Belastingen in een autovelg

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Belastingen in een autovelg

ik moet door middel van trekcurves gaan kijken welke materiaalen in aanmerking komen voor een autovelg

het hoeft niet 100% nauwkeurig te zijn maar is dat we leren werken met trekcurves en basis formules voor spanning rek etc etc

ik vroeg me af of er ergens belastingen voor een autovelg bekend zijn, waarmee een fabrikant zijn materiaal mee uitkiest

ik heb heel het internet door geploegd maar kan niks vinden

het RDW geeft ook geen antwoord op mails of bellen niet terug als ze beloven binnen 2 uur terug te bellen met antwoorden

en fabrikanten zeggen dat het geheim van de zaak is en gaan er niet op in

ik heb nog niet voldoende dynamica gehad om het te kunnen berekenen om een aanname te maken

om verder te kunnen gaan met mijn onderzoek

ik zou graag een beetje hulp willen hierbij

wie weet wie ik raad moet plegen voor de belastingen waarmee het fabrikant een matiaal uitkiest

hoe zou ik door middel van formules een aaname kunnen maken

al vast bedankt

Berichten: 4

Re: Belastingen in een autovelg

zwaartekracht f=m.g

middelpuntvliedeedekracht Fm=(mv^2) /r

voor gevoel zeggen dat ik met die te werk kan zoja kan ik die uiteindelijk gewoon optellen of zit ik helemaal langs ???

Berichten: 33

Re: Belastingen in een autovelg

Je zegt dat je het op basis van trekcurves moet doen.

Het kan helpen om eens na te denken wat je net ziet op een trekcurve? Zie je bepaalde patronen binnen een bepaalde groep materialen? Welk gedrag is gewenst voor een autovelg? Wat zijn andere factoren die belangrijk zijn bij materiaalkeuze voor een autovelg? Op basis hiervan zal je al een aantal materiaalgroepen kunnen uitsluiten. Op basis hiervan kan je dan nog wat gaan verfijnen op basis van formules etc. Maar ik denk dat je beter eerst in algemene lijnen denkt?

Berichten: 4

Re: Belastingen in een autovelg

de grote lijnen heb ik al zo een beetje gefiltert

maar om voor de afronding moet ik nog kijken of de belasting op de velg voldoet aan de maximale toegestaane belasting die het materiaal aan kan.

alvast voor de eerste tip/hint

Berichten: 33

Re: Belastingen in een autovelg

Dan ga je in heel concrete gevallen moeten kijken lijkt me. De spanningen die zullen optreden in het materiaal zijn afhankelijk van vorm en afmetingen van de velg en natuurlijk ook van de belasting erop.

Hoe je deze belasting net kunt modelleren weet ik niet goed, je zou kunnen beginnen met de massa van de wagen in rekening te brengen en daar een veiligheidsfactor op toe te passen voor dynamische belasting(vb je rijdt door een put).

Berichten: 31

Re: Belastingen in een autovelg

Ik ben hier ook mee bezig, het is nog een best lastig onderwerp. Er zijn wel bepaalde normen voor, van ERTRO en van AES, ze kosten alleen wat.

Ik ben nu bezig met de statische krachten te berekenen en de dynamische krachten (aslasten op een helling, remmen, optrekken, bocht etc). Best veel werk nog.

Bij zoiets als een autovelg zou ik alleen ook (als je een materiaalkeuze hebt gemaakt) Wohlercurves/S-N curves van het materiaal opvragen, want je wilt niet dat een autovelg spontaan afbreekt als gevolg van vermoeiing.

Als je een ontwerp hebt, en je weet welke krachten je hebt, kan je vrij eenvoudig een FEM-analyse maken. Wat wel belangrijk is daarbij, zijn de randvoowaarden (waar zet je je constraints, en vooral hoe "apply" je je krachten), dan kan je makkelijk zien waar je grootste spanningen zitten. Dan kan je eigenlijk pas een goede materiaalkeuze maken.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Berichten: 4

Re: Belastingen in een autovelg

bedankt allemaal voor jullie hulp

na overleg met de leeraar zei hij dat ik te moelijk aan het doen ben en dat ik alleen maar hoef te rekenen met een statische situatie

tom ik wens jou veel succes

ik heb trouwens AES een mail gestuurt en hun waren heel hulpzaam dus als je vast loopt zou dat mischien een optie voor je kunnen zijn

Reageer