Springen naar inhoud

Belastingen in een autovelg


  • Log in om te kunnen reageren

#1

acelest

    acelest


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2010 - 19:00

ik moet door middel van trekcurves gaan kijken welke materiaalen in aanmerking komen voor een autovelg
het hoeft niet 100% nauwkeurig te zijn maar is dat we leren werken met trekcurves en basis formules voor spanning rek etc etc

ik vroeg me af of er ergens belastingen voor een autovelg bekend zijn, waarmee een fabrikant zijn materiaal mee uitkiest
ik heb heel het internet door geploegd maar kan niks vinden
het RDW geeft ook geen antwoord op mails of bellen niet terug als ze beloven binnen 2 uur terug te bellen met antwoorden
en fabrikanten zeggen dat het geheim van de zaak is en gaan er niet op in

ik heb nog niet voldoende dynamica gehad om het te kunnen berekenen om een aanname te maken
om verder te kunnen gaan met mijn onderzoek

ik zou graag een beetje hulp willen hierbij
wie weet wie ik raad moet plegen voor de belastingen waarmee het fabrikant een matiaal uitkiest
hoe zou ik door middel van formules een aaname kunnen maken

al vast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

acelest

    acelest


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2010 - 21:18

zwaartekracht f=m.g
middelpuntvliedeedekracht Fm=(mv^2) /r

voor gevoel zeggen dat ik met die te werk kan zoja kan ik die uiteindelijk gewoon optellen of zit ik helemaal langs ???

#3

christof_enigma

    christof_enigma


  • >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2010 - 23:26

Je zegt dat je het op basis van trekcurves moet doen.
Het kan helpen om eens na te denken wat je net ziet op een trekcurve? Zie je bepaalde patronen binnen een bepaalde groep materialen? Welk gedrag is gewenst voor een autovelg? Wat zijn andere factoren die belangrijk zijn bij materiaalkeuze voor een autovelg? Op basis hiervan zal je al een aantal materiaalgroepen kunnen uitsluiten. Op basis hiervan kan je dan nog wat gaan verfijnen op basis van formules etc. Maar ik denk dat je beter eerst in algemene lijnen denkt?

#4

acelest

    acelest


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2010 - 00:15

de grote lijnen heb ik al zo een beetje gefiltert

maar om voor de afronding moet ik nog kijken of de belasting op de velg voldoet aan de maximale toegestaane belasting die het materiaal aan kan.

alvast voor de eerste tip/hint

#5

christof_enigma

    christof_enigma


  • >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2010 - 09:04

Dan ga je in heel concrete gevallen moeten kijken lijkt me. De spanningen die zullen optreden in het materiaal zijn afhankelijk van vorm en afmetingen van de velg en natuurlijk ook van de belasting erop.
Hoe je deze belasting net kunt modelleren weet ik niet goed, je zou kunnen beginnen met de massa van de wagen in rekening te brengen en daar een veiligheidsfactor op toe te passen voor dynamische belasting(vb je rijdt door een put).

#6

-tom-

    -tom-


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2010 - 09:34

Ik ben hier ook mee bezig, het is nog een best lastig onderwerp. Er zijn wel bepaalde normen voor, van ERTRO en van AES, ze kosten alleen wat.
Ik ben nu bezig met de statische krachten te berekenen en de dynamische krachten (aslasten op een helling, remmen, optrekken, bocht etc). Best veel werk nog.

Bij zoiets als een autovelg zou ik alleen ook (als je een materiaalkeuze hebt gemaakt) Wohlercurves/S-N curves van het materiaal opvragen, want je wilt niet dat een autovelg spontaan afbreekt als gevolg van vermoeiing.
Als je een ontwerp hebt, en je weet welke krachten je hebt, kan je vrij eenvoudig een FEM-analyse maken. Wat wel belangrijk is daarbij, zijn de randvoowaarden (waar zet je je constraints, en vooral hoe "apply" je je krachten), dan kan je makkelijk zien waar je grootste spanningen zitten. Dan kan je eigenlijk pas een goede materiaalkeuze maken.

Veranderd door -tom-, 18 maart 2010 - 09:36

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

#7

acelest

    acelest


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2010 - 21:07

bedankt allemaal voor jullie hulp

na overleg met de leeraar zei hij dat ik te moelijk aan het doen ben en dat ik alleen maar hoef te rekenen met een statische situatie

tom ik wens jou veel succes

ik heb trouwens AES een mail gestuurt en hun waren heel hulpzaam dus als je vast loopt zou dat mischien een optie voor je kunnen zijn





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures