Waar komt de energie vandaan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Waar komt de energie vandaan

ik vroeg me af waar de energie vandaan komt die vrijkomt wanneer bv. C en O2 binden tot CO2 , er is me wel al reeds verteld dat deze energie in de vorm van potentiële energie aanwezig was in deze elementen.

Voor zover ik weet is energie trilling van deeltjes, maar wat moet ik mij dan voorstellen bij deze "potentiële energie" in de elementen zelf?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Waar komt de energie vandaan

Aangezien het hier om een vakinhoudelijke vraag gaat, en geen aanzet tot een nieuwe wetenschappelijke theorie, is dit topic verplaatst vanuit Theorieontwikkeling.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Waar komt de energie vandaan

Potentiële energie is energie die voortkomt uit de positie van een object of deeltje. Een voorwerp met massa heeft in een zwaartekrachtsveld een potentiële energie die samenhangt met de hoogte.

Op die manier kun je de energie in een binding tussen atomen ook zien als potentiële energie. Atomen hebben een potentiële energie die afhangt van de afstand tot een ander atoom. De manier waarop dat afhangt van de afstand en de enerdie die daarmee gepaard gaat hangt af van de verschillende atomen.

Bij het voorbeeld dat je noemt, C en O2 is de potentiële energie van de bindingen tussen de C atomen onderling en de O-atomen in een O2-molecuul anders dan die van de bindingen tussen C en O in CO2. Bij een reactie tussen C en O2 verandert dus de potentiële energie. Die verandering nemen we waar in de vorm van het vrijkomen van warmte. De totale energie moet immers hetzelfde blijven vanwege de wet van behoud van energie.

Natuurkundig gezien zit de oorsprong van deze potentiële energie in de aantrekkingskracht tussen de negatief geladen elektronen en de positief geladen kernen. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat die aantrekkingskracht, en daarmee de totale energie, verandert wanneer een elektron "tussen" 2 kernen inzit, in plaats van aan 1.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Waar komt de energie vandaan

bedankt , nu begrijp ik het :eusa_whistle:

Reageer