Vrij deel, vectorruimten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 114

Vrij deel, vectorruimten

Zij V de vectorruimte van de continue functies van R naar R. Beschouw hierin de deelverz. D={sin,cos,exp}

Is D een vrij deel van V ? en hoe kan je dit bewijzen.

mvg.

Berichten: 8.614

Re: Vrij deel, vectorruimten

Wat is je definitie van een vrij deel en hoe zou een tegenvoorbeeld van deze stelling er dus uit moeten zien?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 114

Re: Vrij deel, vectorruimten

Indien het vrij is, aantonen dat de lineaire combinatie van deze vectoren die de nulvector oplevert, enkel mogelijk is wanneer allé coëfficiënten 0 zijn ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vrij deel, vectorruimten

Inderdaad, schrijf dat eens uit en kies een aantal handige waarden voor x (of hoe je je argumenten ook noemt).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Vrij deel, vectorruimten

Maar als je bepaalde waarden voor x kiest, geldt het toch niet noodzakelijk voor alle x ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vrij deel, vectorruimten

Alle coëfficiënten 0 nemen levert sowieso de nulvector (nulfunctie). De functies zijn lineair afhankelijk als je ook een niet-nulle lineaire combinatie kan maken die, voor alle x, de nulfunctie levert. Als je vindt dat de coëfficiënten nul moeten zijn om aan de gelijkheid te voldoen voor bepaalde waarden van x, dan moeten ze zeker nul zijn opdat de gelijkheid zou gelden voor alle waarden van x.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Vrij deel, vectorruimten

Alle coëfficiënten 0 nemen levert sowieso de nulvector (nulfunctie). De functies zijn lineair onafhankelijk als je ook een niet-nulle lineaire combinatie kan maken die, voor alle x, de nulfunctie levert. Als je vindt dat de coëfficiënten nul moeten zijn om aan de gelijkheid te voldoen voor bepaalde waarden van x, dan moeten ze zeker nul zijn opdat de gelijkheid zou gelden voor alle waarden van x.
Wat je daar gezegd hebt wat in het rood staat is verkeerd denk ik. We noemen een deelverzameling D een vrij deel als de enige lineaire combinatie van verschillende vectoren uit D die de nulvector opleveren, de lineaire combinatie is waarbij alle coëfficiënten nul zijn.

Wat je in het laatste gedeelte heb gezegd, begrijp ik ook niet zo goed. Mag je zomaar besluitenals het voor een specifiek geval zo is, dat het algemeen ook geldt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vrij deel, vectorruimten

Wat je daar gezegd hebt wat in het rood staat is verkeerd denk ik.
Daar stond "on" te veel, dan zijn de functies natuurlijk lineair afhankelijk; inmiddels aangepast.
Wat je in het laatste gedeelte heb gezegd, begrijp ik ook niet zo goed. Mag je zomaar besluitenals het voor een specifiek geval zo is, dat het algemeen ook geldt ?
Opdat de functies lineair afhankelijk zouden zijn moet je coëfficiënten vinden, niet alle nul, zodat een lineaire combinatie de nulfunctie geeft, voor elke x.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vrij deel, vectorruimten

Je wil dus coëfficiënten a, b en c vinden zodat:
\(a\sin x + b\cos x + c{e^x} = 0\)
Uiteraard voldoet a=b=c=0. Kan het ook anders?

Opdat het zou gelden voor x=0, moet alvast:
\(a\sin 0 + b\cos 0 + c{e^0} = 0 \Rightarrow b + c = 0\)
Maar het moet voor alle x gelden, kies handig verder.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer