Springen naar inhoud

Elektriciteit opwekken


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Sellenmeyer

    Sellenmeyer


  • 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 17:04

Ik snap een paar dingen niet van dit practicum. Er stond een statief op tafel met een fietsdynamo (op z'n zijkant) eraan. Het wieltje van de dynamo was vervangen door een katrol waar een touwtje om gewikkeld zat. Aan dat touwtje hing een gewichtje. Als je het gewichtje liet vallen, ontstond er stroom (totdat het gewichtje op de grond viel).

We hebben 5 keer de tijd (hoelang 't gewichtje erover doet om de grond te raken) + stroom gemeten. Na die 5 keer belastten we de dynamo met een weerstand van 10 ohm (in serie). We merkten op dat zowel de valtijd als de stroom minder waren.

Hoe kan dit? Hoe kan een weerstand invloed hebben op de valtijd? Als het gewichtje valt ontstaat er een stroom (afhankelijk van hoe snel het gewichtje valt). Nu is de valtijd korter, maar de stroom wordt ook minder, wat ik raar vind.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 maart 2010 - 18:28

Je dynamo was tijdens je eerste metingen dus kortgesloten, dwz met alleen zijn eigen weerstand/impedantie en de (zeer kleine) weerstand van de ampèremeter in het circuit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Sellenmeyer

    Sellenmeyer


  • 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 19:20

Ja, de dynamo was tijdens m'n eerste meting kortgesloten.

#4

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 maart 2010 - 19:37

Om het beeld compleet te maken moet je eerst vaststellen wat de ohmse weerstand van de dynamo zelf is.
Dan kun je daarna voor elke situatie aan de hand van de stroom en de totale weerstand in het circuit uitrekenen hoe groot het elektrisch vermogen is dat de dynamo moet leveren.
De logica die je dan ziet is dat de valtijd langer is naarmate het vermogen groter is.
Meet in dit verband ook eens de valtijd bij nullast, dus zonder stroom.

#5

Sellenmeyer

    Sellenmeyer


  • 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 20:34

''Dat de valtijd langer is naarmate het vermogen groter is''. Maar de gem. valtijd was eerst 0,64 sec. en toen we de weerstand in serie aansloten, veranderde het in 0,47 sec. Bovendien werd de stroom ook minder. En als de stroom minder wordt, wordt de spanning en dus ook het vermogen minder?

#6

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 maart 2010 - 21:51

De spanning is lastig te bepalen, want waar meet je die?
Je zult toch eerst de eigen weerstand van de dynamo moeten kennen, en dan voor beide situaties het vermogen uitrekenen.
Daar heb je echt de spanning niet voor nodig.
Weleens gehoord van I2*R?

#7

Sellenmeyer

    Sellenmeyer


  • 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 22:00

De spanning is 1,3 V

#8

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 maart 2010 - 23:36

Ja, maar welke spanning is dat, waar en hoe meet je die?
En wat heb je er verder aan dat je die spanning weet?

Bovendien, in de kortgesloten toestand kan de spanning aan de dynamoklemmen niet 1,3V zijn. Die is dan nul.

#9

Leviathan

    Leviathan


  • >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2010 - 11:24

De mechanische weerstand van de dynamo word groter naarmate je er meer dingen op aansluit.

Om deze zelfde reden gaat een auto meer gebruiken wanneer je de airco aanzet (de dynamo is dan moeilijker rond te draaien)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures