Registratie verplichten voor nieuw topic

Moderator: Miels

Berichten: 270

Registratie verplichten voor nieuw topic

Na het vaker lezen dat men het niet echt fijn vindt als de topicstarter een Gast is en zich niet heeft geregistreerd heb ik dit dan maar als suggestie.

PS: waarom registreer je je niet even? Dat is voor de andere gebruikers ook wel leuk, want dan kunnen ze in 1 zoekopdracht al jouw berichten te zien krijgen.

Elmo schreef dit zojuist in een topic. Is het ook niet eenvoudiger om mensen te laten registreren wanneer ze een echt topic willen starten? Gasten zouden wel gewoon kunnen blijven posten in topics als Gast. Alleen een topicstarter moet geregistreerd zijn.


Het is makkelijker om berichten van die persoon op te zoeken zoals Elmo zegt , Profiel is ook altijd wel fijn, Je kunt iemand PMs sturen wanneer nodig over zijn topic en het weerhoudt mensen ervan om zomaar een topic aan te maken die niet tegen te houden is door een account te blokken.


Mensen die geen topic meer mogen openen zouden nu eenvoudiger tegen gehouden kunnen worden. 1x Account aanmaken, spammers kun je checken door de hoeveelheid accounts op bepaalde e-mailadressen enzovoort.


Natuurlijk is het ook te faken en dergelijk maar het is meer moeite voor die persoon dan bannen op IP ( als dat nu het geval is ) omdat je deze nog eenvoudiger kun vernieuwen.


Ik zie zelf negatieve en positieve punten er aan en heb daarom zelf niet echt een standpunt. Ik neig naar 'wel verplichten'. Vandaar dit topic, brandt u allen los :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

Lijkt me niet echt wenselijk.


De reden dat je je in principe nergens voor hoeft te registreren houd alles laagdrempelig. De hoeveelheid spam en andere troep valt momenteel heel erg mee. Dus ik zie het directe nut er niet van in.


Dat iemand hierdoor een pm kan ontvangen is een voordeel, dat weegt naar mijn mening echter niet op tegen de nadelen van registreren (hoogdrempeligheid)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 270

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

Wouter_Masselink schreef:Lijkt me niet echt wenselijk.


De reden dat je je in principe nergens voor hoeft te registreren houd alles laagdrempelig. De hoeveelheid spam en andere troep valt momenteel heel erg mee. Dus ik zie het directe nut er niet van in.


Dat iemand hierdoor een pm kan ontvangen is een voordeel, dat weegt naar mijn mening echter niet op tegen de nadelen van registreren (hoogdrempeligheid)

Ben ik het volledig met je eens en dat is ook wat ik in mijn gedachte had qua negatief punt. Wanneer je registreren verplicht gaat stellen zullen veel mensen afhaken om iets te posten en een andere manier vinden om het te uiten. Maargoed misschien heeft iemand nog een brilliante ingeving? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

Ik vind het posten van gasten onhandig omdat je nooit de garantie hebt dat je tegen dezelfde persoon aan het praten zijt. Nu sommig meten zich een soort van nick aan, maar nog altijd weet je niet wie wat zegt.


Drie gasten die na elkaar posten. Is de derde post een reactie van de eerste gast, of is het een nieuwe persoon. Is het een gast die alles in het honderd wil laten lopen???

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

Ik vind de drempel om te registreren nog al meevallen, zeker op een phpBB is dat niet veel werk. Het mag dan misschien enkelingen tegenhouden, maar de meesten niet.

Daar tegenover staat (los van de toegevoegde functionaliteit voor de gebruiker zelf) meer veiligheid. Het beheer heeft veel meer 'invloed' op bestaande gebruiksaccounts dan op gasten, m.b.t. contact, email, vastleggen IP en dergelijke meer.

Berichten: 270

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

NASE schreef:Ik vind het posten van gasten onhandig omdat je nooit de garantie hebt dat je tegen dezelfde persoon aan het praten zijt.  Nu sommig meten zich een soort van nick aan, maar nog altijd weet je niet wie wat zegt.


Drie gasten die na elkaar posten.  Is de derde post een reactie van de eerste gast, of is het een nieuwe persoon.  Is het een gast die alles in het honderd wil laten lopen???

Aan de andere kant blijft het posten als een gast een soort anonimiteit die iemand wil houden stel dat zijn reactie totaal nergens op slaat. Ik denk dat iemand hier wel bij nadenkt en bang is verkeerde opmerkingen te maken tegenover ons en zich daarom geen vaste nickname vast zet.


Jouw punt ben ik het trouwens wel mee eens. Ook al is er de mogelijkheid om een niet-vaststaande naam op te geven als Gast, veel maken er geen gebruik van.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

Het vastleggen van de IP's maakt geen verschil of iemand nu een gast is of een geregistreerde gebruiker.


Toegegeven: als er drie 'gasten' na elkaar posten kan het onoverzichtelijk worden. Dit was echter niet de intentie van deze topic, of wel?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

Ik weet niet hoe dat bij phpBB zit, maar bij professionele boards heb je wat IP-tools betreft veel meer aan gebruikers, via het admin controlepaneel.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

Ik ben ook niet zo een voorstander dat gasten kunnen posten... Het lijkt me eerder gemakzucht dan laagdrempeligheid ... Het registreren kost je al bij al 1-2 minuten ? De meeste dingen moet je vaak zelf niet meer hertypen als autofill ingeschakeld is.


Ik heb er niks op tegen dat gasten blijven posten maar misschien kun je een gasten forum maken ? Ik denk dat iemand die echt een heel degelijke topic wil aanmaken ook iemand is die zich zal registreren en daardoor ook intresse toont ... Als je het zelf al teveel gevraagd is om eventjes te registreren dan zie ik niet echt in waarom ze dan ook nog een degelijke, diepgaande discussie willen voeren. De meeste gasten stampen vaak ook zo een post tussen een discussie door en komen mss maar 1 keer op dit forum. Dan zie ik niet echt in waarom die persoon dan wat ging posten ...


Ik vind dit zeker een goed idee :wink:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

Hier en daar lopen de begrippen wat uiteen, dus ik de stelling zoals de topicstarter heeft gesteld nog eens herhalen:


het is mogelijk om het (niet geregistreerde) gasten WEL mogelijk te maken om te REAGEREN op posts, maar NIET om zelf een nieuw onderwerp te beginnen.


Gevolg: zo kan men wel bijdragen aan een discussie, maar niet (zonder te registreren) een vraag stellen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

Persoonlijk zou ik dat onderscheid niet maken, ofwel geef je ze de mogelijkheid te posten ofwel niet. Dat laatste mag de drempel misschien verhogen, maar ik zie ook voordelen. Uiteraard vind ik wel dat alles door gasten moet blijven kunnen gelezen worden, maar dat staat denk ik niet ter discussie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

Persoonlijk zou ik dat onderscheid niet maken, ofwel geef je ze de mogelijkheid te posten ofwel niet.
Mee eens. Want hoe zou dat dan gaan n.a.v. Huiswerk? Daar zijn verreweg de meeste topicstarters juist gasten. Haal je dit recht weg van de "gasten / eendagsvliegen", dan stort het forum waarschijnlijk min of meer in.


Of heeft men de wens om elk forum apart te bekijken en regels voor op te stellen? Dan zijn we wel erg ver van huis, niet...?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

Mee eens. Want hoe zou dat dan gaan n.a.v. Huiswerk? Daar zijn verreweg de meeste topicstarters juist gasten. Haal je dit recht weg van de "gasten / eendagsvliegen", dan stort het forum waarschijnlijk min of meer in.
Volgen mij zal het zo'n vaart niet zal lopen. Ik bekeek net de eerste pagina van het huiswerkforum en ik schat het aantal topics gestart door gasten daar 50%

Neem daarbij dat een deel wél zal registreren wanneer het nodig is en dat huiswerk nu ook net het forum met procentueel de meeste gasten, denk ik.

Berichten: 270

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

TD schreef:Persoonlijk zou ik dat onderscheid niet maken, ofwel geef je ze de mogelijkheid te posten ofwel niet.
Mee eens. Want hoe zou dat dan gaan n.a.v. Huiswerk? Daar zijn verreweg de meeste topicstarters juist gasten. Haal je dit recht weg van de "gasten / eendagsvliegen", dan stort het forum waarschijnlijk min of meer in.

Ik denk dat je hier misschien iets overdrijft qua snelheid waarmee het forum mogelijk tegen onder kan gaan. Ik ben het er sowieso niet mee eens dat het forum ten onder zal gaan door registratie verplicht te stellen.


We kunnen sowieso eerst een poll doen en mensen laten stemmen. Dit hoeft ook niet in 1 dag geregeld te worden, het is een idee en die kan rustig vanuit verschillende punten bekeken worden.

Of heeft men de wens om elk forum apart te bekijken en regels voor op te stellen? Dan zijn we wel erg ver van huis, niet...?

Wanneer iemand een klein beetje gedreven is in PHP zou dit geen probleem moeten zijn. Zover ik kan bedenken is het helemaal geen noodzaak om moderators meer te laten doen en kan het systeem dit allemaal zelf. Wanneer er gewoon een optie wordt geprogrammeerd om een forumonderwerp ( zoals Huiswerk ) te markeren als laagdrempel of dergelijk dan kan het systeem gasten weren of toestaan.


Aparte regels voor elk forum? bij lange na niet. Er zijn misschien 1 of 2 uitzonderingen. Doordat het wijzigen van de code geen probleem moet zijn kan dit eenvoudig toegepast worden. Ik zie zover het probleem nog niet.


Het gaat dus even niet om de arbeid maar of het verder wenselijk is en dit is denk ik al beter te meten met een poll.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Registratie verplichten voor nieuw topic

Persoonlijk zou ik dat onderscheid niet maken, ofwel geef je ze de mogelijkheid te posten ofwel niet. Dat laatste mag de drempel misschien verhogen, maar ik zie ook voordelen.
Zoals? Persoonlijk zie ik geen noemenswaardige voordelen van het volledig onmogelijk maken van bijdragen van gasten.


Wat ik met name zonde zou kunnen vinden is wanneer een gast een onderwerp leest waar hij/zij een antwoord op heeft. De drempel om antwoord te geven moet dan zo laag mogelijk zijn: de persoon in kwestie is wel bereid om energie te stoppen in het formuleren van het antwoord, maar vaak heeft men geen zin om voor het bijdragen aan een discussie eerst nog een inschrijvingsproces te moeten doorlopen.


Voor vraagstellers vind ik een dergelijke drempel minder erg. Als het goed is heeft men al elders gezocht naar een antwoord, en dat nog niet gevonden. Als de vraag nog bestaat en de moeite waard is zal men nog steeds bereid zijn zich aan te registeren.


Vooralsnog zie ik er wel wat in....
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer