Dikte materiaal bij buiging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Dikte materiaal bij buiging

Hallo,

Ik ben bezig met een sterkteberekening van een materiaal.

Het gaat om een holle balk. Ik moet berekenen hoe dik de wand moet zijn zodat de balk een doorbuiging van 10mm aankan, en niet breekt. Ik heb geen idee welke formule ik hiervoor kan gebruiken.

Het volgende heb ik al berekend:

De maximale buigspanning wordt berekend met de formule: σ=(M*c)/I

I= 1/12 b*h²→ 1/12 1*0,2²=0,0033m⁴

c= 0,10m

M= 71,13 Nm

Dus: : σ=(M*c)/I→ (71,13 Nm*0,10m)/(0,0033m⁴)=2155,45 N/m²

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!

Berichten: 2.746

Re: Dikte materiaal bij buiging

I= 1/12 b*h²
is dit het traagheidsmoment van een holle balk?

Berichten: 4.502

Re: Dikte materiaal bij buiging

Er is dus wrs al een berekening door jou uitgevoerd ivm de doorbuiging en rolde er mogelijk een I uit;dan zul je een keuzen moeten maken omtrent het kokerprofiel,vierkant of rechthoekig en bij de rechthoekigen kun je weer vele keuzes maken,dus wel een beetje lastig.

Als je zelf een keuze mag maken,dan is het eenvoudigste een vierkant profiel en neem je een Ibuitenmaat verminderd met een Ibinnenmaat.

De binnenmaten neem je dan ieder (h=b)binnen X mm kleiner dan de buitenmaten(h=b)buiten.

De wanddikte is dan X.

Berichten: 7

Re: Dikte materiaal bij buiging

oktagon schreef:Er is dus wrs al een berekening door jou uitgevoerd ivm de doorbuiging en rolde er mogelijk een I uit;dan zul je een keuzen moeten maken omtrent het kokerprofiel,vierkant of rechthoekig en bij de rechthoekigen kun je weer vele keuzes maken,dus wel een beetje lastig.

Als je zelf een keuze mag maken,dan is het eenvoudigste een vierkant profiel en neem je een Ibuitenmaat verminderd met een Ibinnenmaat.

De binnenmaten neem je dan ieder (h=b)binnen X mm kleiner dan de buitenmaten(h=b)buiten.

De wanddikte is dan X.
Dat zou inderdaad een oplossing zijn. Maar blijft het traagheidsmoment dan ook gewoon 0,0033?

Anders is het nog niet op te lossen zonder uitkomst..

Berichten: 7

Re: Dikte materiaal bij buiging

De doorbuiging van 10 mm is dan overigens nog niet meegenomen..
is dit het traagheidsmoment van een holle balk?
Ik weet niet of er een ander traagheidsmoment geldt voor een holle balk, ik ben gewoon van deze uitgegaan.

Berichten: 4.502

Re: Dikte materiaal bij buiging

is dit het traagheidsmoment van een holle balk?
Die formule geldt voor een massieve balk!

Ik geloof dat jullie een beetje met moeilijke raadsels bezig zijn ipv statica,de minicursusauteur had dit wellicht ook moeten zien!

Berichten: 4.502

Re: Dikte materiaal bij buiging

[quote='sabb' date='16 March 2010, 12:13' post='595706']

Hallo,

De maximale buigspanning wordt berekend met de formule: σ=(M*c)/I

Een oorspronkelijke formule is:
\(\sigma\)
=M/W[/b],dat houdt in dat de vermelde factor c (=10 cm)de halve balkhoogte voorstelt en de balkhoogte dus 20 cm is.

Berichten: 2.746

Re: Dikte materiaal bij buiging

Manman, wat een soepje wordt dat hier. Sabb, begin eens met je volledige opgave hier te zetten, want je houdt veel achter.

Ik wist dat dat traagheidsmoment verkeerd was, vandaar mijn vraag...

Als je nu het juiste traagheidsmoment neemt (verschil van 2 balken, zoals oktagon al ergens tussen zijn chaotische opmerkingen zei). Dan heb je het traagheidsmoment van de balk, in functie van bijvoorbeeld de wanddikte of de binnendiameter. Reken met die I verder, bereken de toegelaten spanning,zet die gelijk aan de grenswaarde van de spanning van het materiaal. Dan krijg je een vergelijking met de wanddikte als enige onbekende, nu nog oplossen ...

Berichten: 7

Re: Dikte materiaal bij buiging

stoker schreef:Manman, wat een soepje wordt dat hier. Sabb, begin eens met je volledige opgave hier te zetten, want je houdt veel achter.

Ik wist dat dat traagheidsmoment verkeerd was, vandaar mijn vraag...

Als je nu het juiste traagheidsmoment neemt (verschil van 2 balken, zoals oktagon al ergens tussen zijn chaotische opmerkingen zei). Dan heb je het traagheidsmoment van de balk, in functie van bijvoorbeeld de wanddikte of de binnendiameter. Reken met die I verder, bereken de toegelaten spanning,zet die gelijk aan de grenswaarde van de spanning van het materiaal. Dan krijg je een vergelijking met de wanddikte als enige onbekende, nu nog oplossen ...
Oké, het wordt inderdaad een rommeltje zo.. Hoe kan ik het bestand toevoegen? Een Word bestand werkt niet, en als ik er een pdf van maak, is het te groot..

Berichten: 4.502

Re: Dikte materiaal bij buiging

stoker schreef:Manman, wat een soepje wordt dat hier. Sabb, begin eens met je volledige opgave hier te zetten, want je houdt veel achter.

Ik wist dat dat traagheidsmoment verkeerd was, vandaar mijn vraag...

Als je nu het juiste traagheidsmoment neemt (verschil van 2 balken, zoals oktagon al ergens tussen zijn chaotische opmerkingen zei). Dan heb je het traagheidsmoment van de balk, in functie van bijvoorbeeld de wanddikte of de binnendiameter. Reken met die I verder, bereken de toegelaten spanning,zet die gelijk aan de grenswaarde van de spanning van het materiaal. Dan krijg je een vergelijking met de wanddikte als enige onbekende, nu nog oplossen ...
Dit antwoord over het traagheidsmoment had ik verwacht van je,Stoker sstt.

Je verwijzing naar mijn, in jouw ogen chaotische opmerkingen, is niet bepaald vriendelijk en wil je zo goed zijn op die chaos eens met feiten aan te tonen,we zitten hier te darren in een wetenschapsforum en niet in een publiek debat.

Reageer