[Scheikunde/biologie] lading bepalen van een aminozuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[Scheikunde/biologie] lading bepalen van een aminozuur

Hallo,

Ik heb een oefening waarbij ik de nettolading van het aminozuur histidine moet berekenen bij pH=9.6, maar ik raak er niet helemaal uit.

Ik heb eerst de verschillende waarden opgezocht :

pKa = 1.8

pKr = 6

pKa' = 9.3

Dan heb ik het dissociatieschema uitgeschreven

Bij de oplossing staat :

lading = (1/3 . 0) + (2/3 . -1) = -2/3

Hoe je aan die 0 en -1 komt, weet ik, dat kun je aflezen uit het dissociatieschema, maar hoe kom je aan die 1/3 en 2/3 ?

Berichten: 704

Re: [Scheikunde/biologie] lading bepalen van een aminozuur

Elketje schreef:Hallo,  

Ik heb een oefening waarbij ik de nettolading van het aminozuur histidine moet berekenen bij pH=9.6, maar ik raak er niet helemaal uit.

Ik heb eerst de verschillende waarden opgezocht :  

pKa = 1.8

pKr = 6

pKa' = 9.3

Dan heb ik het dissociatieschema uitgeschreven

Bij de oplossing staat :

lading = (1/3 . 0) + (2/3 . -1) = -2/3

Hoe je aan die 0 en -1 komt, weet ik, dat kun je aflezen uit het dissociatieschema, maar hoe kom je aan die 1/3 en 2/3 ?
gebruik formule van Hendersson-Hasselbalch om de verhouding gedissocieerd:niet gedissocieerd uit te rekenen:

COOH-groep is -1 --> pH >> pK dus is deze volledig gedissocieerd. Dat geldt ook voor de zijgroep. Deze is dan neutraal geladen.

Het gaat echter om de NH3(+)-groep. bij een pH = 9,6 geldt dan volgens jouw pK-waarde (volgens mijn tabel is de pK-waarde dus 9,2):

9,6 = 9,3 + log [Z-]/[HZ] --> [Z-]/[HZ] = 2/1

--> dat betekent dus dat bij deze pH-waarde 2/3 aanwezig is als base: NH2 en 1/3 is aanwezig als zuur: NH3(+) en dus de lading van deze groep is + 1/3

--> de netto lading komt dan uit op -1 + 1/3 = -2/3.

Reageer