Integralen in matlab

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Integralen in matlab

Dag iedereen,

We moeten op school momenteel een opdracht maken in matlab. We hebben echter slechts 3 uurtjes matlab gezien op school en een echte kenner kun je mij dus niet noemen :eusa_whistle: .

Het probleem:

In de opgave moeten we op een gegeven moment de bepaalde integraal van -1 tot 1 berekenen van (e^x)g(x).

Dit moet gebeuren binnen een lus aangezien g(x) iedere iteratie verandert. Voor g(x) heb ik reeds een matlab functie die telkens de juiste coëfficiënten van de veelterm berekent. Nu is mijn vraag: hoe kan ik e^x vermenigvuldigen met een standaard veelterm?

Bij voorbaat dank,

Bekos

Berichten: 7.068

Re: Integralen in matlab

hoe kan ik e^x vermenigvuldigen met een standaard veelterm?
Het is mij niet duidelijk wat je precies wilt bereiken. Wat bedoel je met 'een standaard veelterm'? Misschien kun je een stukje code geven?

Berichten: 13

Re: Integralen in matlab

Het is de bedoeling om de volgende bepaalde integraal uit te rekenen waarbij f(x) telkens een andere (legendre) veelterm is:
\(\int_{-1}^{1} f(x)e^x dx\)


Voor f(x) heb ik wel een methode die de coëfficiënten teruggeeft. Dus bijvoorbeeld functie(1) geeft terug: 1 0

Berichten: 7.068

Re: Integralen in matlab

Weet je hoe je een integraal kan benaderen met behulp van een som? (hint: zoek op "Riemann sum")

Berichten: 13

Re: Integralen in matlab

Daar kan ik inderdaad eens naar kijken.

Maar dit probleem valt niet op te lossen door gewoon de functie quad te gebruiken?

Berichten: 7.068

Re: Integralen in matlab

Maar dit probleem valt niet op te lossen door gewoon de functie quad te gebruiken?
Dat kan natuurlijk ook. Dan is het verstandig om de beschrijving te bekijken (zie dit).

Berichten: 13

Re: Integralen in matlab

Bedankt voor de hulp. Het is gelukt.

Reageer