Meerdere omslagpunten bij titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Meerdere omslagpunten bij titratie

Hallo mensen,

Voor een practicum moeten we het fosforzuur gehalte in cola bepalen. We hebben enkele titratiecurves gemaakt, maar komen nu op het probleem dat we telkens twee omslagpunten vinden. Normaal gesproken heb jij bij titraties toch maar één omslagpunt? Op een pagina over dit onderwerp (http://www.thuisexperimenteren.nl/scien ... tratie.htm) staat het volgende:

Zoals hierboven weergegeven hebben we nu voldoend gegevens om de concentratieberekeningen uit te voeren. Als voorbeeld de H3PO4 titratie (molmassa H3PO4 = (3*1+31+4*16) = 98 g/mol).

Om 1 mmol H3PO4 volledig te neutraliseren heb ik 3 mmol NaOH nodig. Dit betekent echter ook dat ik 3 equivalentiepunten zou moeten zien. We zien er echter maar 2 hetgeen impliceert:

2NaOH + H3PO4 --> 2H2O + 2Na+ + HPO42-

Kan iemand me dit uitleggen? Waarom zou je drie equivalentiepunten moeten zien?

(We hebben het koolzuur verwijderd)

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Meerdere omslagpunten bij titratie

Omdat iedere stap in de zuur-basereactie afzonderlijk van elkaar verloopt. In eerste instantie verloopt de reactie

H3PO4 + OH- --> H2PO4-

Pas als (nagenoeg) alle H3PO4 is omgezet (op dat moment zie je een pH-sprong), verloopt de volgende reactie

H2PO4- + OH- --> HPO42-

Als dat allemaal is omgezet en je nog verder zou doortitreren verloopt de reactie

HPO42- + OH- --> PO43-
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 39

Re: Meerdere omslagpunten bij titratie

Oké, bedankt!

Berichten: 39

Re: Meerdere omslagpunten bij titratie

Het eerste omslagpunt ligt bij 1,62 * 10-5 mol natronloog. Op dat moment is al het fosforzuur gereageerd, en kan je zeggen dat er dus 1,62 * 10-5 mol fosforzuur was, en er nu 1,62 * 10-5 mol HPO42- is, toch? Want als dat zou is, dan zou het tweede omslagpunt toch bij (1,62 * 2 =) 3,24 * 10-5 mol natronloog moeten liggen? Ik vind als tweede omslagpunt namelijk 5,58 * 10-5.

Iemand een verklaring?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Meerdere omslagpunten bij titratie

Je redenering is correct, maar dat je iets anders vindt kan van alles betekenen. Misschien zat er toch nog een beetje koolzuur in, misschien citroenzuur. Misschien heb je niet goed afgelezen, of niet netjes getitreerd. Misschien was de pH-meter of conductometer niet goed. Zoveel mogelijkheden...

Maar om kort te gaan: Het is voor iemand die het practicum niet heeft uitgevoerd onmogelijk om met zekerheid aan te geven wat er aan de hand is. Daar zul je zelf over moeten nadenken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 39

Re: Meerdere omslagpunten bij titratie

Oké, bedankt! Ik wou inderdaad vooral weten of de redering correct was - ik heb nog steeds geen idee waar het fout is gegaan, maar nu kan ik dit gebruiken om de betrouwbaarheid van conclusies te evalueren. Eigenlijk deugt het hele onderzoek niet, we hebben in triplo gemeten, maar de resultaten liggen aardig ver uit elkaar... In ieder geval, bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Meerdere omslagpunten bij titratie

Dan heb je grote kans dat je erg slordig hebt getitreerd. Te snel, of met te grote druppels. Of je meetapparatuur deugt niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer