Theoretische opbrengst pcr

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Theoretische opbrengst pcr

Wij hebben een aantal vragen weet iemand hier het antwoord op?

1) Waarom wordt de opbrengst van een PCR geanalyseerd met agarose electroforese?

Het is toch veel simpeler om de geamplificeerde hoeveelheid DNA spectrofotometrisch te bepalen bij een golflengte van 280 nm (licht van die golflengte wordt specifiek door nucleotiden uitgedoofd).

2) Bereken de theoretische opbrengst van de PCR reactie als je een exponentieel verband tussen het aantal cycles en de concentratie van het geamplificeerde DNA-fragment aanneemt.

3) Bereken de theoretische opbrengst van de PCR reactie als je een lineair verband tussen het aantal cycles en de concentratie van het geamplificeerde DNA-fragment aanneemt.

Het aantal cycli dat we gedaan hebben is 25

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Theoretische opbrengst pcr

Betreffende de analyse van een PCR reactie, deze is zowel kwalitatief als kwantitatief te analyseren. Voor een kwalitatieve analyse kan je beter een agarose gel gebruiken terwijl je voor een kwantitatieve analyse beter een spectrofotometrische bepaling kan doen.

Verder is de theoretische opbrengst (in werkelijkheid een exponentieel verband) niet te bepalen als de input onbekend is. Waar loop je hier specifiek tegen problemen aan?

Verder verplaatst naar huiswerk
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Theoretische opbrengst pcr

Wouter_Masselink schreef:Betreffende de analyse van een PCR reactie, deze is zowel kwalitatief als kwantitatief te analyseren. Voor een kwalitatieve analyse kan je beter een agarose gel gebruiken terwijl je voor een kwantitatieve analyse beter een spectrofotometrische bepaling kan doen.

Verder is de theoretische opbrengst (in werkelijkheid een exponentieel verband) niet te bepalen als de input onbekend is. Waar loop je hier specifiek tegen problemen aan?

Verder verplaatst naar huiswerk
De eerste vraagis me al wat duidelijker

bij de tweede en derde vraag loop ik er tegen aan wat onze concentratie van het geamplificeerde DNA-fragment is

Berichten: 4

Re: Theoretische opbrengst pcr

marie25 schreef:De eerste vraagis me al wat duidelijker

bij de tweede en derde vraag loop ik er tegen aan wat onze concentratie van het geamplificeerde DNA-fragment is
heb nu bij de tweede vraag 2^25 = 33554432 DNA-fragementen

en bij de derde y=2x25+1 Y=51

kan dit?

Berichten: 7

Re: Theoretische opbrengst pcr

op jou vraag 1: bij PCR wordt de opbrengst geanalyseerd met agarose electroforese omdat je hierbij met behulp van een marker kan bepalen hoeveel baseparen het DNA heeft

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Theoretische opbrengst pcr

Zoals Wouter al zei kun je de eindconcentratie niet alleen bepalen met het aantal cycli, maar moet je ook weten wat de beginconcentratie was. Hoeveel (template) DNA heb je aan het begin in de reactie gestopt?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer