Reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Reactievergelijking

Weet iemand misschien wat hier uitkomt?

Ca2F2(CO3)2 + 2 CH3COOH(aq) --> ...

Ik heb wel iets bedacht, alleen het klopt niet:

Ca2F2(CO3)2 + 2 CH3COOH(aq) --> 2 Ca2+(aq) + 2 CH3COO-(aq) + CO2 + 2 F-(aq) + H2O

PS: het gaat om een reactie tussen eierschalen die in een natriumfluoride-oplossing hebben gelegen en ethaanzuur. Er moet wel CO2 vrijkomen, want dat moet ik meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reactievergelijking

Hallo, eerst en vooral een vraagje; Ca2F2(CO3)2 hoe kom je hierbij??

Dit hele ding heeft een lading van 2- wat vrij onstabiel is als vaste stof (Het gaat toch nog steeds over het eierschalen probleem hé? Of is dit in aq?). Neem nu dat je gewoon zuiver water wil aanzuren, dan doe je er bijv. HCl bij. Gevolg, in water krijg je H+ en Cl-. Deze H+'jes vormen direct in H3O+.Er bestaat immers geen potje met H+'jes

Als jouw stof toch zou kloppen dan vermoed ik het volgende:

Ca2F2(CO3)2 + CH3COOH(aq) --> Ca2+ + F- + CO32- + H+ + CH3COO- (alles in (aq) natuurlijk)

Dit laatste zal waarschijnlijk zich omvormen tot CaF2, CH3OOH en H2CO3 ofwel naar CaCO3, CH3COO- en HF . Alhoewel hier iets niet klopt want je hebt 2 negatieve ladingen voor de reactiepijl en 0 na de pijl. Wat ik hier gewoon probeer te vertellen is dat dit waarschijnlijk heel moeilijk juist (voorgetallen) te schrijven is.

PS: over hetzelfde probleem kan je ook reageren in je vorige topics :eusa_whistle:
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer