omtrek.... :S

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

omtrek.... :S

Ik kan dan misschien erg stom zijn maar op het moment weet ik echt niet meer hoe ik iets moet berekenen. Als ik 150 ha land heb, hoeveel touw heb ik dan nodig wil ik dit om het hele land krijgen....

(tsja het is al wat langer geleden dat ik school heb gehad en dan met name wiskunde)

Kan iemand mij alstublieft helpen...???? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: omtrek.... :S

Dat ligt aan de vorm van het land, of zoek je precies naar de vorm met een minimale omtrek?

Hoe de vraag nu gesteld is zijn er oneindig veel antwoorden.

Stel dat het een rechthoek is (hoeft al niet uiteraard) en we nemen l de lengte en b de breedte dan geldt dat (in m²): l*b = 10000

Voor elke l (verschillend van 0) heb je nu een b, en dus een omtrek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: omtrek.... :S

Er zijn verschillende mogelijkheden.

150 ha= 1 500 000m²

Dit kan zijn 1 500 000m bij 1m

Dan heb je 3 000 002 m touw nodig

Maar dit kan ook 3000m bij 500m zijn

Dan heb je 7000 m touw nodig.

7000m of 1 500 000m, nogal een verschil hé :wink:

Je moet de lengte van de zijden weten, om dit te kunnen berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: omtrek.... :S

In mijn voorbeeld ging ik uit van 1ha zie ik nu, maar het principe blijft natuurlijk hetzelfde.

Overigens kan het met deze vraagstelling evengoed een cirkel zijn, een trapezium of een of ander beest waar we zelfs geen naam voor hebben :wink:

Misschien kan je de vraag wat toelichten?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: omtrek.... :S

Even naast de vraag "hoeveel" hoe kun jede omtrek van een oppervlakte minimaliseren? moet je dan een rondje maken? of is een viekant toch het beste?Of iets anders vreemds?

En is de omtrek van een oppervlatke maximaliseren niet een kwestie van een rechthoek met 2 hele kleine zijde's en 2 hele grote zijde's maken?

is dut wiskundig aan te tonen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: omtrek.... :S

Antoon schreef:Even naast de vraag "hoeveel" hoe kun jede omtrek van een oppervlakte minimaliseren? moet je dan een rondje maken? of is een viekant toch het beste?Of iets anders vreemds?

En is de omtrek van een oppervlatke maximaliseren niet een kwestie van een rechthoek met 2 hele kleine zijde's en 2 hele grote zijde's maken?

is dut wiskundig aan te tonen?
Je kan de omtrek minimaliseren voor elke vorm (ingeval van een rechthoek wordt het een vierkant), maar als je ook de vorm zelf bedoelt is een cirkel gunstiger dan een vierkant, voor een minimale omtrek.

Een 'maximale omtrek' is redelijk onzinnig omdat je die naar oneindig kan laten gaan, door - bijvoorbeeld zoals je zegt - de breedte in een rechthoek willekeurig te verkleinen.

Reageer