Springen naar inhoud

Co2 uitstoot berekenen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

103923

    103923


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2010 - 09:56

Hallo

Ik moet de uitstoot CO2 van een dieseltrein berekenen. Ik heb de volgende gegevens.
vermogen = 1180 kW
verbranding van diesel = 2,640 g * 106 / m3
stookwaarde = 36 * 109 J / m3 of 10,0 * 103 kWh / m3

En de formule die ik hierbij moet gebruiken -> P = W/t
Waarvan P = 1180 kW
t = tijd en die is variabel
W= arbeid, wat moet ik hiermee?

Kan iemand mij helpen hoe ik dit aan moet pakken of dat ik misschien nog meer gegevens nodig heb?

103923

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2010 - 10:46

W= arbeid, wat moet ik hiermee?

De arbeid is dan de energie die de trein nodig heeft om een bepaalde tijd te rijden. formule omgeschreven: W=P∑t . Als je daar je vermogen in kW invult en je tijd in uren, dan kom je vanzelf uit op een hoeveelheid energie in kWh, handig in verband met de rest van je gegevens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

103923

    103923


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2010 - 08:46

ah oke

ik heb nu ook nog de volgende gegevens:
trekkracht = 305 kN
max snelheid = 120 km/u

W = F*s
W = 305 * s

s = afstand, dus variabel

P = W/t
1180 = W / t

t = afstand, dus variabel


Maar met deze formules kom ik nooit gelijk uit.
Kan iemand mij helpen?

103923

#4

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 maart 2010 - 09:18

De afstand is variabel, maar de CO2-uitstoot ook...

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#5

103923

    103923


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2010 - 22:25

dus dit is niet te berekenen? of toch wel

103923


PS

bij mijn vorige post staat t = afstand, dit moet natuurlijk t = tijd zijn

#6

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 maart 2010 - 23:09

De CO2-uitstoot is niet te berekenen, maar de CO2-uitstoot per ... wel.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#7

103923

    103923


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2010 - 10:04

Het antwoord zal wel zijn
De CO2-uitstoot per meter/kilometer wel

Alleen weet ik niet hoe dit wertk.
Misschien komt het dom over, maar ik weet het niet.

Kan iemand mij hiermee opweg helpen?

103923

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 maart 2010 - 19:04

Niet te moeilijk denken.

Bedenk dan gewoon je eigen gegeven: afstand 1 km.

Dan kun je de energie voor ťťn kilometer (dat is dus de energie per kilometer) berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

103923

    103923


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2010 - 19:38

Dat snapte ik inderdaad nog wel, maar ik snapte niet hoe ik de stookwaarde hierbij moest betrekken en de CO2-uitstoot.
Sorry mijn fout, ik had duidelijker moeten zijn.
Kan iemand mij daar mee helpen.


103923

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 maart 2010 - 19:48

Helderheid helpt altijd. :eusa_whistle:

Zodra je de energie per kilometer kent, kun je uitrekenen hoeveel liter (kg) diesel je nodig hebt om die energie te leveren m.b.v. die stookwaarde.

Zodra je het aantal kg diesel kent, en de chemische brutoformule van diesel, kun je gaan uitrekenen hoeveel kg CO2 de verbranding van die hoeveelheid diesel veroorzaakt. (en dan ken je dus de CO2-uitstoot van je trein per kilometer treinrit)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#11

103923

    103923


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2010 - 18:48

Okť dankjewel, dan kom ik op de volgende berekening uit

W = F * s
F = 305 kN
s = 1 km
W = 305 * 1 = 305 kJ = 350 * 10^3 J / km

Stookwaarde =36 * 10^9 J / m3 = 36 * 10^6 J / L

Benodigde aantal liters per km = 350 * 10^3 J / 36 * 10^6 J / L ≈ 9,27 * 10^-3 liter / kilometer

Max dichtheid = 845 kg/m3
845 kg/m3 = 845 * 10^-3 kg / L = 8,45 * 10^-1 kg / L

Dus kg per kilometer = 9,27 * 10^-3 * 8,45 * 10^-1 = 7,84 * 10 ^-3 kg / kilometer


Klopt de berekening en hoe moet ik nu verder?

103923

#12

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 maart 2010 - 23:19

W = 305 * 1

advies: werk eens met eenvoudige getallen, zo min mogelijk met voorvoegsels en tienmachten. Tenzij je dit soort sommetjes dagelijks maakt gooi je ergens onderweg geheid iets door elkaar, en dat valt voor een gewoon mens niet op. Maar verderop kom je uit op 0,009 L diesel om een trein 1 km te laten rijden. Dat is te zot voor woorden, dan můeten er belletjes gaan rinkelen. Een complete dieseltrein met een vermogen van 1200 kW, 20 middenklasse auto's, en dan minder dan 1 op 100 rijden????? :eusa_whistle:

W = F * s
F = 305 kN = 305 000 N
s = 1 km = 1000 m
W = 305 000 * 1 000 = ................... J / km

dat eenmaal gecorrigeerd en verder doorgerekend:

bereken de molmassa van een "dieselmolecuul". Tussen aanhalingstekens, want diesel is een mengsel van vele verschillende koolwaterstoffen, maar neem eens een gemiddelde van C11H24.

bereken hoeveel mol er in een kg diesel kan.

stel de reactievergelijking voor de verbranding van je C11H24.

concludeer hieruit hoeveel mol CO2 de verbranding van 1 mol C11H24 oplevert.

je wist nog hoeveel kg diesel (dus hoeveel mol "diesel") je nodig had voor een kilometer, je weet nu hoeveel mol CO2 dat gaat opleveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#13

103923

    103923


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2010 - 11:33

Hardstikke bedankt voor de verbetering

met deze informatie kom ik tot de volgende berekening

W = F * s
F = 305 kN = 305000 N
S = 1 km = 1000m
W = 305000 * 1000 = 305000000 J / km

Stookwaarde = 36000000 J / L
Benodigd aantal liters / km = 305000000 / 36000000 = 8,47 L / km

Dichtheid diesel = 0,845 kg / L
Dus kg per kilometer = 8,47 * 0,845 = 7,15715 kg / km = 7157,15 g / km

De gemiddelde molecuulformule voor diesel = C11H24
Molmassa = 11 * 12,01 + 24 * 1,008 = 156,302
Aantal mol per km = 7157,15 / 156,302 = 45,57 mol

Verbranding diesel: C11H24 + O2 -> 12 H2O + 11 CO2
C11H24 : CO2 = 1 : 11

Dus aantal mol CO2 dat vrijkomt = 45,57 * 11 = 503,26 mol
Aantal g CO2 / km = 503,26 * (12,01 + 32) = 22148,6 g / km
= 22,15 kg /km CO2 -uitstoot

Het lijkt me veel, maar misschien is dat niet zo. Zou iemand kunnen kijken of de berekening klopt.
Alvast bedankt voor de moeite

103923





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures