Springen naar inhoud

Integralen in matlab

• Log in om te kunnen reageren

Bekos

Bekos

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2010 - 14:04

Dag iedereen,

We moeten op school momenteel een opdracht maken in matlab. We hebben echter slechts 3 uurtjes matlab gezien op school en een echte kenner kun je mij dus niet noemen :eusa_whistle:.

Het probleem:

In de opgave moeten we op een gegeven moment de bepaalde integraal van -1 tot 1 berekenen van (e^x)g(x).
Dit moet gebeuren binnen een lus aangezien g(x) iedere iteratie verandert. Voor g(x) heb ik reeds een matlab functie die telkens de juiste coŽfficiŽnten van de veelterm berekent. Nu is mijn vraag: hoe kan ik e^x vermenigvuldigen met een standaard veelterm?

Bij voorbaat dank,

Bekos

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2010 - 16:44

hoe kan ik e^x vermenigvuldigen met een standaard veelterm?

Het is mij niet duidelijk wat je precies wilt bereiken. Wat bedoel je met 'een standaard veelterm'? Misschien kun je een stukje code geven?

Bekos

Bekos

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2010 - 17:13

Het is de bedoeling om de volgende bepaalde integraal uit te rekenen waarbij f(x) telkens een andere (legendre) veelterm is:
LaTeX

Voor f(x) heb ik wel een methode die de coŽfficiŽnten teruggeeft. Dus bijvoorbeeld functie(1) geeft terug: 1 0

Veranderd door Bekos, 21 maart 2010 - 17:16

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2010 - 17:40

Weet je hoe je een integraal kan benaderen met behulp van een som? (hint: zoek op "Riemann sum")

Bekos

Bekos

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2010 - 18:09

Daar kan ik inderdaad eens naar kijken.

Maar dit probleem valt niet op te lossen door gewoon de functie quad te gebruiken?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2010 - 18:41

Maar dit probleem valt niet op te lossen door gewoon de functie quad te gebruiken?

Dat kan natuurlijk ook. Dan is het verstandig om de beschrijving te bekijken (zie dit).

Bekos

Bekos

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2010 - 19:57

Bedankt voor de hulp. Het is gelukt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures