Koppelen van 2 servomotoren (industrieel)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Koppelen van 2 servomotoren (industrieel)

beste mensen,



Mijn probleem is het volgende:

Ik zou een manier moeten vinden om een overzetter, die een translatiebeweging maakt over een zekere afstand (heen en terug), te koppelen met een ketting (soort rollenbaan).

De overzetter wordt aangedreven door een servomotor (Type: DY 112 L/TH) en werkt met een technologie versie van Movidrive. De ketting wordt aangedreven door een gewone AC motor (Type: DV100 L4) aangesloten op frequentieregelaar.



Het probleem situeert zich dat de overzetter een cyclustijd heeft van 6s waarin hij bvb: 2s naar rechts rijdt (afstand 1,5m), 1s wacht, 2s naar links rijdt, 1s wacht.

De ketting legt in 6s een bepaalde afstand af.

Dus als de ketting bvb 2m verder is (6s) dan moet de overzetter 1 cyclus doorlopen hebben.

Als de ketting stilvalt dan mag de overzetter maar tot een bepaalde afstand rijden, en mag niet verdergaan tot de ketting terug start.



Bestaat er een manier om deze 2 motoren te koppelen? Of is het beter om over te stappen op een servomotor voor de ketting, zodat je de motoren als master-slave kan laten werken.



1) Voor het behouden van de motoren, dacht ik aan het werken met een encoder op de AC motor, en deze snelheid in een programma om te zetten naar een afstand, en zo het aantal pulsen berekenen voor de servomotor.

Het bijkomende probleem is dat de ketting en de overzetter na bvb 4u nog synchroon moeten lopen. :eusa_whistle: Ik twijfel eraan of dit mogelijk is met de geïnstalleerde AC motor.



2) Voor het werken met 2 servomotoren: We werken met een technologie versie van Movidrive.

Is het hier mogelijk om bij het gebruiken van een Movidrive optiekaart DRS11B, de gevraagde werking te programmeren, Of is deze kaart enkel om motoren perfect gelijk te laten lopen? ](*,)

Heeft er iemand antwoorden? of een ander idee? ;)

alvast dank

Tellier

Reageer