Springen naar inhoud

Vriezen dmv vacuum

• Log in om te kunnen reageren

SteDi

SteDi

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2010 - 17:18

Het kookpunt van water zakt als het onder vacuum wordt gebracht. In mijn stoomtabel staat dat bij 0,006 bar het kookpunt van water 0,07 oC is. Het water verdampt dus bij deze druk en temperatuur. Verdamping is het principe voor koelen/vriezen.

Nu heb ik een product dat water bevat en dat bevind zich in een vacuumkamer wat vervolgens onder vacuum wordt gebracht. Ik zorg ook dat er een voorziening is om de warmte af te voeren.

Nu is mijn vraag: is het op deze manier mogelijk om het product te bevriezen?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 maart 2010 - 20:40

Verdamping is het principe voor koelen/vriezen.

Is een manier!

is het op deze manier mogelijk om het product te bevriezen?

Als al het water bevroren is, is de verdampingsnelheid, zelfs onder vacuŁm, verwaarloosbaar klein.
Dit is geen efficiŽnte manier van bevriezen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 maart 2010 - 08:56

Als al het water bevroren is, is de verdampingsnelheid, zelfs onder vacuŁm, verwaarloosbaar klein.
Dit is geen efficiŽnte manier van bevriezen.

http://nl.wikipedia....iki/Vriesdrogen :eusa_whistle:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

SteDi

SteDi

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2010 - 09:31

Vriesdrogen is wel erg extreem.

Een voorbeeld:
Ik heb gesmolten ijs, hierbij doe ik een hoeveelheid water omdat dit later zal verdampen. Het gesmolten ijs is ook niet meer luchtig.

Het ijs wordt onder vacuum gebracht, het water begint te verdampen en de warmte wordt ontrokken. Nu moet er ook nog eens lucht in geslagen worden.

Kan ik op deze manier opnieuw ijs creeŽn? Afgezien dat het mss technisch moeilijk haalbaar is.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 maart 2010 - 11:40

Als je water vacuum trekt (althans de bovenstaande lucht afzuigt), zal het inderdaad gaan koken. Maar ik lees tussen de regels door dat je denkt dat het water dan opwarmt (je zegt dat de warmte wordt onttrokken). Dat is niet zo. Het water kookt dan bij kamertemperatuur.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

SteDi

SteDi

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2010 - 17:54

Volgens mij is dit het principe dat wordt gebruikt bij de Instant Cool Can van Tempra Tech.
Het speciale blik heeft een dubbele buitenlaag. In de bovenste helft zit een waterige gel en onderin een vacuŁm met een waterabsorberende stof en een apart gedeelte dat warmte opneemt. Wanneer de onderste helft van blik wordt gedraaid, breekt een sluiting tussen beide helften open. De waterige gel wordt naar beneden gezogen, net als de warmte. Hierdoor koelt de frisdrank af.

Wanneer je dit principe gebruikt en alles groter uitvoert, kan de temperatuur dan onder het vriespunt dalen?

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 maart 2010 - 23:33

http://nl.wikipedia....iki/Vriesdrogen :eusa_whistle:

Vriesdrogen is een techniek waarbij water uit een product wordt verwijderd.
Daarbij wordt tijdelijk de temperatuur sterk verlaagd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures