Springen naar inhoud

Stroomlijning?

• Log in om te kunnen reageren

gevalxapart

gevalxapart

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2010 - 18:01

Hallo,
Ik ben momenteel met een profielwerkstuk bezig wat morgen af moet.
Ik dacht dat alles goed ging alleen nu ik de conclusies wil gaan maken blijkt er volgens mij iets niet te kloppen.
Ons profielwerkstuk gaat over de valversnelling met wrijving.
Wij hebben hierbij een piepschuimbal genomen dat helemaal glad is en een piepschuimbal dat een beetje een ruw oppervlak heeft. De grootte, diameter, massa etc.. alles is het zelfde, het enige verschil is dus dat de ene ruw is en de andere glad.
Mijn vraag is nu welke van de twee piepschuimballen zou sneller horen te vallen en minder wrijving dus zou moeten ondergaan dan de andere?
Ik dacht zelf dat een gladde bal sneller zou vallen, alleen heb ik hier geen argumentatie bij. Ik weet dat dit met stroomlijning te maken heeft maar verder kom ik dus niet.
Uit onze berekeningen blijkt dat een ruwe bal sneller valt dan een gladde bal en dus minder wrijving ondervindt.
Ik vind dit onlogisch maar misschien zit ik wel helemaal verkeerd met mijn gedachten.

Is er iemand die het antwoord hier van weet?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2010 - 19:10

Dit is geen rechstreeks atwoord op jouw vraag maar het helpt misschien zoeken naar een oplossing.

Lang geleden heb ik eens een reportage gezien over "Waarvoor dienen de kraterkers in een golfbal?"
Wel wat bleek na testen met gladde ballekes, normale ballekes, high speed filmen en weet ik nog veel meer dat die kraters er waren om het balleke sneller of verder (weet niet juist meer) te laten vliegen.

Misschien kan je op het net iets vinden over golfballekes en hun besluiten toetsen aan jouw bevindingen... ...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 maart 2010 - 23:10

http://www.aerospace...ics/q0215.shtml
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

gevalxapart

gevalxapart

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2010 - 23:40

Thanks! Ik ga er morgen even goed voor zitten aangezien mijn engels best slecht is en ik dus hier de tijd even voor moet nemen:) Maar super bedankt! :eusa_whistle:. Zal als ik nog vragen heb het nog wel even melden!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures