Springen naar inhoud

Max. wringingshoek stalen staf


  • Log in om te kunnen reageren

#1

mcknk

    mcknk


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2010 - 12:07

Bestaat er zoiets als een maximale wringingshoek voor een stalen staf?
In dit geval 42CrMo4 voorzover belangrijk.
Ik kom o.a. in mijn (oude) studieboek en op het web tegen dat dit c.a. 0,25° (0,00436 rad/m) zou zijn maar bij mijn naberekening van een bestaande tandwielkast kom ik c.a. 2 x zo hoog uit.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 maart 2010 - 23:39

Bestaat er zoiets als een maximale wringingshoek voor een stalen staf?

Ja. De wet van Hooke geldt slechts voor een geringe verdraaiing.
Bij het passeren van een grenswaarde ontstaat plastische vervorming en de staaf kan zelfs knappen.
Probeer het maar eens met een krijtje. Dat lukt met de hand. Let op: wringen, niet breken.

#3

mcknk

    mcknk


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2010 - 09:20

o.k., dus je berekend de max. wringspanning m.b.v. de vloeigrens en hieruit volgt een bepaalde hoekverdraaiing.
Dit is dus voor alle materialen verschillend en er is dus géén vuistregel van 1/4° per meter o.i.d.?

#4

-tom-

    -tom-


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2010 - 18:32

Als je wilt dat je staaf niet plastisch vervormd, dan reken je inderdaad met een maximale toelaatbare spanning van de vloeigrens. Dat verschilt per materiaal.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures