[Natuur- /Scheikunde] Zeepbellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Natuur- /Scheikunde] Zeepbellen

Hallo allemaal,

Zoals te lezen is in de titel van dit topic, gaat het over een profielwerkstuk over zeepbellen. Klinkt misschien stom, maar is heel interessant. Het punt is alleen dat wij nauwelijks literatuur kunnen vinden over dit onderwerp (google zoeken: zeepbellen levert veel artikelen over de beurs op :shock: ).

Het gaat zowel over natuur- als over scheikunde, als iemand hier goede ideeën heeft over welke practica geschikt zijn om te doen, vertel maar.

Als we in de toekomst op problemen stuiten over bepaalde berekeningen waar de leraar niet mee kan/wil helpen, zal ik dat ook hier posten.

Bij voorbaat dank,

Pim Puylaert, AKA Chaotica

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Natuur- /Scheikunde] Zeepbellen

Zeepbellen hebben te maken met oppervlakte spanning en oppervlakte actieve stoffen (tensiden, tensio actieve stoffen, zeep etc).

In combinatie met glycerine kan je veel grotere zeepbellen blazen, je zou kunnen onderzoeken hoe dat kan etc.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 100

Re: [Natuur- /Scheikunde] Zeepbellen

Je kan ook onderzoek doen waarom je zoveel kleuren op een zeepbel ziet.

van de golflengtes van de verschillende kleuren,...

dat hebben wij eens gedaan en was wel leuk. niet dat je zoveel kan experimenteren misschien, maar de uitleg erachter was wel boeiend.

Berichten: 270

Re: [Natuur- /Scheikunde] Zeepbellen

Chromosoompje schreef:Je kan ook onderzoek doen waarom je zoveel kleuren op een zeepbel ziet.  

van de golflengtes van de verschillende kleuren,...

dat hebben wij eens gedaan en was wel leuk. niet dat je zoveel kan experimenteren misschien, maar de uitleg erachter was wel boeiend.
Dit is inderdaad erg interesant aangezien je dubbele reflectie krijgt binnen de zeepbel. Je zou, mocht je geinsteresseerd zijn dan zou je hier eens naar moeten kijken: ( wel lang :shock: )

In de eerste of begin 2de legt hij uit hoe een zeepbel werkt op een Kwantummechanische manier

http://www.vega.org.uk/series/lectures/fey...ynman/index.php

Re: [Natuur- /Scheikunde] Zeepbellen

ik zelf en nog een vriendin van mij doen ons profielwerkstuk ook over zeepbellen/ bellenblaas.. wij doen onze proef over: maakt he tuit hoeveel glycerine erin zit word de bel groter en blijft deze dan langer hele dan ene bel met weinig glycerine.. ook gaan wij bellen kleuren met groente en fruit sappen.. en nog gaan wij via vormpjes die wij zelf hebben gemaakt zoals ene kubus en een driehoekkubus allemaal van dat soort dingen hoe de bellen dan worden.. wij kunnen inderdaad ook wienig informatie vinden.. maar wij doen het alleen over sk dus wij komen er wel... je hoeft een proef niet ingewikkeld te maken maar toch kost het wel een hoop tijd..

succes ermee!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Natuur- /Scheikunde] Zeepbellen

Wat ik me afvraag is hoe je de maten van een bel meet. Een centimeter zal knap lastig worden lijkt me.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Natuur- /Scheikunde] Zeepbellen

Wat ik me afvraag is hoe je de maten van een bel meet. Een centimeter zal knap lastig worden lijkt me.


gewoon schatten denk ik? Vergelijken met een meetlat, die je er achter laat houden ofzo. Heel erg precies zal het ook niet worden, maar precies genoeg om er wat statistiek aan te doen toch?
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 270

Re: [Natuur- /Scheikunde] Zeepbellen

Wouter_Masselink schreef:Wat ik me afvraag is hoe je de maten van een bel meet. Een centimeter zal knap lastig worden lijkt me.


gewoon schatten denk ik? Vergelijken met een meetlat, die je er achter laat houden ofzo. Heel erg precies zal het ook niet worden, maar precies genoeg om er wat statistiek aan te doen toch?


Je kunt toch een aantal foto's van het moment maken en die afmeten op de computer? Lijkt me niet echt lastig. Zet je ergens iets neer waar je exact de maat van weet zodat je referentie hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Natuur- /Scheikunde] Zeepbellen

Ideetje: Je plaatst zo'n enerome meetlat (zo een die ze ook gebruiken voor hogesnelheidstesten) op de achtergrond. Je maakt op telkens dezelfde plek een zeepbel en je camera staat ook op een vaste plek. Hoewel je dan niet de exacte maat weet, kan je de grootte van de zeepbellen onderling wel vergelijken.
"Meep meep meep." Beaker

Re: [Natuur- /Scheikunde] Zeepbellen

Je maakt op telkens dezelfde plek een zeepbel en je camera staat ook op een vaste plek. Hoewel je dan niet de exacte maat weet, kan je de grootte van de zeepbellen onderling wel vergelijken.


als je de afstand kent van je bel tot je camera, en van je bel tot je meetlat kun je de maat van de bel zelfs heel netjes berekenen. Als de bel midden tussen je camera en je meetlat hangt, en ongeveer op dezelfde hoogte als je camera, is je bel twee keer zo klein als je op je meetlat afleest. Bij schuin fotograferen komt er wat meer gonio bij kijken.

Re: [Natuur- /Scheikunde] Zeepbellen

beste pim, aka chaotica
Het punt is alleen dat wij nauwelijks literatuur kunnen vinden over dit onderwerp (google zoeken: zeepbellen levert veel artikelen over de beurs op ).  
ik bedoel dit niet spottend of denigrerend, maar serieus: zie hier of daar eens een cursusje googelen te vinden. komt er eigenlijk op neer dat je zo es wat verschillende zoektermen probeert. ik had gelijk beet met

"soap bubbles" zoeken in nederlandstalig.

bijvoorbeeld

http://www.vmbolab.nl/default.asp?id=345

http://www.fi.uu.nl/nwd/cdrom/zeepbel/welcome.htm

http://www.kennislink.nl/web/show?id=89818...=811&prev=89817

of een hele leuke engelse:

http://www.exploratorium.edu/ronh/bubbles/bubbles.html

Reageer