Vector berekening in excel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 711

Vector berekening in excel

Hallo allemaal,

Ik heb een formule om de reactie Gibbsenergie uit te rekenen, met behulp van vectoren (om het overzichtelijk te houden). Nu vraag ik me af, hoe zou ik deze formule het handigst in Excel kunnen uitvoeren?

Wat ik nu doe is iedere regel apart berekenen en later sommeren. Is dat de makkelijkste manier of ...?

Alvast bedankt.

Groeten,

John

[attachment=5217:a82e0cd6...25f4384b.png]
Bijlagen
a82e0cd65f2b01d93eb41f8225f4384b.png
a82e0cd65f2b01d93eb41f8225f4384b.png (5.19 KiB) 390 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vector berekening in excel

Je kan met matrices werken: oa. productmat() enz. Kijk even in de helpfunctie. Als je er niet uitgeraakt wil ik wel een voorbeeldje maken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Vector berekening in excel

Zou je alsjeblieft een voorbeeldje kunnen uitwerken? Ik snap dat productmat() (of in excel 2010: multim()) matrices vermenigvuldigt, maar dan vraag ik me af hoe je het hele zaakje tussen de accolades optelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vector berekening in excel

Ik merk net dat je effectief met vectoren werkt die je element per element wilt vermenigvuldigen. Dan zal dat met de standaard excel functies helaas niet gaan denk ik.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Vector berekening in excel

Aha, dan houd ik het wel bij m'n huidige oplossing: elke rij afzonderlijk behandelen.

Reageer