Springen naar inhoud

Eindpracticum natuurkunde

• Log in om te kunnen reageren

Timsiej92

Timsiej92

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2010 - 12:09

Hey iedereen,
Ik zit in het eind examen jaar van vwo en moet nu in de laatste periode een practicum uitvoeren. Iedereen kreeg een onderwerp toegeschreven en die van mij luidt: Welke stof is het meest geschikt als isolatie in spouwmuren?
Het is de bedoeling dat we hierover zelf een practicum bedenken. Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat het meest voorkomende materiaal dat wordt gebruikt tegenwoordig bestaat uit glaswol en aluminiumfolie. School kan aan deze materialen komen alleen ik heb geen idee hoe ik moet bewijzen dat deze combinatie het ideaalst is. Moet ik het met andere stoffen vergelijken? ik heb geen idee en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. :eusa_whistle:

Alvast erg bedankt,

Tim

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 maart 2010 - 12:59

Vergelijk de warmtegeleidingscoŽfficiŽnten

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2010 - 13:29

ik heb geen idee hoe ik moet bewijzen dat deze combinatie het ideaalst is. Moet ik het met andere stoffen vergelijken?

Dit lijkt me logisch: "het ideaalst" houdt automatisch in dat het beter is dan wat voor anders dan ook. En zoiets kun je dus nooit vaststellen zonder het met andere mogelijkheden te vergelijken.

Het handigst lijkt me om bekerglaasjes in te pakken in steeds andere (combinaties van) materialen (en met steeds dezelfde dikte !!! ) , er dan steeds een afgepaste hoeveelheid water van bijvoorbeeld 60įC in te kiepen en te meten hoe lang het duurt tot het tot een bepaalde temperatuur is afgekoeld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Timsiej92

Timsiej92

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2010 - 14:07

Het handigst lijkt me om bekerglaasjes in te pakken in steeds andere (combinaties van) materialen (en met steeds dezelfde dikte !!! ) , er dan steeds een afgepaste hoeveelheid water van bijvoorbeeld 60įC in te kiepen en te meten hoe lang het duurt tot het tot een bepaalde temperatuur is afgekoeld.

Bedankt voor de snelle reactie!
Dat is inderdaad een goed idee, alleen er zijn verschrikkelijk veel stoffen waarmee je dat kan proberen, hoe kan je dan bepalen welke stoffen je het beste kan gebruiken voor je practicum?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2010 - 14:33

Dat lijkt me op zich niet zo belangrijk. De warmtegeleidingscoŽfficiŽnten van allerlei stoffen (zie eerdere post van Thermo45) zijn al lang bekend, jij hoeft niet op zoek naar een revolutionair isolatiemateriaal. Jij hoeft alleen maar te laten zien dat je een experiment kunt uitvoeren zonder belangrijke parameters te negeren, de resultaten overzichtelijk kunt weergeven, je resultaten helder kunt bediscussiŽren (de -potentiŽle- fouten in je opstelling of metingen bijvoorbeeld) en een logische conclusie kunt trekken (en van dat alles een leesbaar verslag kunt schrijven). Het zou leuk zijn als je bijvoorbeeld o.a. steenwol probeerde en in je proef ook inderdaad een warmtegeleidingscoŽfficiŽnt vond die ergens vaag in de buurt lag van de werkelijke (tabel)waarde, maar ook dat lijkt me al een bonus.

Al gebruik je in ťťn van je proeven iets onwaarschijnlijks als hondenpoep als isolatiemateriaal, dat is dan in het geheel niet van belang.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures