Inslag afstand berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Inslag afstand berekenen

Hallo, ik had een klein vraagje.

Stel: je schiet een kogel uit een geweer in een blok hout.

Ik weet met welke energie, kracht, snelheid en na welke tijd de kogel het hout raakt.

Door middel van welk verband kan ik nu uitrekenen hoe ver de kogel in het blok hout terecht komt?

Het lijkt me dat ik op een of andere manier de dichtheid van het hout in verband moet brengen met de andere gegevens.

Kan iemand uitleggen welk verband ik hiervoor moet gebruiken, of hoe ik iets dergelijks moet uitrekenen?

Hartelijk bedankt

Crudor

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Inslag afstand berekenen

Ik denk niet dat ja dat met de dichtheid kan bereiken omdat elk materiaal anders reageert op een inslag (zo zal lood verder indeuken dan ijzer terwijl dit zwaarder is)

en bij hout heb je ook nog eens te m aken met de richting van de nerf.

Ik denk dat mensen zoals de politie tabellen hebben die zij door middel van proeven hebben opgesteld om te bepalen hoe snel een kogel vloog bij de inslag t.o.v. de diepte.

Berichten: 382

Re: Inslag afstand berekenen

Een kogel is er om veel energie op een bepaald voorwerp over te brengen. Niet om iemands hoofd te doorboren. Alhoewel, je hersenen zijn kwetsbaarder voor zo'n hoeveelheid energie dan andere lichaamsdelen. Die energie zal een bepaalde doorboring geven aan een voorwerp, afhankelijk van de grote van de kogel (i.v.m de wrijving die optreedt tijdens het inslaan en verder gaan in het voorwerp), de dichtheid van het voorwerp en de energie waarmee de kogel aankomt. Deze energie die aankomt is de kinetische energie, te berekenen door:
\(E_k = 1/2mv^2\)
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 3

Re: Inslag afstand berekenen

kleine fysicus schreef:...

Die energie zal een bepaalde doorboring geven aan een voorwerp, afhankelijk van de grote van de kogel (i.v.m de wrijving die optreedt tijdens het inslaan en verder gaan in het voorwerp), de dichtheid van het voorwerp en de energie waarmee de kogel aankomt.
Bedankt voor dit antwoord. Je zegt dat de doorboring afhankelijk is van de grote van de kogel, de dichtheid van het voorwerp, en de energie van de kogel bij aankomst.

Weet je ook of deze drie op een bepaalde manier in verband staan? Zo ja, kun je dat weergeven in een formule?

Bedankt voor de moeite.

Crudor

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Inslag afstand berekenen

Kan iemand uitleggen welk verband ik hiervoor moet gebruiken, of hoe ik iets dergelijks moet uitrekenen?
Denk eens aan de paraboolbaan!

Berichten: 3

Re: Inslag afstand berekenen

Denk eens aan de paraboolbaan!
Op die manier kan ik inderdaad berekenen hoe ver de kogel komt, maar dan ga je er wel van uit dat er geen aanwezigheid van weerstand is. Zodra de kogel door het hout gaat wordt hij afgeremd door het hout (of een ander materiaal). Ik vroeg me af of het mogelijk is deze afremming (afgelegde afstand in het materiaal) te berekenen afhankelijk van het de eigenschappen van het materiaal zoals bijv. de dichtheid.

Toevoeging:

Ik las op wikipedia dat de volgende formule gebruik kan worden voor weerstand van gassen en vloeistoffen:
\(F = \tfrac{1}{2}\ \rho\ v^2\ A\ C_w \)
Kan ik deze formule ook toepassen bij vaste stoffen? Als dat zo is kan ik in principe de de inslag afstand berekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Inslag afstand berekenen

Nee, dat kan niet. Vergeet het. Dit soort forensische beoordelingen worden op zijn best gemaakt op basis van empirische tabelwaarden, vermenigvuldigd met de verjaardagsdatum van de tante van de forensisch onderzoeker. Ofwel, educated nattevingerwerk tenzij je aan de slag kunt met eenzelfde vuurwapen, eenzelfde projectiel en hetzelfde stuk hout om het gat na te maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer