Vraag over verstevinging via een driehoek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Vraag over verstevinging via een driehoek

Hallo,

Ik moet voor school een sterkte berekening maken, alleen ik ken alleen een formule voor een plank.

Echter heb ik nu een driehoek, omdat die nou eenmaal meer belasting aankan dan een staaf.

In de bijlage is een bruine plank te zien, dit is een platte steiger met daaronder aan beide kanten dus die driehoek voor versteviging. Ik heb nog geen idee hoeveel kracht er op de steiger komt.

Maar weten jullie misschien een formule zodat ik kan berekenen hoeveel kracht er op de buizen komen?
Bijlagen
driehoekl.JPG
driehoekl.JPG (11.38 KiB) 531 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Vraag over verstevinging via een driehoek

Het zou makkelijk zijn als je opgaf hoeveel last er op de plank komt en dus op de twee steigers (steunen) en op welke afstand die steigers (steunen) worden gemonteerd.

Heb je al uitgerekend hoeveel de "plank" (eerder houten plaat) kan dragen,want dat bepaalt de afstand van de steunen.

En worden die steunen ook in hout uitgevoerd of in staal?

Berichten: 3

Re: Vraag over verstevinging via een driehoek

Hallo,

Ik weet nu wat meer. Heb nu gekozen om onder het hele plateau een H balk te nemen en dat door te laten lopen in een rechthoek. Van hoek tot hoek zegmaar.

De worstcase is dat er 1400 kg op komt, dat is dus 1400 x 9,81 =13734 N

Ik heb het proberen te bereken, maar ik weet niet als het goed is. Als u nog tips of opmerkingen heb, hoor ik het graag.

De formule:

vmax = -5qL^4

------------

384 E I

q =

13734

-------- = 22,89 N/cm

600

E = 2,1 x 10^7 (=Fe360)

L = 6 meter -> 600 cm

vmax = 2 cm

2 cm =

-5 x 22,89 x 600^4

-------------------------

384 x 2,10^7 x I

Dan alles omzetten enzo en dan uiteindelijk de I wetend.

919,6875 cm^4 = I

Klopt hier ongeveer wat van?

Berichten: 4.502

Re: Vraag over verstevinging via een driehoek

Je weergave van de berekening is erg verwarrend,maar na een 10 minuten snuffelen kwam ik eruit en de berekening klopt exact.

Alleen snap ik die constructie met een lange balk van 6 mtr en de plaat van 120 cm breedte niet,maar ik geloof het allemaal wel!

Berichten: 3

Re: Vraag over verstevinging via een driehoek

Ja! erg blij dat het klopte, alleen mijn leuke projectgenoten wouden toch een ander ontwerp..

Dus helaas moet ik nu opnieuw het maken.

Heb nu twee driehoeken met de hoeken 33 graden en 46 (zo uit me hoofd), dit heb ik uitgerekend met de TAN.

Ga morgen verder met de berekening, maar weet niet zo goed hoe ik een VLS van een driehoek moet maken.

Moet ik dan delen nemen?

Geloof dat ik een beetje vaag over kom.. maar zoals mijn eerste plaatje zie je een bruine streep, dit een plaat waar alle krachten op komen. De plaat is 1,2 m bij 6m.

Daaronder komen dus twee driehoeken ter versteviging.

Nog tips om dit uit te rekenen?

Berichten: 4.502

Re: Vraag over verstevinging via een driehoek

Het model van de driehoek is me volledig onduidelijk met 33 en 46 graden;dan zou de andere hoek 180-(33+46) graden zijn en dus >90 graden.Wat bedoel je met VLS van een driehoek,die kreet ken ik niet in deze vraag,wel bij staalbouw : Vloeispanning :eusa_whistle:

Als je een plaat neemt van 120 cm breedte en 600 (cm) lengte,krijg je ,in welke materiaal dan ook, een overgedimensionneerde ,maar wel benodigde dikte en dus vanuit de milieuhoek bekeken,teveel materie.

Een modern alternatief is een raatconstructie van de plaat -komt bij deurconstructies,dakplaatconstructies,oa bij vliegtuigbouw en bij de bijtjes voor!-,dunne plaat onder en boven met liggertjes ertussen.

Reageer