Dynamica d.m.v. principes van behoud van energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Dynamica d.m.v. principes van behoud van energie

Geachte forum leden,

Het betreft een vraagstuk uit het boek university physics hoofdstuk seven, maar volgens mij maak ik constant dezelfde fout m.b.t. de arbeid vericht door de spankracht in een touw.

De vraag:

A system of two paint buckets connected by a lightweight rope is released from rest with the 12.0-kg bucket 2.00 m above the floor (Zie bijlage). Use the principle of conservation of energy to find the speed with which this bucket strikes the floor. You can ignore friction and the mass of the pulley.
bucket.jpg
bucket.jpg (38.35 KiB) 87 keer bekeken
Zo ver was ik al gekomen:

Het arbeid-energie theorem voor de 12kg bucket levert de volgende vergelijking op.

Wanders+K1+U1=K2+U2

met K1=0J, K2=1/2*m*v^2=6kg*v^2

en U1=mgh=12.0kg*9.80(m/s^2)*-2.00m=-235.2J

en U2=0J

Wanders is de arbeid verricht door de spankracht van het touw, die weer wordt veroorzaakd door de weight van de bucket van 4.00-kg. Dus Wanders=4.00kg*9.80(m/s^2)*2.00m=78.4J

Invullen levert: 78.4J-235.2J=1/2*12kg*v^2

hieruit volgt dat v=5.11 m/s, maar dat is niet goed. Volgens het boek is v gelijk aan 4.4m/s

Ik weet bijna zeker dat de fout zit in de arbeid die verricht wordt door de bucket van 4.00kg/het touw. In andere opgavens lukte mij soortgelijke problemen (met touwen) ook al niet.

Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen stel ik dat zeer op prijs.

MVG Jordy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Dynamica d.m.v. principes van behoud van energie

je vergeet dat er 16 kg beweegt.

Dit heeft overigens met touwen weinig te maken. Een massa van 4 kg gaat omhoog, eentje van 12 kg gaat omlaag (netto gaat er dus 8 kg omlaag) en 16 kg krijgt daardoor een snelheid. Je problemen hiermee zouden wel eens veroorzaakt kunnen worden doordat je van alles gaat proberen uit te rekenen wat er niet toe doet. Zo krijg je vanzelf "touwfobieën" :eusa_whistle:

simpelweg behoud van energie, meer is er niet aan de hand, hoogte-energie wordt omgezet in bewegingsenergie

m1·g·Δh + m2·g·Δh+ ½·(m1+m2)·Δv² = 0
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Dynamica d.m.v. principes van behoud van energie

Ja stom, ik was helemaal gefocused op dat rechter blok.

Bedank voor je hulp, ook dat betreft mijn internet afdruk.

Reageer