Springen naar inhoud

Polaroid glazen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 14:04

Je heb zonnebrillen met gepolariseerde glazen.
Deze glazen kun je achter elkaar monteren.
Dus als de ene stand 0 graden heeft en de andere wordt 90% gedraait dan laten ze 'geheel' geen licht door.
Maar heb je ook glazen die als men omdraait, de voorkant wordt achterkant, waarbij ze dan nog wel licht doorlaten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 16:07

Ik heb er nu wat plakband opgeplakt op de achterste.
en ik zie nu of de kleuren echt paars, blauw, beetje groenachtig.

Het maakt ook uit hoe je de plakband erop plakt.
vertikaal, horizontaal.

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 16:11

Even off-topic:

Je houdt je zelf lekker bezig hé :shock: .

• Gast

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 16:31

Zeker:

ik gebruik nu ook een cd-hoesje en bekom haast complete regenbogen.
En heb er ook een stukje plakband opgeplakt.
Het lijkt dan net of de kleuren andersom worden.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2005 - 07:15

Je zou er eigenlijk even een derde glas bij moeten pakken, dan kan je een heel leuk proefje doen: neem de twee glazen loodrecht t.o.v. elkaar, zodat er dus geen licht doorheen komt. Plaats nu het derde glas tussen die andere twee in, en wel onder een hoek van 45 graden t.o.v. beiden. Je zal zien dat er dan opeens wel weer licht doorheen komt! :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

• Gast

Geplaatst op 17 augustus 2005 - 09:18

Ik weet zelfs een leukere opstelling:

Je plaats 1 glas rechtop op een spiegel.
je kijkt onder een hoek van 45% graden waardoor je het spiegelbeeld zie,
Je kijkt nu door het andere glas en draait deze dan 90%
Of het spiegelbeeld is zwart of het echte is zwart.

(ik gebruik geen gewone polarizerende glazen, ik heb die bijzondere maar welke???)

Micheltje

Micheltje

• >250 berichten
  • 270 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2005 - 12:13

Je zou er eigenlijk even een derde glas bij moeten pakken, dan kan je een heel leuk proefje doen: neem de twee glazen loodrecht t.o.v. elkaar, zodat er dus geen licht doorheen komt. Plaats nu het derde glas tussen die andere twee in, en wel onder een hoek van 45 graden t.o.v. beiden. Je zal zien dat er dan opeens wel weer licht doorheen komt! :shock:

Uit interesse: Is dit omdat reflectie niet continue is? Omdat reflectie zich gedraagd als een golfpatroon ipv een rechte lijn ( wanneer geplot op een grafiek met Y=dikte X=hoeveelheid reflectie) Of zie ik iets anders nu over het hoofd?

Rude

Rude

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2005 - 10:59

Was dit gewoon een post om te vertellen dat je het wonderbaarlijk vindt, maar meer ook niet? Want in dat geval hoef je het onderstaande niet te lezen http://www.wetenscha...tyle_emoticons/default/icon_smile.gif

uitleg (sumier) :
dit komt door verschil in brekingsindex. Hierdoor zal het licht, wat gepolariseerd is ná het eerste polarisatiefilter (je eerste polaroidglas) een beetje draaien qua polarisatierichting.
Hierdoor komt er dus ook nog een beetje licht door het tweede polarisatiefilter.
Als je een cdhoesje ertussen houdt, of een plastic bril, dan zie je allemaal lijnen lopen. Hier is de spanning in het materiaal het hoogst, en hier zal het dus ook het snelst breken; boor er maar eens voor de gein een gat in, dan zul je zien dat er rond dit gat extra lijnen komen; hier is het materiaal "zwakker" geworden, oftewel het staat meer onder druk dan eerst op die plek. Omdat de spanning hier het hoogst is, zal de brekingsindex daar ook het hoogst zijn, en dus zal de polarisatie-draaiing (als dit een goed woord is) dus ook het grootst zijn.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

• Gast

Geplaatst op 20 augustus 2005 - 10:07

Ik gebruikte:
glazen met circulaire polarisatie.
Deze proefmonsters heb ik eens gratis bekomen van een importeur uit Nederland.

Voor de natuurkunde les zeer leerzaam.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures