Springen naar inhoud

Multiple sclerose

• Log in om te kunnen reageren

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2010 - 17:17

Hallo,

Ik heb hierbij enkele vragen over bovengenoemde ziekte.

• Is er enige verklaring waarom Multiple Sclerose meestal begint als iemand tussen de 20 en de 40 jaar is?
  • Welke redenen zijn er dat het lichaam tot demyelinisatie tgv MS overgaat (eigenlijk is deze vraag een toevoeging op de vorige)? Ik las dat de oorzaak onbekend is, maar de literatuur die ik las gaat al wat langer mee dus ik vroeg me af of er enige ontwikkelingen gedaan zijn op dit gebied.
  • Waarom "werkt" de ziekte in "perioden"? Ofwel, waarom kan een MS-patiënt op bepaalde dagen fatsoenlijk lopen en werken om de volgende dag in te storten en enkel nog in bed te kunnen liggen?
  • Waarom komt de ziekte vijf keer minder voor bij mensen die opgroeien in tropische landen dan bij mensen die opgroeien in landen met een gemiddeld klimaat? Ik las dat de ziekte bij negroïde mensen zelfs nauwelijks tot helemaal niet voorkomt!
  • Waarom krijgen mensen die de eerste vijftien jaar in een warm land hebben doorgebracht minder last van of zelfs geen MS, maar heeft het warme weer geen invloed meer op latere leeftijd?
  • Waarom moeten mensen die MS hebben hoge temperaturen vermijden?
  • En tot slot, waarom komt MS vaker voor bij mannen dan vrouwen? Is een man slechts gevoeliger voor MS of ligt er een erfelijke component op de vrouwelijke geslachtschromosoom (de X-chromosoom)?

Bij voorbaat dank en een fijn weekend toegewenst iedereen.

bartelomeus
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2010 - 18:24

[quote name='bartelomeus' post='596159' date='19 March 2010, 17:17'][*]Is er enige verklaring waarom Multiple Sclerose meestal begint als iemand tussen de 20 en de 40 jaar is?[/quote]

Waarschijnlijk heeft dat te maken met het falen van de negatieve selectie van T-cellen. Statistisch gezien wordt de kans steeds groter naarmate je ouder wordt, vandaar dat je het bijna nooit op jongere leeftijd ziet. Het komt nauwelijks na de 60 voor, vanwege dezelfde redenen; als in 60 jaar geen auto-immuniteit is opgebouwd, is de kans niet erg groot dat het daarná nog gaat gebeuren. Dit is meer een hypothese dan een bewezen stelling voor de goede orde. Nog sterker, er zijn nooit auto-antilichamen aangetoond in MS.

[quote name='bartelomeus' post='596159' date='19 March 2010, 17:17'][*]Welke redenen zijn er dat het lichaam tot demyelinisatie tgv MS overgaat (eigenlijk is deze vraag een toevoeging op de vorige)? Ik las dat de oorzaak onbekend is, maar de literatuur die ik las gaat al wat langer mee dus ik vroeg me af of er enige ontwikkelingen gedaan zijn op dit gebied.[/quote]

Heel simpel: een auto-immuunreactie (door onder andere de bovengenoemde T-cellen) tegen het myeline.

[quote name='bartelomeus' post='596159' date='19 March 2010, 17:17'][*]Waarom "werkt" de ziekte in "perioden"? Ofwel, waarom kan een MS-patiënt op bepaalde dagen fatsoenlijk lopen en werken om de volgende dag in te storten en enkel nog in bed te kunnen liggen?[/quote]

MS kent verschillende vormen en niet elke vorm heeft deze zogenaamde 'schubs', zoals de primair progressieve.
Schubs ontstaan doordat er nieuwe laesies ontstaan door de auto-immuunreactie. Het myeline wordt uiteindelijk weer aangemaakt waardoor herstel optreedt. Dit myeline is van mindere kwaliteit waardoor mensen nooit 100% zullen herstellen.

[quote name='bartelomeus' post='596159' date='19 March 2010, 17:17'][*]Waarom komt de ziekte vijf keer minder voor bij mensen die opgroeien in tropische landen dan bij mensen die opgroeien in landen met een gemiddeld klimaat? Ik las dat de ziekte bij negroïde mensen zelfs nauwelijks tot helemaal niet voorkomt![/quote]

Vitamine D blijkt beschermend te werken. Het mechanisme hiervan is nog onduidelijk. Zie ook:
Bericht bekijken
[*]Waarom krijgen mensen die de eerste vijftien jaar in een warm land hebben doorgebracht minder last van of zelfs geen MS, maar heeft het warme weer geen invloed meer op latere leeftijd?[/quote]

Omdat gesteld wordt dat de frequentie en duur van blootstelling aan zonlicht in de kinderjaren geassocieerd is met het krijgen van MS. Zoals bovenstaand is het mechanisme onbekend.

[quote name='bartelomeus' post='596159' date='19 March 2010, 17:17'][*]Waarom moeten mensen die MS hebben hoge temperaturen vermijden?[/quote]

Om geen last te krijgen van het zogenaamde Unthoff-fenomeen.

[quote name='bartelomeus' post='596159' date='19 March 2010, 17:17'][*]En tot slot, waarom komt MS vaker voor bij mannen dan vrouwen? Is een man slechts gevoeliger voor MS of ligt er een erfelijke component op de vrouwelijke geslachtschromosoom (de X-chromosoom)?
[/list][/quote]

Dat is ook onduidelijk.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2010 - 14:28

Waarschijnlijk heeft dat te maken met het falen van de negatieve selectie van T-cellen. Statistisch gezien wordt de kans steeds groter naarmate je ouder wordt, vandaar dat je het bijna nooit op jongere leeftijd ziet. Het komt nauwelijks na de 60 voor, vanwege dezelfde redenen; als in 60 jaar geen auto-immuniteit is opgebouwd, is de kans niet erg groot dat het daarná nog gaat gebeuren. Dit is meer een hypothese dan een bewezen stelling voor de goede orde. Nog sterker, er zijn nooit auto-antilichamen aangetoond in MS.

Duidelijk!

Heel simpel: een auto-immuunreactie (door onder andere de bovengenoemde T-cellen) tegen het myeline.

Klopt, maar ik las ook in verschillende werken dat een virus een reden kan zijn (al is dat niet bewezen). Ik zag dat er gedacht werd aan herpes- en pokkenvirussen gedacht werd. Is dat idee trouwens inmiddels al van de baan en slechts een wijdverbreid verhaal en zijn er inmiddels enige aanwijzingen gevonden die deze hypothese kunnen weerleggen of onderstrepen?

Veel mensen denken daarom dat het te maken kan hebben met een late abnormale reactie op een in de vroege jeugd opgelopen virusinfectie. Hiervoor zijn echter geen andere bewijzen gevonden. (...) Verschillende studies tonen aan dat sommige genen - de susceptibility genes - wel verantwoordelijk kunnen zijn voor een verhoogde gevoeligheid voor de ziekte.

Uit: http://nl.wikipedia....ltiple_sclerose

Ik vroeg mij af welke mechanismen een dergelijk auto-immuunreactie op gang zouden kunnen zetten.
Ik ken nu drie mogelijke redenen, maar er zijn er vast meer.

MS kent verschillende vormen en niet elke vorm heeft deze zogenaamde 'schubs', zoals de primair progressieve.
Schubs ontstaan doordat er nieuwe laesies ontstaan door de auto-immuunreactie. Het myeline wordt uiteindelijk weer aangemaakt waardoor herstel optreedt. Dit myeline is van mindere kwaliteit waardoor mensen nooit 100% zullen herstellen.

Om het simpel te stellen, is de primair progressieve MS dan zo snel/sterk in het vernietigen van myeline dat het lichaam niet aan herstel kan beginnen of is het lichaam dan niet sterk/goed genoeg om dat te doen? Of een andere mogelijkheid is natuurlijk dat iemand helemaal niet in staat is myeline te herstellen.
Stom van mij, als ik had doorgelezen in plaats van mijn vragen al te stellen had ik al geweten van die 'schubs' en was mijn vraag overbodig :eusa_whistle:

Vitamine D blijkt beschermend te werken. Het mechanisme hiervan is nog onduidelijk. Zie ook:
http://www.wetenscha...howtopic=125433

Logisch! Al vraag ik mij af of jij hier al antwoord op hebt:

Ik vraag me dan af hoe ik de risicofactor vitamine D tekort in het kader van T-cel gemedieerde multipele sclerose moet zien. Een relatief tekort aan vitamine D tijdens de kinderjaren is geassocieerd met het ontstaan van multipele sclerose. De auto-immuunreactie is deels T-cel gemedieerd en -als we het artikel mogen geloven- zou je verwachten dat door een gebrek aan vitamine D de T-cellen minder snel geactiveerd worden wat zou leiden tot een verlaagd risico op T-cel gemedieerde auto-immuunziekten.

Omdat gesteld wordt dat de frequentie en duur van blootstelling aan zonlicht in de kinderjaren geassocieerd is met het krijgen van MS. Zoals bovenstaand is het mechanisme onbekend.

Oké, en op latere leeftijd is het kwaad dus al geschied of zal het kwaad inmiddels al niet meer geschieden waardoor er geen verlichting of een weg terug meer is door de blootstelling aan zonlicht. Prima, duidelijk (voor zover bekend).

Om geen last te krijgen van het zogenaamde Unthoff-fenomeen.

Daar heb ik niet eerder van gehoord. Heb jij voor mij hier enige betrouwbare bronnen over?

Goed, hartstikke bedankt voor je uitleg. Fijn weekend!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2010 - 18:04

Klopt, maar ik las ook in verschillende werken dat een virus een reden kan zijn (al is dat niet bewezen). Ik zag dat er gedacht werd aan herpes- en pokkenvirussen gedacht werd. Is dat idee trouwens inmiddels al van de baan en slechts een wijdverbreid verhaal en zijn er inmiddels enige aanwijzingen gevonden die deze hypothese kunnen weerleggen of onderstrepen?

Nee, keiharde bewijzen zijn er nog niet. De gedachte erachter is waarschijnlijk die van molecular mimicry, waarbij een antigen van -in dit geval- een virus sterk lijkt op een self-antigen.

Om het simpel te stellen, is de primair progressieve MS dan zo snel/sterk in het vernietigen van myeline dat het lichaam niet aan herstel kan beginnen of is het lichaam dan niet sterk/goed genoeg om dat te doen? Of een andere mogelijkheid is natuurlijk dat iemand helemaal niet in staat is myeline te herstellen.

Het lichaam herstelt wel als bij de andere varianten. De afbraak van myeline gaat juist minder snel in één keer waardoor je geen schubs hebt.

Daar heb ik niet eerder van gehoord. Heb jij voor mij hier enige betrouwbare bronnen over?

http://en.wikipedia.org/wiki/Uhthoff's_phenomenon

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2010 - 18:40

Nee, keiharde bewijzen zijn er nog niet. De gedachte erachter is waarschijnlijk die van molecular mimicry, waarbij een antigen van -in dit geval- een virus sterk lijkt op een self-antigen.

Mooi, bedankt. Dat is duidelijk.

Het lichaam herstelt wel als bij de andere varianten. De afbraak van myeline gaat juist minder snel in één keer waardoor je geen schubs hebt.

Oké!

Ook is er een correlatie tussen de incidentie van MS en het aantal uren zon per jaar in een gebied. De ziekte zelf vertoont schommelingen in intensiteit, met de hoogste ziekteactiviteit in de lente (wanneer de vitamine D status het laagst is) en de laagste activiteit in de herfst (wanneer deze het hoogst is).
Ook lijkt er een verband te zijn met de vitamine D inname: in de scandinavische kuststreken, waar relatief veel vis en zeevoedsel wordt geconsumeerd komt de ziekte minder voor dan in de Skandinavische binnenlanden

Uit: http://nl.wikipedia....ltiple_sclerose

http://en.wikipedia.org/wiki/Uhthoff's_phenomenon

Aha, jij had in eerste instantie Unthoff geschreven. Vandaar dat ik dit niet kon vinden op wikipedia.

Nogmaals bedankt. Het is mij nu een stuk duidelijker.

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2010 - 13:21

Ik heb nog een leuke pdf gevonden over MS, mochten er nog geïnteresseerden zijn.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 april 2010 - 14:23

Is er verband tussen MS en (Varicella)Herpes Zoster,hebben beide mogelijk als oorsprong het waterpokkenvirus, waarvan resten in variabele zenuwknopen in slaaptoestand blijft opgeborgen en op latere leeftijd door een acute (stress?) situatie wordt gereactiveerd.
Zenuwuiteinden worden aangetast en ontsteken maar geven blijvende restschaden,afhankelijk van de snelheid van diagnose en toepassen van virusbestrijding.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 april 2010 - 15:38

@Anusthesist: Als hier door mij stomme vragen of opmerkingen worden gemaakt,verwijs ik naar mijn onderschrift en corrigeer je me maar !

Als mijn vraag mbt. Herpes Zoster niet buiten deze topic valt:

Het eerder vermelde virus in slaaptoestand,dat zich in een zenuwknoop bevindt,wordt gewekt.

Bij Herpes Zoster doet dat virus een aanval op de zenuwuiteinden van de huid (ook slijmvliezen);op welke manier verloopt de trektocht van dat virus vanuit die zenuwknoop;verloopt die van neuron naar neuron totdat er een neuron of neuronen worden bereikt met axonen naar de huid.

Als dat transport van neuron naar neuron zou gaan,vormen de neurotransmitters blijkbaar geen belemmering ofwel zijn er separate transmitters die dat transport bevorderen?!

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2010 - 16:26

Is er verband tussen MS en (Varicella)Herpes Zoster,hebben beide mogelijk als oorsprong het waterpokkenvirus, waarvan resten in variabele zenuwknopen in slaaptoestand blijft opgeborgen en op latere leeftijd door een acute (stress?) situatie wordt gereactiveerd.

Tot nog toe is er geen verband tussen die twee aangetoond.

Bij Herpes Zoster doet dat virus een aanval op de zenuwuiteinden van de huid (ook slijmvliezen);op welke manier verloopt de trektocht van dat virus vanuit die zenuwknoop;verloopt die van neuron naar neuron totdat er een neuron of neuronen worden bereikt met axonen naar de huid.

Het virus nestelt zich in het cellichaam van de zenuw in het spinale ganglion. Vanuit daar gaat het via het axon richting het te innerveren dermatoom.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures