schrijf de ionisatie- of dissociatievergelijking van de volgende elektrolyten in water.
a) HNO3
b)FeCl3
c)H3PO4

Dankzij internet weet ik nu al dat bij dissociatie de ionen van een ionverbinding uit elkaar vallen en bij ionisatie splitsen ze blijkbaar in ionen...

Help!

Dissociatievergelijking van HNO3 :eusa_whistle: LaTeX + LaTeX

Bij ionisatie speelt water een belangrijke rol. Bij ionisatie worden er ionen gevormd. Bij dissociatie vallen de ionen uit elkaar in water.

(Sorry voor de blijvende verandering van mij post, mijn pc liep even vast, nu is het opgelost:)

Veranderd door Prot, 14 maart 2010 - 16:25

*_gast_RadioKorneel_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2010 - 16:15

Ja, bedankt! Maar hoe kan ik nu weten of het dissociatie of ionisatie is?

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 16:36

Ja, bedankt! Maar hoe kan ik nu weten of het dissociatie of ionisatie is?

Bij dissociatie vallen de ionen uit elkaar in water.
Bij ionisatie (zoals de naam al zegt) worden er ionen gevormd opgelost in water. Je moet dus de molecuul bijvoorbeeld:
HNO3 + H2O :eusa_whistle: ...
Hier spreek men dus van ionisatie, omdat er ionen gevormd worden. Even mijn andere post vergeten want die is fout.

Let wel op, als de ionen al bestaan spreekt men niet van ionisatie. Neem bijvoorbeeld:
Al(OH)3 ](*,) LaTeX + OHLaTeX
Dit is dissociatie.

Voor de andere twee oefeningen (b en c), deze zijn beiden dissociatievergelijkingen.

Veranderd door Prot, 14 maart 2010 - 16:45

*_gast_RadioKorneel_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2010 - 17:07

Ja man...
toch merci xd

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures