Springen naar inhoud

Slavernij in de Islamitische wereld

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Frankenstein

Frankenstein

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 12:51

Zeer interessante info http://koenraadelst....voorongel1.html , ik het ook bij mijn favorieten gevoegd.

Het volgende van deze site heb ik tot afgrijzen tot me laten inwerken.

Er is een zeer doeltreffend kriterium om te verifiëren of de slaven het bij de moslims inderdaad beter hadden : hun overlevingsgraad. Ooit bestond de helft van de bevolking van zuidelijk Irak uit zwarte slaven. Dat zij in de 9de eeuw de grootste slavenopstand uit de geschiedenis pleegden, is al een duidelijke indikatie van hun graad van "tevredenheid". Maar doorslaggevend is het simpele feit dat van deze miljoenen zwarten in de huidige Iraakse bevolking genetisch praktisch niets overblijft. Zodra de toevoer ophield, stierf dit bevolkingsdeel snel uit. Volgens D.B. Davis komt dit door "de hoge sterftegraad, assimilatie, en het feit dat vele slaven gekastreerd werden". (11) Inderdaad, voordat de Britten in 1877 ingrepen, werden in Soedanese steden op industriële schaal negerjongens gekastreerd, een operatie die driekwart niet overleefde. Ik vermoed dat ze toch liever met vrouw en kind katoen geplukt hadden in Alabama, waar de zwarten het demografisch niet slecht gedaan hebben.

Overigens waren de blanke slaven-soldaten ("mamloek") een elite onder de slaven, en hadden de zwarte slaven ("abd") het veel slechter. Studies van B. Lewis, D.B. Davis en C. Messailloux presenteren "overweldigend bewijsmateriaal dat raciale slavernij ontstaan is in de middeleeuwse islamitische samenleving" (Lewis), en dat de Europese negerslavernij slechts een marktexpansie was van de moslim-slavenhandel. De negerslavernij begon bij het eerste kontakt tussen moslims en Bantoes, met de wapenstilstand tijdens de verovering van Nubië (652), dat bij wijze van pril begin een jaarlijkse schatting van 360 slaven moest betalen.

Prof. K.S. Lal merkt op : "Toenmalige geschriften van Per zische kroniekschrijvers vermelden kaste nergens als een faktor van bekering. Moslim-historici uit middeleeuws India waren zich goed bewust van het bestaan van het kastestelsel in de hindoe samenleving : Albiroeni, Aboel Fazl, keizer Djahaangier, om er slechts enkelen te noemen. En toch noemt niemand zelfs maar één enkele keer verdrukking van de mensen van lage kaste als oorzaak voor bekering." (26) Ik zou daar nog aan toevoegen dat vele lage kasten er blijkens inskripties prat op gingen dat ze na de nederlaag van de middenkaste tegen de moslim-invallers de fakkel van het verzet tegen de islam overgenomen hadden.

Terwijl er in het blanke Westen er alles aangedaan om de Islam een humaan gezicht te geven vallen aan de grenzen van de Islamitische wereld de hardste klappen bij de mensen met een donkergetinte huidskleur, zelfs als deze mensen als tot de Islam zijn overgegaan. De Afrikanen (Darfur, Zuid Soedan, Mauretanie, etc, etc) en de terreur tegen de met name (donkere) rechteloze kastelozen door moslims in India zijn er goed voorbeeld van.

@LBO

Je hebt me nog niet kunnen overtuigen dat de geschriften pas later (in een peride van 350 jaar) de definitieve vorm kreeg.

De verschrikkingen die de Islam over andersgelovigen en donkergetinte mensen heeft gebracht is zover ik weet sinds de wervelstorm die de Islam in de begintijd doormaakte er niet meer of minder door geworden.

Eerder moet de Islam milder geworden zijn want de 'finale' holocaust onder de ongelovigen heeft wel in de bakermat Saudi Arabie plaatsgevonden en niet in bv Syrie, Egypte en Irak.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 14:13

Leuk verhaal Frankenstein, maar wat voor een wetenschappelijke waarden moet ik aan deze tekst geven.

Wat wordt nou eigelijk gezegd? Slaven hadden het beter in Amerika? Kom op. Slaven hebben het nergens goed. je zegd dat slaven in Alabama kinderen konden krijgen, inderdaad, die werden daarna verkocht. Hoeveel slaven haalde de reis van Afrika tot Amerika eigelijk? Ik vindt het een zeer, zeer onevenwichtig verhaal, en het lijkt er op dat een aantal Amerikanen de moslim wereld in een slecht daglicht wil brengen.

Slavenhandel is niet door de moslims uitgevonden. In de romeinse tijd waren er al slaven, en waarschijnlijk daarvoor ook.

Frankenstein

Frankenstein

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 15:54

@ DePurpereWolf

Lees eens http://koenraadelst....voorongel4.html 4.4. Slavernij en 4.5. Islam en racisme

Ik ga me verder niet uitweiden wat erger is gekastreerd worden met een 25 % overlevingskans of met een dodenboot naar Amerika gestuurd te worden. Feit wel is dat er bijna geen negers meer zijn in Zuid Irak terwijl ze de helft van de bevolking uitmaakte.

Amerikaanse propoganda of niet de Spanjaarden hebben het systeem van raciale slavernij afgekeken van de voormalige Arabische overheersers (Sinterklaas en zwarte piet uit Spanje wie kent hem niet).

Bewijsmateriaal over de slavenhandel in West-Afrika in de koloniale tijd "doet betwijfelen dat de Atlantisch handel de grootste van de twee was" en "suggereert dat het volume slaven dat in de late 17de eeuw uit (Senegambia) via de woestijn noordwaarts geëxporteerd werd, waarschijnlijk tenminste tienmaal zo groot was als het volume slaven dat voor de Atlantische slavenhandel uitgevoerd werd.

De Wiedergutmachung van raciale slavenhandel in welke vorm dan ook komt zover ik weet niet in de Islamitische wereld voor.

Ik wil niet teveel off topic gaan
Slavernij bestond al ver voor de Islam, alleen is het voor mij nieuw dat raciale slavernij haar oorspong kent in de Islam let wel niet in de Koran.

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 19:24

Slaven: de grote slavenhandelaren in Afrika waren steeds en altijd de Arabieren. Vandaag de dag bestaat er nog slavernij in Soedan en in Mauretanië, ook al is dat sinds enkele jaren (in Mauretanië sinds de jaren 1980) wettelijk verboden. Ik weet niet hoe de situatie in Zanzibar is.

Volgens de islamitische leer is slavernij niet "verkeerd" en zeker niet verboden.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre
Ni de réussir pour persévérer
(Guillaume le Taciturne)

-=zweistein=-

-=zweistein=-

• >100 berichten
  • 237 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 22:40

Volgens de islamitische leer is slavernij niet "verkeerd" en zeker niet verboden.

Je vertrouwt te veel op je "gevoel", als je aan islam denkt dan begin je opeens aan alle gruwelijke zaken te denken. Dit is niet correct hoe je denkt. Ik ben een moslim en weet zeker dat moslims slavernij niet accepteren.
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 00:07

Je vertrouwt te veel op je "gevoel", als je aan islam denkt dan begin je opeens aan alle gruwelijke zaken te denken. Dit is niet correct hoe je denkt. Ik ben een moslim en weet zeker dat moslims slavernij niet accepteren.

Zwiestein, mijn beste Zwiestein, je weet niet wat ik in mijn leven reeds gezien en beleefd heb. Heb jij in je leven al slaven en hun eigenaars ontmoet en gesproken? Duidelijk niet. Dat is geen gevoel van mij, dat is harde, keiharde realiteit.

Doe nu svp / aub niet mal: de islam accepteert slavernij. Ik weet perfect wat de islam over slavernij zegt. Mij moet je dus niets proberen wijsmaken, en liegen tegen mij accepteer ik niet.

Sorry dat ik even uit de toon val, maar wat Zwiestein daar zegt is al té gortig.
(Guillaume le Taciturne)

Frankenstein

Frankenstein

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 00:09

Okay zweistein,

Ik heb de Koran doorgeploeterd, het is niet mijn boek dus en ik zeg niet wat er in staat of verkeerd of goed is. Ik schrijf alleen over de effecten die de Islam in de wereld teweeg heeft gebracht. En natuurlijk weet ik zeker dat moderne moslims slavernij niet accepteren maar aan de grenzen van de Islamitische wereld komt slavernij voor en ik kan je daar een hele waslijst aan sites geven.

Van Wiedergutmachung van de slavenhandel in de Islamitsche wereld is zover ik weet nooit sprake is geweest in tegenstelling tot de Westerse Wiedergutmachung.

Ik heb de moeite genomen om de Koran te lezen, als je het woord ongelovigen, joden en christenen omdraait in moslims wat zou jij dan denken.

Trek eens twee uurtjes om de volgende site (5 pagina's) door te nemen

http://koenraadelst....voorongel1.html

en haal dat nare gevoel over de Islam bij me weg zodat ik weet waarom "ik niet correct denk".

-=zweistein=-

-=zweistein=-

• >100 berichten
  • 237 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 11:25

en ook de Koran aanvaardt en rechtvaardigt de slavernij.

Ik wil weten waar dat in de Koran staat.
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 14:50

23:5
24:33
24:34
33:50
90:10
(Guillaume le Taciturne)

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 16:26

Ik vind dit wel interessant. Als het waar is hebben we het racisme (net als het schrift en de wiskunde etc.) naar Europa (en later Amerika) geimporteerd uit Arabie. Ik heb me dit al een tijd afgevraagd.
Als dit waar is, dan zouden de grieken en romeinen niet racisitisch geweest moeten zijn, en al hun slaven ongeveer gelijk behandeld hebben. Is dat zo?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 16:52

Ik stel enorm veel vraagtekens bij deze bronnen. Ik zou er dus niet zomaar van uit gaan dat alles correct is. De romeinen haalden hun slaven uit overwonnen gebieden. Van wat ik gehoord heb hier over de arabieren, maakte het voor hun ook niet uit waar de slaven vandaan kwamen zolang het maar geen arrabieren waren? De slaven die naar Amerika gingen waren echter vrijwel allemaal van de Afrikaanse westkust dus niet overwonne gebied maar kolonieen. Ik denk dat er daar een groot verschil inzit.

Verder is dit een heet onderwerp dat zeker niet in 1,2,3 posts kan worden verteld. De eerste post van Frankenstein heeft voor mij meer vragen opgeroepen dan dat het heeft beantwoord.

-=zweistein=-

-=zweistein=-

• >100 berichten
  • 237 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 17:13

En laat degenen, die geen mogelijkheid tot trouwen vinden, zich kuis houden totdat Allah hen uit Zijn overvloed verrijkt. En de slaven die een acte van vrijmaking wensen, voorziet hen daarvan indien gij enig goed in hen ziet; en geeft hun van de rijkdommen van Allah, die Hij u heeft geschonken. En dwingt uw slavinnen, terwijl zij kuis wensen te zijn, niet tot ontucht om de goederen van het tegenwoordige leven te zoeken. Maar indien iemand haar dwingt, dan zal Allah na die dwang (voor haar) Vergevensgezind, Barmhartig zijn.

Met slaven wordt hier bedoelt krijgsgevangenen en gewone mensen die voor iemand werken. Er wordt ook gezegd dat zij vrijgelaten worden indien zij iets goeds doen en dat zij ook rijkdommen krijgen. Er wordt ook gezegd dat zij niet mishandeld mogen worden.

En die hun vleselijke lusten beheersen.

Waar wordt er iets over slaven verteld?

En Wij hebben duidelijke tekenen tot u nedergezonden, en de voorbeelden van hen die vóór u zijn geweest en een raadgeving voor de godvrezenden.

Slaven?

O profeet, Wij hebben voor u uw vrouwen wettig gemaakt, aan wie gij haar huwelijksgiften hebt gegeven, en degenen die uw rechterhand bezit van haar, die Allah u als een oorlogsbuit heeft gegeven en de dochters van uw ooms en tantes van vaderszijde en de dochters van uw ooms en tantes van moederszijde die met u emigreerden, en elke gelovige vrouw indien zij zich aan de profeet toevertrouwt als de profeet haar wenst te huwen; dit is slechts voor u en niet voor de gelovigen. Wij hebben reeds kenbaar gemaakt wat Wij omtrent hun (gelovige) vrouwen en degenen die hun rechterhand bezit, hebben verordend, opdat er geen blaam u aankleve. Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

Slaven?

Hebben Wij hem dan niet de twee hoofdwegen getoond?

Slaven?

Iets dat werkelijk in de Koran staat.

90:13 en 14

13. Een slaaf te bevrijden

14. Of, op de dag van honger iemand te voeden

Dus het staat duidelijk in de Koran dat slavernij verboden is.

[/b]

-=zweistein=-

-=zweistein=-

• >100 berichten
  • 237 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 17:30

Ik stel enorm veel vraagtekens bij deze bronnen. Ik zou er dus niet zomaar van uit gaan dat alles correct is. De romeinen haalden hun slaven uit overwonnen gebieden. Van wat ik gehoord heb hier over de arabieren, maakte het voor hun ook niet uit waar de slaven vandaan kwamen zolang het maar geen arrabieren waren? De slaven die naar Amerika gingen waren echter vrijwel allemaal van de Afrikaanse westkust dus niet overwonne gebied maar kolonieen. Ik denk dat er daar een groot verschil inzit.

Verder is dit een heet onderwerp dat zeker niet in 1,2,3 posts kan worden verteld. De eerste post van Frankenstein heeft voor mij meer vragen opgeroepen dan dat het heeft beantwoord.

Misschien hadden de arabieren ook slaven maar volgens mij is er een groot verschil: als je moet weten hoe de Amerikanen en de Europeanen slaven behandelden....Nu nog altijd worden de zwarten in Europa en Amerika als minderwaardig gezien terwijl het in Azie helamaal niet voorkomt. Als de moslims vroeger slaven hadden dan werden zij waarschijnlijk veel beter behandeld dan in Amerika en Europa omdat in de Koran duidelijk is vermeld dat slaven niet mishandeld, verkracht, vermoord,.............. mochten worden.

Als men zegt dat de wetenschap oorspronkelijk uit de Arabische landen komt dan ontkennen zij het maar als men beweert dat slavernij afkomstig was uit de Islamitische wereld dan willen zij het best geloven. Heel droevig hoe jullie denken.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 17:41

Ik wil toch nog toevoegen dat slaven niet altijd slecht behandeld werden hoor in Amerika en Europa!
De huisbedienden, bv inEngeland, die werkten als slaven, kwamen niet veel tekort en werden zeer goed behandeld. De slaven die op plantages werkten, hadden iets minder geluk, maar werden toch, in het algemeen, niet slecht behandeld, ze waren immers een bron van inkomsten.
Als je kijkt naar statistieken over het slaventransport over de Atlantische oceaan, dan zie je dat de sterftecijfers bij de slaven niet zó hoog lag. Procentueel stierven er zelfs meer bemanningsleden dan slaven.
De slaven die de Europeanen in Afrika haalden, waren meestal gevangen genomen door Afrikanen zelf, of ook Arabieren. Ze hielde zeer lange tochten van 1000km om deze slaven te vervoeren naar de kust. Zo zijn er over deze tochten zeer leuke anekdotes; Als er teveel putten in de weg waren, waar de karavaan slaven passeerde, doodden ze een paar slaven om de putten te dichten.
Dus als slaven mishandeld werden, was dit meestal door de arabieren en de Afrikanen. Europeanen en Amerikanen behandelden hun slaven beter dan men denkt, hoor.

Ik denk dat er een duidelijk misverstand is over de slavernij in Europa en Amerika. Er doen allemaal slechte verhalen de ronde hierover. Maar dit was zeker niet de gewoonte.
De meeste slaven die de Europeanen gebruikten, werden gekocht van Arabieren en Afrikanen zelf.

Frankenstein

Frankenstein

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 18:10

Beste Zwienstein ik heb 2 uur van mijn vrije tijd besteed om me te verdiepen in de Koran teksten die betrekking hebben op slavernij en ik heb het volgende gevonden.

33. De confreres (al-Ahzaab)-50
O profeet, Wij hebben voor u uw vrouwen wettig gemaakt, aan wie gij haar huwelijksgiften hebt gegeven, en degenen die uw rechterhand bezit van haar, die God u als een oorlogsbuit heeft gegeven en de dochters van uw ooms en tantes van vaderszijde en de dochters van uw ooms en tantes van moederszijde die met u emigreerden, en elke gelovige vrouw indien zij zich aan de profeet toevertrouwt als de profeet haar wenst te huwen; dit is slechts voor u en niet voor de gelovigen. Wij hebben reeds kenbaar gemaakt wat Wij omtrent hun (gelovige) vrouwen en degenen die hun rechterhand bezit, hebben verordend, opdat er geen blaam u aankleve. God is Vergevensgezind, Genadevol.  

33. De confreres (al-Ahzaab)-52
Het is u hierna niet toegestaan vrouwen te huwen noch haar voor andere vrouwen te ruilen, zelfs al behaagt u haar schoonheid, met uitzondering van haar die uw rechterhand mocht bezitten. En God houdt de wacht over alle dingen.  

2. De Koe (el-Baqarah) 221
En huw geen afgodendienaressen voordat zij geloven; waarlijk een gelovige slavin is beter, dan een afgodendienares, ofschoon zij je mag behagen. En huw haar (gelovige vrouwen) niet aan afgodendienaren uit, voordat zij geloven; waarlijk een gelovige slaaf is beter, dan een afgodendienaar, ofschoon hij je mag behagen. Zij noden tot het Vuur, maar God noodt je tot de Hemel en tot vergiffenis door Zijn gebod. En Hij maakt Zijn tekenen aan de mensen duidelijk, opdat zij lering zullen trekken.

Mohammed stond ook toe dat nieuw gevangen genomen vrouwelijke slaven gebruikt werden voor seks. Uit de hadieth van Sahieh Moeslim deel 2, #3371:

Aboe Sirma zei tot Aboe Sa’ied al Choedri: “O Aboe Sa’ied, hoorde je Allah’s gezant spreken over al-azl (coïtus interruptus)?” Hij zei: “Ja”, en voegde eraan toe: “We gingen weg met Allah’s gezant op expeditie naar de Moestalik en namen enkele uitstekende Arabische vrouwen gevangen, en we begeerden hen want we leden aan de afwezigheid van onze vrouwen, (maar terzelfder tijd) begeerden we ook losgeld voor hen. Dus we besloten om seksuele gemeenschap met hen te hebben en azl na te leven”( het terugtrekken van het mannelijke seksuele orgaan voor de uitstorting van sperma om conceptie te voorkomen). Maar we zeiden: “Wij zijn een daad aan het doen waarbij Allah’s gezant onder ons is, waarom vragen we hem niet?” Dus we vroegen Allah’s gezant en hij zei: “Het maakt niet uit als je het niet doet, want iedere ziel die voor de Dag van Opstanding geboren moet worden zal geboren worden.”

"met uitzondering van haar die uw rechterhand mocht bezitten"

wordt het volgende bedoeld:

Geplaatste afbeelding

Ben ik hier mee eens ? Er wordt mij iets gevraagd iets op te zoeken in de Koran en dat doe ik. Dit heeft niets met "niet correct denken" te maken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures