Profielwerkstuk maritieme biologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Profielwerkstuk maritieme biologie

Hallo,

Ik zit momenteel in 4 havo, wat betekend (als alles goed gaat) dat ik over iets minder dan een jaar mijn profielwerkstuk in moet leveren.

Na de havo wil ik een Hbo-opleiding afronden om vervolgens maritieme biologie te gaan studeren. Hierom leek mij het een goed idee om mijn profielwerkstuk te baseren op maritieme biologie.

Het idee is dat ik zelf een onderzoek start. Ik moet minstens 80 uur in het werkstuk steken maar ben bereid hier veel(!) meer uren voor over te hebben.

Dus: Weten jullie nog een interessant onderwerp? Of hebben jullie altijd al een vraag gehad op het gebied van maritieme biologie (die ook opgelost kan worden door een ''niet-geleerde'')? Of weten jullie nog leuke mythes rond het gebied van maritieme biologie? Dan hoor ik dit graag!

Met vriendelijk groet,

FrankScience

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profielwerkstuk maritieme biologie

Mythes in maritieme biologie en van de diepzee komen veel voor. Het bestaan van zeemeerminnen, het monster van loch Ness en andere wezen van de diepzee zijn op het eerste gezicht makkelijk verteerbare onderwerpen. Je zou er echter een gedegen studie naar de effecten van het bestaan van dergelijke wezens. Zou loch Ness bijvoorbeeld groot genoeg zijn en genoeg prooidieren bevatten om dit beest te laten bestaan. Hoe oud zou Nessie zijn, zijn er meerdere Nessies...
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: Profielwerkstuk maritieme biologie

Dit is opzich al een leuk idee. Maar ik had meer iets in gedachte waar ook 'veldwerk' in de natuur bij komt kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profielwerkstuk maritieme biologie

Dan zal je locatie toch cruciaal zijn. Verder kan je de samenstelling van bepaalde kleine poeltjes gaan bekijken. Praktische problemen hierbij zijn dan hoe bepaal je deze samenstelling en hoe zorg je voor een minimale belasting op het ecosysteem die je bekijkt.

Simpeler zou je kunnen proberen aquatische larven van bepaalde insecten (muggen bijvoorbeeld) te monitoren door een timelaps camera onder verschillende condities.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer