Klokhuiszaadjes van de appel planten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Klokhuiszaadjes van de appel planten

Hallo allemaal ik ben nieuw hier op het forum niet voor een doel hoor. ik zou hier nog wel 's komen rondneuzen maar ik had onlangs een vraag. ik heb een klein tuintje met aarde en ik wil er een appelboom laten groeien. nu vroeg ik me af kan je het zaadje van de appel (dat in het klokhuis) zit planten en komt er dan een appelboom uit. ik heb gehoord dat het mogelijk is. maar ik wil vraag het hier even of dit waar is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Klokhuiszaadjes van de appel planten

Dat kan. De kans dat dat een boom wordt waar je wat plezier van hebt is overigens verwaarloosbaar. Appels zijn niet "zaadvast", dwz uit een zaadje van een Elstar komt geen Elstarboom.

Voor een overzichtelijk bedragje koop je bij een tuincentrum een gewenst ras (dat is al plezierig) geënt op een onderstam (zodat de groei een beetje beheersbaar blijft, en je wat ziektedruk vermindert).

Staan er weinig appelbomen in de directe omgeving, koop er dan nog een ander ras bij dat vrijwel gelijktijdig bloeit. Anders komt er van bestuiving niks terecht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Klokhuiszaadjes van de appel planten

In geval van appels zijn productiebomen normaliter inderdaad geent op een stam en wortelstelsel van een ander soort.

Overigens lijkt het me logisch dat wanneer je een elstar appel zou voortzetten als zaailing of stekje, het product daarvan ook elstar appels zal opleveren. Het genotype van het fruit is identiek aan het genotype van de zaden daarin. Vraag blijft of zoiets ooit tot een commercieel teelbare plant zal komen... ik denk van niet, ondanks dat je zaailing feitelijk 100% elstar zal zijn, zal deze waarschijnlijk niet gedijen in onze bodem en klimaat. Vrijwel alle productieplanten voor appels zijn geente combinaties.
Victory through technology

Reageer