Pompvermogen berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Pompvermogen berekenen

Hoi,

Ik krijg stromingsleer op school. Omdat mijn docent mij niet uitgelegd krijgt hoe ik het pompvermogen kan berekenen vraag ik het maar hier. Trouwens: dit is geen huiswerk, maar een extra opgave om alvast te oefenen voor het proefwerk dat ik over 2 weken heb. De opgave is in het Engels (inclusief ft, inch etc) dus ik heb het vertaald en alles alvast omgerekend naar meter etc.

Gegeven:

In een opvangvat zit een vloeistof. Dit opvangvat heeft een volume van 303 m^3 (kubieke meter).

Een pomp moet deze vloeistof pompen naar een opvangvat met dezelfde inhoud. Het lege opvangvat staat 4,6 meter hoger dan het opvangvat met de vloeistof.

De vloeistof heeft een dichtheid van 1000 kg/m^3 en een viscositeit van 0,8 kg/ms.

De pijplengte is 60 meter en heeft een diameter van 0,6 meter.

De vloeistof moet binnen 60 min zijn overgepompt.

De pomp heeft een rendement van 75%.

Gevraagd:

Wat is het vermogen van de pomp?

Volgens mijn docent moet ik het Reynoldsgetal en de frictiefactor berekenen, maar hij kan me niet uitleggen waarom en hoe ik dat doe.

Als ik mijn docent mag geloven moet ik dus gaan rekenen met de Fanningvergelijking??

De eerste stap die ik zou doen is het volumedebiet berekenen (Qv = V * A) maar ik twijfel of ik dit nodig heb.

Want dan zou ik de formule P = p * Qv gebruiken. (Maar weer niet weten hoe ik p bereken).

Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Oxymoron

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Pompvermogen berekenen

Volgens mijn docent moet ik het Reynoldsgetal en de frictiefactor berekenen, maar hij kan me niet uitleggen waarom en hoe ik dat doe.

Als ik mijn docent mag geloven moet ik dus gaan rekenen met de Fanningvergelijking??
Ja. Je moet het drukverlies over die 60 meter leiding berekenen met Fanning (of Moody).
De eerste stap die ik zou doen is het volumedebiet berekenen (Qv = V * A) maar ik twijfel of ik dit nodig heb.
Natuurlijk heb je het volumedebiet Qv nodig, anders kun je Reynolds en Fanning niet berekenen en ook het pompvermogen niet.

Maar Qv bereken je niet zo maar uit:
In een opvangvat zit een vloeistof. Dit opvangvat heeft een volume van 303 m^3 (kubieke meter).

......

De vloeistof moet binnen 60 min zijn overgepompt.
Want dan zou ik de formule P = p * Qv gebruiken. (Maar weer niet weten hoe ik p bereken).
Die p is eigenlijk Δp , zijnde de som van het statische drukverschil (hoogteverschil is gegeven) plus het drukverlies door stroming (berekenen met Fanning).
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer